Bukefalos 28 år!

Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som ska så basilika? Hur är det att odla generellt, trivs dom i full sol, med lite vatten? Antar man måste vattna när dom ska gro, men sen kanske inte lika mkt. Funderar på lite olika sorter att så på friland i typ maj kanske, zon 1. Är jag helt ute å cyklar då? Kommer det ta lång tid att få upp, borde jag börja tidigare inne?🤔 Jag är otroligt ny på detta, behöver lite hjälp 😅

Vad tycker ni är enklast av kryddor? Funderar på ett litet kryddland, tänkte köpa rosmarin, kanske timjan, dragon å lite annat som färdiga plantor men just basilika hittade jag så spännande frön, vill gärna äta dom 😁
Basilika går jättebra ute i zon 1 😊
 
Woho! Två aubergine, Wenta, har grott! Och jag såg frön precis på väg att börja spira från chilin Padron och paprikan Ferenc tender. Skojsigt!

Börjar alltså bli dags att röja undan allt som står under växtbelysningen just nu. :p
 
Woho! Två aubergine, Wenta, har grott! Och jag såg frön precis på väg att börja spira från chilin Padron och paprikan Ferenc tender. Skojsigt!

Börjar alltså bli dags att röja undan allt som står under växtbelysningen just nu. :p

Jag älskar när det börjar gro! Spelar ingen roll om det är kattgräs, groddar eller en exotisk papegojplanta som jag väntat på i sex månader liksom. :D
 
Någon som ska så basilika? Hur är det att odla generellt, trivs dom i full sol, med lite vatten? Antar man måste vattna när dom ska gro, men sen kanske inte lika mkt. Funderar på lite olika sorter att så på friland i typ maj kanske, zon 1. Är jag helt ute å cyklar då? Kommer det ta lång tid att få upp, borde jag börja tidigare inne?🤔 Jag är otroligt ny på detta, behöver lite hjälp 😅

Vad tycker ni är enklast av kryddor? Funderar på ett litet kryddland, tänkte köpa rosmarin, kanske timjan, dragon å lite annat som färdiga plantor men just basilika hittade jag så spännande frön, vill gärna äta dom 😁
Vi har basilika i tomatkrukorna. De trivs ihop och basilikan visar snabbt om det är för lite vatten 👍
 
Bah! Jag vill få tag i färska aprikoser, att sno kärnor från! (och för att de är så himla goda...)
Men, det finns ju inga färska aprikoser att få tag på så här års... :arghh::arghh:
Kan man köpa så-bara aprikoskärnor nånstans? Det verkar ju finnas som typ kosttillskott eller nåt, men går det att så såna?
 
Jag älskar när det börjar gro! Spelar ingen roll om det är kattgräs, groddar eller en exotisk papegojplanta som jag väntat på i sex månader liksom. :D
Visst är det så! Jag har lite problem med uthålligheten under odlingssäsongen. Det är ju roligast början! Just nu saknar man ju grönska så mycket också, längtar tills det är en liten mörkgrön skog av plantor under lampan. 😊
 
Bah! Jag vill få tag i färska aprikoser, att sno kärnor från! (och för att de är så himla goda...)
Men, det finns ju inga färska aprikoser att få tag på så här års... :arghh::arghh:
Kan man köpa så-bara aprikoskärnor nånstans? Det verkar ju finnas som typ kosttillskott eller nåt, men går det att så såna?
Plant world seeds har lite olika sorter, men du får nog ha tålamod innan du har ett träd. :D
https://www.plant-world-seeds.com/s...Ll0jl4QC-xLpWIepUBBw6Mirx6ng1ugkaAq7QEALw_wcB
 
Basilika går jättebra ute i zon 1 😊

Vi har basilika i tomatkrukorna. De trivs ihop och basilikan visar snabbt om det är för lite vatten 👍

Jag rekommenderar att så basilika i krukor eller lådor, placerade soligt och skyddat. Gärna i ett hörn på en uteplats. Helst inte på friland. De vill ha det fuktigt, inte som timjan och rosmarin, som ju trivs i torrt grus.


Smart, det med tomaterna 👍

Fått lite olika svar nu så kommer testa lite olika, tror en sort kan bli väldigt fin i kruka, kanske får köra på lite medelhavs look i ena delen av trädgården med massa kryddor 😁

Fick lust på vinranka och olivträd nu också 😅😛 klarar sig olivträd ute i Skåne? Om det står skyddat och kanske man klär in det lite på vintern? Tycker det är svårt att begränsa sina idéer finns så massa fint och kul att göra.
 
Fick lust på vinranka och olivträd nu också 😅😛 klarar sig olivträd ute i Skåne? Om det står skyddat och kanske man klär in det lite på vintern? Tycker det är svårt att begränsa sina idéer finns så massa fint och kul att göra.

Jag har ett olivträd i stor kruka (nv Skåne), skyddat i hörn vid en södervägg. Har klarat sig fint två iofs mkt milda vintrar men utan täckning eller annat pyssel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 144
Senast: Gunnar
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 412
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp