Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla "trädgårdsplätt" så långt. :)
279435786_3228738130678793_2787991772169086783_n.jpg


279386221_3228737250678881_5916139117847187380_n.jpg


279570278_3228737847345488_2317218366933026982_n.jpg
Vad alldeles underbart du har det❣️
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Det regnar. :heart Har duggat sedan klockan två. Nyss var jag ute och satte några större hinkar under två stuprör där de tidigare regnbehållarna gått sönder. Perfekt timing, nu ökade det i styrka. ☺️ Enligt prognosen ska det regna till och från till lördag!
 
Jösses vilka fina plantor!!!
Jag har varit på GG och plantagen idag och endast plantagen hade något som går att mäta sig med det där och då var priset facila 84 kr/planta :angel:

Edit: jag behöver inte uppdatera er vad som hände med mitt konto va?! 🌱🌸🌱🌺💲💸💸 :bag:
Tack snälla! Har lika många till + alla toppar. Vettesjutton var jag ska sätta alla :nailbiting::confused:
 
@Chili @manda @Daff
Tack, vad snälla ni är! 😊 Det är ett evigt pågående projekt där jag är lite begränsad eftersom det är en hyreslägenhet, men det blir mysigare och mysigare. :heart Det mesta går att hålla i kruka har jag märkt.
Jag får uppdatera om en månad eller så när chilisarna tagit sig och alla ärtor och prylar som är gömda bakom kulisserna börjar visa framfötterna på riktigt!
 
@Chili @manda @Daff
Tack, vad snälla ni är! 😊 Det är ett evigt pågående projekt där jag är lite begränsad eftersom det är en hyreslägenhet, men det blir mysigare och mysigare. :heart Det mesta går att hålla i kruka har jag märkt.
Jag får uppdatera om en månad eller så när chilisarna tagit sig och alla ärtor och prylar som är gömda bakom kulisserna börjar visa framfötterna på riktigt!
Ja, gör gärna det! Även jag är begränsad av att odla på balkong, men det är ganska roligt att upptäcka vad som går att göra och att försöka maxa grönskan där. Mitt är väldigt mycket in process
773C7934-CF0E-430A-AB0F-345A53CBFD31.jpeg
 
@Chili @manda @Daff
Tack, vad snälla ni är! 😊 Det är ett evigt pågående projekt där jag är lite begränsad eftersom det är en hyreslägenhet, men det blir mysigare och mysigare. :heart Det mesta går att hålla i kruka har jag märkt.
Jag får uppdatera om en månad eller så när chilisarna tagit sig och alla ärtor och prylar som är gömda bakom kulisserna börjar visa framfötterna på riktigt!
Det brukar ju vara med liknande trädgårdar i Gardeners world, känns så typiskt brittiskt för mig. :heart Finns verkligen många inspirerande front gardens och liknande med allt i krukor!
 
Min pappa hörde av sig i förrförra veckan och sa att han hade tid att hjälpa mig riva en vägg i stugan. Nu är han och mamma (67 och 71 år) där och sliter på dagarna medan jag sitter framför datorn och jobbar, jag är lite avundsjuk på dem och lite stressad. Idag hade mamma rensat bort allt gammalt i rabatterna och krattat samt slängt allt sånt i plastpåsar för att köra bort. Jag hade ju dels tänkt göra en kompost och dels kanske använda en del som bottenfyllning i pallkragarna.

Och så såg jag lite framemot att vårstäda rabatterna för första gången.

Är jättetacksam att dom hjälper mig men det är lite stressande att inte hinna vara med själv och att jag inte riktigt får bestämma själv. Någon annan som har anhöriga som gärna fixar saker utan att kolla att det är riktigt okej?
Min mamma frågar nästan istället för mycket. Men hon vill inte hamna i en sån där situation och skapa irritation. Hon bor 30 mil bort, så när hon är här kan det bli intensivt ibland, i a f för maken.
 
Det tuffar på förvånansvärt bra här hittills. Återkom i juli så får vi se... :angel:
Men igår fick jag sått en del av perenner jag beställde; solhatt, snokört, isop och anisisop. Planterade om fem paprikaplantor som blivit bortglömda i sina första krukor. Vattnar nu ovanligt bra efter att ha förlorat några sådder till torkdöden. :p

Har också tagit det kloka beslutet att göra en no-dig odlingsbädd på mitt ogräsland. Jag tog en titt på det och tänkte helt enkelt Nej. Jag gräver INTE det där. Mannen kunde fixa stora kartonger från jobbet att ha under. :) Sen blir det halm (har massor till övers som var för dammigt att fodra med), gödsel och jord. Frågade efter kartong på Granngården men näpp, de hade inget. Kanske var jag den hundrade kunden som frågade. :o
Fördel då att jag enkelt kan göra det landet något större, de har krympt pga orkar gräva mindre och mindre för varje år. Blir ungefär samma i Stora Ogräslandet, fast med pallkragar istället för bäddar.
 
Igår kom då första dosen regn. Det föll tillräckligt många droppar för att det skulle samlas lite vatten i botten på tunnorna under stuprören, men mer än så här var det inte...
Visa bifogad fil 90681

En riktig rotblöta... 🌧️ Eller inte... 🙄

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/torrt-i-marken-efter-nederbordsfattig-vinter-och-var
Jag tror inte vi fick mer regn heller och nu skiner solen igen.

Jag har också en regnmätare, men någon har inte satt ut själva mätglaset än :angel::o
 
Det tuffar på förvånansvärt bra här hittills. Återkom i juli så får vi se... :angel:
Men igår fick jag sått en del av perenner jag beställde; solhatt, snokört, isop och anisisop. Planterade om fem paprikaplantor som blivit bortglömda i sina första krukor. Vattnar nu ovanligt bra efter att ha förlorat några sådder till torkdöden. :p

Har också tagit det kloka beslutet att göra en no-dig odlingsbädd på mitt ogräsland. Jag tog en titt på det och tänkte helt enkelt Nej. Jag gräver INTE det där. Mannen kunde fixa stora kartonger från jobbet att ha under. :) Sen blir det halm (har massor till övers som var för dammigt att fodra med), gödsel och jord. Frågade efter kartong på Granngården men näpp, de hade inget. Kanske var jag den hundrade kunden som frågade. :o
Fördel då att jag enkelt kan göra det landet något större, de har krympt pga orkar gräva mindre och mindre för varje år. Blir ungefär samma i Stora Ogräslandet, fast med pallkragar istället för bäddar.
Snokört är ettårig men frösår sig, bara så du inte blir besviken om den inte återkommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
53 001
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 130
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp