Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med täckodling, jag begriper det inte. Jag har en pallkrage med jordgubbsplantor som jag lade täckmaterial runt förra året, 10 cm tjockt. Nu ser det ju väldigt tråkigt ut. Det växer ogräs längs kanterna och intill plantorna och lite överallt. För att rensa måste man ju nästan ta bort allt täckmaterial? Känns himla ineffektivt. Hur gör man?

Fattar inte heller hur man gör om man vill så typ ettårig vallmo. Man kan väl inte så frön i en massa "skräp" så nu har jag ändå typ vänt upp och ned på hela pallkragen för att få upp jord att så i. Känns inte som det är så här det är tänkt 😅
 
Det här med täckodling, jag begriper det inte. Jag har en pallkrage med jordgubbsplantor som jag lade täckmaterial runt förra året, 10 cm tjockt. Nu ser det ju väldigt tråkigt ut. Det växer ogräs längs kanterna och intill plantorna och lite överallt. För att rensa måste man ju nästan ta bort allt täckmaterial? Känns himla ineffektivt. Hur gör man?

Fattar inte heller hur man gör om man vill så typ ettårig vallmo. Man kan väl inte så frön i en massa "skräp" så nu har jag ändå typ vänt upp och ned på hela pallkragen för att få upp jord att så i. Känns inte som det är så här det är tänkt 😅

Täckodlingen är ju främst till för att skydda jorden från att torka ut, rensa ogräs får man göra ändå (om än mindre, upplever jag). Jag tar inte bort täckmaterialet utan skuffar runt det och rensar samtidigt.

Ska du så nytt så måste du ju ta bort täckmaterialet så att du får bar jord. Vet inte vad du använder för täckmaterial men att det skulle vara ineffektivt upplever jag det inte, det går ju fort att skuffa undan det och lägga det på hög tills plantorna kommit upp en bit och man lägger på det igen.
 
Jaha.. min övervintrade jätteverbena som frodades och mådde bra har nu vandrat vidare. Jag glömde den ute och det blev kallt på natten. Varenda blad trillade av.. Har ställt in den igen och håller tummarna att den tar nya tag. Vore ju surt om den överlevt hela vintern och dör i maj..
 
Jaha.. min övervintrade jätteverbena som frodades och mådde bra har nu vandrat vidare. Jag glömde den ute och det blev kallt på natten. Varenda blad trillade av.. Har ställt in den igen och håller tummarna att den tar nya tag. Vore ju surt om den överlevt hela vintern och dör i maj..

Så tråkigt alltså, men jag tycker verkligen att det är så lätt hänt att glömma växterna därute... Funderar på hur man ska minska risken, börjar nästan känna att jag behöver sätta alarm på kvällen eller nåt.
 
Så tråkigt alltså, men jag tycker verkligen att det är så lätt hänt att glömma växterna därute... Funderar på hur man ska minska risken, börjar nästan känna att jag behöver sätta alarm på kvällen eller nåt.
Ja, jag brukar ha bra rutin för att plocka in allt. Men den här gången glömde jag och givetvis blev det kallt..
Varit inne på larm jag med. Tror jag ska testa.
 
Det ser lite lätt fuktigt ut ute, hoppas vi fått lite regn i natt. :) Och nu finns det äntligen regn på prognosen, hoppas det håller i sig!

Idag ska jag ha lite ensamtid i trädgården (!) och tänkte då börja gräva rent lilla frilandet.
Jag ska även ställa ut alla sådder från växthuset för de torkar ut så himla lätt på dagarna. Tyvärr har jag säkert förlorat något till torka. Får kolla mer noggrant idag, hann bara ösa på vatten igår innan det var gungtjänst igen. 🤸
 
Det här med täckodling, jag begriper det inte. Jag har en pallkrage med jordgubbsplantor som jag lade täckmaterial runt förra året, 10 cm tjockt. Nu ser det ju väldigt tråkigt ut. Det växer ogräs längs kanterna och intill plantorna och lite överallt. För att rensa måste man ju nästan ta bort allt täckmaterial? Känns himla ineffektivt. Hur gör man?

Fattar inte heller hur man gör om man vill så typ ettårig vallmo. Man kan väl inte så frön i en massa "skräp" så nu har jag ändå typ vänt upp och ned på hela pallkragen för att få upp jord att så i. Känns inte som det är så här det är tänkt 😅
Jag håller med @Fruentimber, och för sådd kan du bara skuffa upp en liten fåra av fri jord. Dessutom tycker jag det brukar va extra lätt att få upp ogräs ur täckt jord för den blir så lucker.

Att vända upp och ner för att få bar jord - ta bort täcket och kratta lite med fingrar eller handkratta just där du vill ha dem, så stör du inte mikrolivet, skapar bra miljö för sådden och slipper extrajobb.



Igår fick mina jostabärsticklingar komma i jorden! På balkongen såklart. :p
 
Varför jag inte har tulpaner i trädgården. 😅 Detta är en av de två som föddes här förra året. Han ser riktigt risig ut för tillfället och så söt med sina 1,5 horn. 😆
IMG_20220507_084122566.jpg
 
Det var en rätt trevlig besökare ändå, här visar gräsmattan på tydliga spår av vad jag misstänker är sork. Inga av lökarna jag satte förra året har tittat upp märkligt nog :meh:
Vi har massor med högar av sork eller mullvad. Men nu har vår katt blivit mästerjägare så oroar mig inte för det längre. 🤠 Så drygt när man inser att alla lökar försvunnit, glupska rackare!
 
För entusiastisk över våren i år. Köpte för 2 veckor sedan finfina kryddplantor av rosmarin, citronmeliss och mynta i kruka. Planterade glad i hågen på friland, under natten kom den stora frosten, och sen var de frostsprängda på morgonen och heldöda. Att man aldrig lär sig.

Tur att det finns växter som kör på år efter år utan knot också ( i samma yta finns ett par timjanvarianter, oregano och mängder med gräslök som levererar).
 
Det var en rätt trevlig besökare ändå, här visar gräsmattan på tydliga spår av vad jag misstänker är sork. Inga av lökarna jag satte förra året har tittat upp märkligt nog :meh:

Finns absolut noll och intet trevligt med rådjur om de inte ligger på en tallrik :cautious: Dagliljor ska ju vara oaptitliga för dem men det har "mina" tydligen inte läst :meh: De äter tom scillorna! :mad:

Edit: Jag har alltså en flock på +-13 individer och de skövlar ALLT. Några grannar slutade att odla potatis för att kräken åt blasten...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 940
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 978
· Visningar
63 652
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 370
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp