Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta har plötsligt exploderat i en del av gräsmattan! Vad är det för nåt? Prästkrage eller ogräs? Lyckas inte identifiera det i appar.

PXL_20220512_152425584.jpg


Jag har också i otalig veckor gått och grävt upp hinkvis med maskrosor i gräsmattan. Är det värt eller ogjort jobb om ett år?
 
Misstänker att det är en murarbalja som ska piffas till. Kommer bli skitsnyggt!
Helt korrekt. Mitt frenetiska Dahliashoppande har lett till en del platsbrist :o och stora krukor är ruskigt dyra :cautious:
Vi har en del murarbaljor kvar sedan huset byggdes till och mitt odlande behövde vara flyttbart så några av dem kommer nu få vara krukor istället.
20220512_180046.jpg


Den här rymmer 90l och ska gå husera 2 Café au Lait
 
Helt korrekt. Mitt frenetiska Dahliashoppande har lett till en del platsbrist :o och stora krukor är ruskigt dyra :cautious:
Vi har en del murarbaljor kvar sedan huset byggdes till och mitt odlande behövde vara flyttbart så några av dem kommer nu få vara krukor istället.
Visa bifogad fil 90777

Den här rymmer 90l och ska gå husera 2 Café au Lait
Vad fint det blev och kommer bli ändå lite finare med dahlior i 👌🥰
 
Helt korrekt. Mitt frenetiska Dahliashoppande har lett till en del platsbrist :o och stora krukor är ruskigt dyra :cautious:
Vi har en del murarbaljor kvar sedan huset byggdes till och mitt odlande behövde vara flyttbart så några av dem kommer nu få vara krukor istället.
Visa bifogad fil 90777

Den här rymmer 90l och ska gå husera 2 Café au Lait
Jag kommer ha mina dahlior i murarbaljor också, likadana som du har. Jag har dock inte orkat mig på att snygga till dem, men nu ångrar jag mig nästan. Skitsnyggt ju!
 
Undrar också var ni gör av allt er trädgårdsavfall. Vi har under våren varit till tippen med säkert snart 10 sopsäckar.... Barr, diverse ogräs, rönnskott, annat sly, kottar, klipp från buskar, eklöv etc etc.

Vår tomt gränsar till en allmännig (högst belägen och med massa sly och allmänt vildvuxet) Är bara vårt hus och kanske på sin höjd någon till på andra sidan berget som liksom har tillgång till den, då det är branta sluttningar åt andra håll. Men det är ju ingenstans där man är för det är ju så igenvuxet, som sagt. Det syns att någon av tidigare ägare har dumpat iaf visst trädgårdsavfall däruppe. Men det får man väl eg inte göra? Eller? Funderar annars om man kunde göra det mer strukturerat, typ göra som någon slags kompost så allt avfall kunde förmultna? Om det fungerar så. Om inte däruppe så på någon avskild plats på tomten kanske... Men kan man då bara dumpa allt där? Röra runt ibland och sen förmultnar det?

Ja, frågan är väl eg vad ni gör med ert trädgårdsavfall men också detta med kompst 🤔
 
Undrar också var ni gör av allt er trädgårdsavfall. Vi har under våren varit till tippen med säkert snart 20 sopsäckar.... Barr, diverse ogräs, rönnskott, annat sly, kottar, klipp från buskar, eklöv etc etc.

Vår tomt gränsar till en allmännig (högst belägen och med massa sly och allmänt vildvuxet) Är bara vårt hus och kanske på sin höjd någon till på andra sidan berget som liksom har tillgång till den, då det är branta sluttningar åt andra håll. Men det är ju ingenstans där man är för det är ju så igenvuxet, som sagt. Det syns att någon av tidigare ägare har dumpat iaf visst trädgårdsavfall däruppe. Men det får man väl eg inte göra? Eller? Funderar annars om man kunde göra det mer strukturerat, typ göra som någon slags kompost så allt avfall kunde förmultna? Om det fungerar så. Om inte däruppe så på någon avskild plats på tomten kanske...

Ja, frågan är väl eg vad ni gör med ert trädgårdsavfall men också detta med kompst 🤔
Nej, det får du inte. Men om du frågar markägaren?

Jag har kompost i pallkragar. Sen tog platsen slut, så jag har en stor hög bredvid pallkragarna också 😅
 
@cherie jag dumpar klippta grenar och sånt på ett ställe i syrénhäcken (blev ett hål typ efter en grävning förra året) och annat blandat (äppleskruttar, allmänt trädgårdskrafs) i ett hörn av trädgården 🙈 (den delen av trädgården är helt orörd och inget ställe vi någonsin vistas på/ser).

Min 'fina' den är på framsidan, bakom huset är ett berg med gräs på och sen den vilda delen av trädgården.
 
Undrar också var ni gör av allt er trädgårdsavfall. Vi har under våren varit till tippen med säkert snart 10 sopsäckar.... Barr, diverse ogräs, rönnskott, annat sly, kottar, klipp från buskar, eklöv etc etc.

Vår tomt gränsar till en allmännig (högst belägen och med massa sly och allmänt vildvuxet) Är bara vårt hus och kanske på sin höjd någon till på andra sidan berget som liksom har tillgång till den, då det är branta sluttningar åt andra håll. Men det är ju ingenstans där man är för det är ju så igenvuxet, som sagt. Det syns att någon av tidigare ägare har dumpat iaf visst trädgårdsavfall däruppe. Men det får man väl eg inte göra? Eller? Funderar annars om man kunde göra det mer strukturerat, typ göra som någon slags kompost så allt avfall kunde förmultna? Om det fungerar så. Om inte däruppe så på någon avskild plats på tomten kanske... Men kan man då bara dumpa allt där? Röra runt ibland och sen förmultnar det?

Ja, frågan är väl eg vad ni gör med ert trädgårdsavfall men också detta med kompst 🤔
Grenar o kvistar flisar jag eller lägger i ris-staket.
Ogräs lägger jag i botten av nya lådor. Eller i kompostpåsarna. Eller kör till tippen. (Vi har en liten teäsgårdstipp i kvarteret, så ibland kör jag en skottkärra dit. Parksallaten har dock hittat dit, så jag hoppas att den kommer bekämpas nu och därför vill jag inte störa det i år.)
Kompost hade vi i hörnet av trädgården...tills parksallaten hittade dit...så ingen mer kompost här.
 
Detta har plötsligt exploderat i en del av gräsmattan! Vad är det för nåt? Prästkrage eller ogräs? Lyckas inte identifiera det i appar.

Visa bifogad fil 90760

Jag har också i otalig veckor gått och grävt upp hinkvis med maskrosor i gräsmattan. Är det värt eller ogjort jobb om ett år?
Vi låter maskrosorna vara. Ja, vi får maskrosor överallt, men i den stadsliknande miljö vi bor i behövs blommorna.
 
Nej, det får du inte. Men om du frågar markägaren?

Jag har kompost i pallkragar. Sen tog platsen slut, så jag har en stor hög bredvid pallkragarna också 😅

Det är ju kommunens mark, så dom man frågar då antar jag? Annars har jag en ganska avskärmad del av trädgården bredvid ett förråd där jag kan ha egen kompost. Pallkrage var ju bra tänkte, men känns som det snabbt blir fullt som du säger 😅🤔
 
Helt korrekt. Mitt frenetiska Dahliashoppande har lett till en del platsbrist :o och stora krukor är ruskigt dyra :cautious:
Vi har en del murarbaljor kvar sedan huset byggdes till och mitt odlande behövde vara flyttbart så några av dem kommer nu få vara krukor istället.
Visa bifogad fil 90777

Den här rymmer 90l och ska gå husera 2 Café au Lait

Åh vad smart med murarbaljor! Jag har kollat efter stora krukor men precis som du skriver är dom rätt dyra. Jag skulle gärna ha zinkbaljor men det går bara inte ekonomiskt.
 
Helt korrekt. Mitt frenetiska Dahliashoppande har lett till en del platsbrist :o och stora krukor är ruskigt dyra :cautious:
Vi har en del murarbaljor kvar sedan huset byggdes till och mitt odlande behövde vara flyttbart så några av dem kommer nu få vara krukor istället.
Visa bifogad fil 90777

Den här rymmer 90l och ska gå husera 2 Café au Lait
Så läckert! Jg hade tänkt göra något liknande till en kattlåda här i huset faktiskt. Bara köpa en större lagerbalja och klä in den snyggt! Kattlådor är ju så himla små, och oftast skitfula. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 789
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 849
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp