Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rensade klart lilla rabatten igår och well.. Den behöver ju fyllas på 🙈
Förra året fyllde jag med sommarblommor men det är inte hållbart i längden eftersom jag vill lägga tiden och utrymmet på grönsaksfröerna och dahliorna.

Har ni tips på perenner i gult/orange/vitt/grönt som vill stå i halvskugga och som antingen är enkla att så eller billiga att köpa?

20220512_190600.jpg
 
Det har med jordkvalitet? Hasselfors är inte ett alternativ, hur stor skillnad är det då på tex Weibulls, Ica och Granngårdens egna för en som bara hobbyodlar dahlior, luktärter, lite zucchini, gurka osv? Tar även emot andra tips!
 
Rensade klart lilla rabatten igår och well.. Den behöver ju fyllas på 🙈
Förra året fyllde jag med sommarblommor men det är inte hållbart i längden eftersom jag vill lägga tiden och utrymmet på grönsaksfröerna och dahliorna.

Har ni tips på perenner i gult/orange/vitt/grönt som vill stå i halvskugga och som antingen är enkla att så eller billiga att köpa?

Visa bifogad fil 90797
Gul: Nattljus (tror den klarar halvskugga), vårkrage, gulltörel.
Orange: röllika, orientvallmo, daglilja
Vitt/grönt: Funkia (dela den efter något år så får du snabbt fler plantor), prästkrage/jätteprästkrage, ulleternell (plantera den i kruka, sprider sig vegetativt), jättevallmo, en kungslilja i mitten :love: Dyra men räcker ju med en! 'Regale' med gul mitt blir ju bra till andra gula blommor.
 
Det har med jordkvalitet? Hasselfors är inte ett alternativ, hur stor skillnad är det då på tex Weibulls, Ica och Granngårdens egna för en som bara hobbyodlar dahlior, luktärter, lite zucchini, gurka osv? Tar även emot andra tips!

Min lokala kvarn (Dalvik) har Södra Århult och Rölunda och jag är helnöjd. De har dessutom bra erbjudande på dem, ta fem och betala för fyra. Köper en Södra Århults yrkesodlarjord i 80literssäck blir det inte speciellt mycket dyrare än ICA etc men så oerhört mycket bättre kvalité. Jag odlade tomater i den förra året och de växte som f-n :D

Framför allt är de mycket billigare än Weibulls och Hasselfors (Hasselfors är inte ett alternativ för mig heller).
 
I förgrunden den klassiska kombinationen (:angel:) jostabär och pensé. Följt av gode henriks målla och pimpernöt som båda tar sig fint. När pimpernöten växt på sig mer vill jag smaka de späda bladen. De ska smaka mandel (vilket ju även rönnbärsbladen gör och jag älskar dem för det)!
AA3C6BDA-2A2E-4C97-8E3D-BE469E4C83CE.jpeg
 
Aha! Hittade en kruka med funkia som visst levde, jag minns inte om jag konstaterade den död förra året eller om jag bara är glömsk. Men den har visst lyckats få lite vatten på sig och se, där fanns ett skott.
Dvs, jag har gått plus idag så nu borde jag väl få köpa en tryckspruta från Gardena? :angel: Vill ha för att spraya växter med nässelvatten och ev nematoder. Köpte en billig tryckspruta förra året men har inte lyckats få den att spruta något vatten alls. :down:
 
Aha! Hittade en kruka med funkia som visst levde, jag minns inte om jag konstaterade den död förra året eller om jag bara är glömsk. Men den har visst lyckats få lite vatten på sig och se, där fanns ett skott.
Dvs, jag har gått plus idag så nu borde jag väl få köpa en tryckspruta från Gardena? :angel: Vill ha för att spraya växter med nässelvatten och ev nematoder. Köpte en billig tryckspruta förra året men har inte lyckats få den att spruta något vatten alls. :down:

Klart du ska köpa trycksprutan! :D

Det påminner mig att jag ska ge rosorna en omgång med BINAB :up:
 
Jag har en smärre invasion av penningblad runt huset. Det är som en tät matta runt rhododendronarna och den bra bit ut på gräsmattan.
Funderar på att ta bort åtminstone delar av dem och göra ett land istället. Vi sågade ner den ena rhododendron förra året, den låg mot huset och fönstren, så det ser lite pluttigt ut nu. Lite fina blommor skulle göra susen!
 
Funderar på hur jag ska göra, kanske någon här har bra tankar. Jag ska ha en rabatt med dahlia, jätteverbena och kanske något till som jag direktsår. Rabatten har blivit tömd på annat och nu är där typ sandjord kvar. Ska jag gräva ut allt och lägga ny jord eller bara ge lite nytt till blommorna när jag planterar dom? Och typ strö över lite ny jord på resten av det som är runt till eventuella frön? 🤔
 
Jag har också i otalig veckor gått och grävt upp hinkvis med maskrosor i gräsmattan. Är det värt eller ogjort jobb om ett år?

Utöver de nyttofördelar som redan nämnts, så tjatar jag återigen om att tänka på våra pollinatörer. :) Maskrosorna fyller en viktig funktion nu när de tidigaste vårblommorna börjar blomma över och vissna ner. Dessutom - maskrosor har en otroligt djup rot och ditt arbete är i princip ogjort om du inte får med dig roten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 872
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 342
· Visningar
44 249
Senast: Glimra
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 831
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp