Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar hur mycket besvär vi kommer få av rådjuren.
Första året vi bodde här försvann varenda krokus in i rådjursmunnar.
Sen dess (20 år sen) har det enda närgångna rådjursbesöket varit detta, mars 2018
1580163643135.png

(fotot taget ut genom badrumsfönstret, hon var hungrig och åt av de vissnade jordgubbsplantorna...)
 
Första året vi bodde här försvann varenda krokus in i rådjursmunnar.
Sen dess (20 år sen) har det enda närgångna rådjursbesöket varit detta, mars 2018
Visa bifogad fil 44620
(fotot taget ut genom badrumsfönstret, hon var hungrig och åt av de vissnade jordgubbsplantorna...)
Rådjur har vi var och varannan dag på besök. Skäller på nätterna gör de också ibland, precis vid trappen.

Ser att de tar krokusarna nu. Trädgården var ju snygg förra sommaren när vi var på visning etc i alla fall, funderar främst på odlingarna. Till en början går det ju att skydda i drivbänkarna men inte hela tiden.
 
Funderar över en växt i rabatterna. STORA rötter, bladen ser ut lite som ananasblommor/bromelior.
Fel årstid och ingen bild, nån som ändå kan komma på ett förslag?
 
Olika växter har ju olika behov, det finns inget one size fits all 🤷‍♀️

Kan ju tillägga att efter att ha läst om jordens näringsämnen så vill jag göra jordprov på varenda växtbädd i trädgården :angel:
Är ju sant men kålväxter har ju generellt rätt så lika krav. :) Däremot rosenskära och kålväxter är nog inte så lika.

Jag har dessvärre glömt allt jag lärde mig på botaniken avseende hur brist på olika näringsämnen yttrar sig. Jag har ju faktiskt tentat av och kunnat se om en växt lider brist på kalium eller fosfor. :angel: Försvarar mig med att jag inte var så växtintresserad då...
 
Är ju sant men kålväxter har ju generellt rätt så lika krav. :) Däremot rosenskära och kålväxter är nog inte så lika.

Jag har dessvärre glömt allt jag lärde mig på botaniken avseende hur brist på olika näringsämnen yttrar sig. Jag har ju faktiskt tentat av och kunnat se om en växt lider brist på kalium eller fosfor. :angel: Försvarar mig med att jag inte var så växtintresserad då...
Jag tentade det för några månader sen, minns ändå inte :angel:
 
Är extremt rådvill angående växthus! Såg nu på Dancover att de hade vanliga växthus med metallstomme och plastpaneler (kanalplast?) billigare än hos andra jag sett. Lite oklart vad de klarar i form av snö? Tänker jämfört med de billiga tunnelväxthusen som verkar ha minst sagt varierande kvalitet? Får ju mindre yta vanligt växthus för samma peng som ett större tunnelväxthus men hållbarheten på att vanligt borde vara större, även om det är billigt?

Hade ju varit så extremt mycket roligare i år med växthus men jag kan inte lägga pengarna som en bra kostar. Någon enstaka tusenlapp får det bli. Jag undersöker ju ännu hur mycket jag vill och orkar odla, det får bli ett test tänker jag. Vill jag ha rejält med växthusyta får det bli en bättre, större tunnel längre fram.
 
Rådjur har vi var och varannan dag på besök. Skäller på nätterna gör de också ibland, precis vid trappen.

Ser att de tar krokusarna nu. Trädgården var ju snygg förra sommaren när vi var på visning etc i alla fall, funderar främst på odlingarna. Till en början går det ju att skydda i drivbänkarna men inte hela tiden.
Allt går att näta in men frågan är hur snyggt det blir och hur mycket jobb det är
Just nu bygger jag jordgubbslådor där ska det vara permanent nät mot fåglar och rådjur för rådjuren kalasade upp jordgubbsplantorna för ett par månader sen :crazy:
 
Jag Älskhatar Thompson! & Morgan, de lyckas alltid visa mig de fränaste fröna just efter att jag beställt allt jag ska ha!
Titta på de här fina! :heart
https://www.thompson-morgan.com/p/nemophila-menziesii-pennie-black/2880TM
Visa bifogad fil 44639

Jag fingrade på en sådan påse också i söndags! Men har för mig att jag lyckades motstå även den frestelsen (sorten finns i ett välkänt svenskt sortiment, ifall du kanske "behöver" göra en beställning därifrån)
 
Jag fingrade på en sådan påse också i söndags! Men har för mig att jag lyckades motstå även den frestelsen (sorten finns i ett välkänt svenskt sortiment, ifall du kanske "behöver" göra en beställning därifrån)
Jag ska nog lyckas låta bli, alla mina krukor är fulla. :D Men de är verkligen jättefina! Det finns flera andra "svarta" blommor på hemsidan som är helt fantastiska också.
Tack för tips, men T&M är mina "lokala" leverantörer. :)
 
Är extremt rådvill angående växthus! Såg nu på Dancover att de hade vanliga växthus med metallstomme och plastpaneler (kanalplast?) billigare än hos andra jag sett. Lite oklart vad de klarar i form av snö? Tänker jämfört med de billiga tunnelväxthusen som verkar ha minst sagt varierande kvalitet? Får ju mindre yta vanligt växthus för samma peng som ett större tunnelväxthus men hållbarheten på att vanligt borde vara större, även om det är billigt?

Hade ju varit så extremt mycket roligare i år med växthus men jag kan inte lägga pengarna som en bra kostar. Någon enstaka tusenlapp får det bli. Jag undersöker ju ännu hur mycket jag vill och orkar odla, det får bli ett test tänker jag. Vill jag ha rejält med växthusyta får det bli en bättre, större tunnel längre fram.
Intressant! Visste inte att Dancover har.

Jag har en tunnel från dem. Har bytt ut väven en gång - på garantin. De verkar hålla max två säsonger.
Har ju tittat på kanalplasthus men har inte riktigt pengarna. Det jag tittat på är Grohus varianter.

Det är ett skapligt nytt fenomen så priserna kanske blir bättre i takt med att de blir vanligare. Plus att det utkristalliserar sig vilka som är värda pengarna?
 
Jag ska nog lyckas låta bli, alla mina krukor är fulla. :D Men de är verkligen jättefina! Det finns flera andra "svarta" blommor på hemsidan som är helt fantastiska också.
Tack för tips, men T&M är mina "lokala" leverantörer. :)

… och jag blev påmind om att Thompson & Morgan finns, och att jag före Impecta-tiden hade någon ljuvlig katalog därifrån där jag ivrigt kryssade för både det ena och andra.
 
Är ju sant men kålväxter har ju generellt rätt så lika krav. :) Däremot rosenskära och kålväxter är nog inte så lika.

Jag har dessvärre glömt allt jag lärde mig på botaniken avseende hur brist på olika näringsämnen yttrar sig. Jag har ju faktiskt tentat av och kunnat se om en växt lider brist på kalium eller fosfor. :angel: Försvarar mig med att jag inte var så växtintresserad då...
Google är din vän https://www.blomsterframjandet.se/vaxtdoktorn/naringsbrist/ http://www.jordbruksverket.se/amnes...ristsymtom.4.3229365112c8a099bd980004857.html
https://www.farmit.net/kasvinviljel...dling-i-vaxthus-handbok/brist-pa-naringsamnen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 756
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 584
· Visningar
52 076
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp