Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förra året drabbades jag av spinnkvalster i växttunneln. Bör jag skaffa rovkvalster och släppa ut nu (har läst att spinn kan överleva länge) trots att jag inte har några växter där än, eller räcker det att köpa in om jag märker att det återkommer?
 
Apropå glömda växter, jag glömde vattna min bärhäggmispel som fortfarande står i kruka sedan förra året. Jag misstänker att den är död.

Men idag har jag köpt två persikoträd.

Sen har jag annat som övervintrat i kruka. Jag måste sätta fart och plantera.
 
Jag köpte luktärtsfrön igår och tänkte så dem idag. Nu funderar jag på vad som är smartast, att så dem inne eller så dem direkt ute på växtplatsen.
 
Jag har tänkt göra en enkel rosrabatt med 4 olika sorters rosor. De har stått två år och växt till sig.
De blir cirka 90-120-350-400 cm hade velat ha de så att de växer i samma rabatt (är min grundtanke). (Natasha Richardson-Alexandra Princess de Luxembourg-Cupcake-Guirlande Rose för de som vill kika.)
Var kan man hitta inspo bäst om hur rabatten ska se ut? Vill gärna ha tex. lavendel längt fram som utfyllnad.
Har noll fantasi när det kommer till växter.

Iochmed ny hund så blir det väldigt lite krut på trädgården, så ska bara ha jordgubbar och tomater, och köra radgard med att kasta ut diverse blomfröer.
 
Jag vill också ha regn :arghh:
äh, gnäll inte! Vi ska ju få nästan 4 milliliter 🙃 de närmaste 10 dagarna!! :bump::banana:
1651934441881.png

:rolleyes::turd:
 
Alla jordgubbs, smultron och smulgubbar, är det samma för alla? Dvs man lägger på gödsel på hösten? Har hittat en smulgubbe som jag nu vill plantera men är osäker på om jag borde ta med lite gödsel?
 
Igår fick jag i uppgift att fixa fint på ett ställe på jobbet. Där jag skulle kantskära växte det självsådd hasselört. I stället för att kasta dem tog jag med dem hem. De är ju skitdyra i affären. Nu har jag planterat dem i krukor där jag hoppas de kan växa till sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 964
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 988
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 614
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp