Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, den där broccolon har jag odlat i flera år - världens snyggaste grönsak!

Själv har jag precis trösthandlat frö till rödbeta, gulbeta, två sorters sommarmorot, broccoli, blomkål, salladslök, samt två sorters sättpotatis och dito sorters sättlök. Det blev även ett kålnät, kompostaktivator och nematoder. Dessurom har jag inventerat lådan med gamla fröer. Nu är jag rustad för våren!

Jag ska också pröva på broccolo i år! Några tips, utöver vanliga kål/broccoliskydd mot larver? Tar den massor av plats?
 
Jag ska också pröva på broccolo i år! Några tips, utöver vanliga kål/broccoliskydd mot larver? Tar den massor av plats?

Den tar ungefär lika mycket plats som broccoli, möjligen något mindre - men det kan säkert bero på sort. Jag har aldrig täckt den och den har alltid klarar sig fint. Jag tror att det finns andra kålsorter som är mer attraktiva. T.ex. har jag aldrig fått smaka mizunakål, vilket har resulterat i att jag numera alltid har den på lotten som bete för diverse ohyra.
 
Den tar ungefär lika mycket plats som broccoli, möjligen något mindre - men det kan säkert bero på sort. Jag har aldrig täckt den och den har alltid klarar sig fint. Jag tror att det finns andra kålsorter som är mer attraktiva. T.ex. har jag aldrig fått smaka mizunakål, vilket har resulterat i att jag numera alltid har den på lotten som bete för diverse ohyra.

Tack, jag överväger att bygga förstärkta kål/broccoliburar med ett extra förstärkningsnät som tak (pga behöver tåla att två tjocka katter kräver att nyttja kålnätet som solsäng) - men lägger avledningsmanövern med mizunakål på minnet som ett rimligt alternativ!
 
Sått akleja Nora Barlow och röllika i stora krukor ute idag, får se om det kikar upp något till våren. Vet inte vart jag ska ha dom riktigt så om inget händer är det väl 🤷‍♀️😅

Har också padrones och jätteverbena på gång, förhoppningsvis. Sådde verbena som vilken sommarblomma som helst för två år sen och fick små fina plantor, nu har jag gjort enligt konstens alla regler med stratifiering och det händer inte ett jota :cautious:
 
Sått akleja Nora Barlow och röllika i stora krukor ute idag, får se om det kikar upp något till våren. Vet inte vart jag ska ha dom riktigt så om inget händer är det väl 🤷‍♀️😅

Har också padrones och jätteverbena på gång, förhoppningsvis. Sådde verbena som vilken sommarblomma som helst för två år sen och fick små fina plantor, nu har jag gjort enligt konstens alla regler med stratifiering och det händer inte ett jota :cautious:
Du behöver inte oroa dig över var du ska ha aklejorna sen, dom växer där dom vill,gärna där dom inte borde vara.
 
Jag ska också pröva på broccolo i år! Några tips, utöver vanliga kål/broccoliskydd mot larver? Tar den massor av plats?
Vi fick riktigt dålig utdelning på broccolo förra året jämfört med annan kål. Men vägrar ge upp! Vet inte riktigt varför den gick sämre. Vi sådde all kål i en drivbänk och planterade ut samtidigt i samma land. Hos föräldrarna blev det något enstaka litet huvud och hemma hos mig ingenting. Bara stora blad.

Det står på påsen att den ger god skörd under lång tid så vi kanske bara får curla den lite mer?
 
Hittade i uthuset plastbackar med hål i från mataffären, typ för svamp. Var det inte första säsongen av Mandelmanns som Marie sådde i sådana backar?
Vad är lämpligt att så i dem? Har ju inget växthus men skulle kunna förså i dem utomhus, så blir det mindre stress att få landet klart för direktsådd. Om jag inte köper en tunnel först.:sneaky:
 
Ibland räcker det med något litet för att man ska bli glad. 😊
Sommaren -18 sparade jag massor av frön från en av mina blommande jätterabarber. Har gjort ett gäng försök att så fröna, men inget har kommit upp. Gjorde ett till försök och lade ett gäng frön i en kruka för ett par veckor sen. Och se på sjutton, en liten liten rabarberbäbis har sett dagens ljus. 🥰 Så nu har jag laddat ytterligare 2 krukor med varsin näve frön... 😇

Nån som vet hur det är med rabarber, räcker det med att pollinerarna klampar runt mellan de många små blommorna på en planta för pollinering, eller krävs det att flera olika plantor blommar samtidigt? Och duger det om det är plantor från samma ursprungliga moderplanta eller måste det vara mer än en plantfamilj inblandad?
 
Vi fick riktigt dålig utdelning på broccolo förra året jämfört med annan kål. Men vägrar ge upp! Vet inte riktigt varför den gick sämre. Vi sådde all kål i en drivbänk och planterade ut samtidigt i samma land. Hos föräldrarna blev det något enstaka litet huvud och hemma hos mig ingenting. Bara stora blad.

Det står på påsen att den ger god skörd under lång tid så vi kanske bara får curla den lite mer?

För mycket kväve kanske?
 
För mycket kväve kanske?
Kanske? Men märkligt att annan kål i samma jord gick bra? Dessa kanske är mer känsliga.
Vi gödslar med brunnen stallgödsel och har normalt inget problem. Men det gick inte heller att få rosenskära att blomma förra året, den växte bara på höjden och blev enorm.
 
Kanske? Men märkligt att annan kål i samma jord gick bra? Dessa kanske är mer känsliga.
Vi gödslar med brunnen stallgödsel och har normalt inget problem. Men det gick inte heller att få rosenskära att blomma förra året, den växte bara på höjden och blev enorm.

Jag bara gissar nu, men tänker utifrån hypotesen mycket kväve=mycket blad och lite blomning.
 
Måste bara visa mammas fröförvaring :)
15801461705941222809507890799846.jpg
Hon har alltså sytt i plastfickor med ett papper i och sprättat upp plasten för de undre facken. 👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 905
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 364
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp