Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina tomatplantor, sådda i början av mars, verkar lida av något. De bor inne med extrabelysning. Har skolat om de flesta två gånger i vanlig plantjord. De flesta plantorna är riktigt fina så något har jag gjort rätt. Men några av plantorna viker ihop sina blad, vrider grenarna och till slut vissnar bladen från toppen och trillar av. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Vad har du använt för märke på jorden och är den nyinköpt eller några år gammal? Det låter tyvärr som problem med pyralid.
 
Vad har du använt för märke på jorden och är den nyinköpt eller några år gammal? Det låter tyvärr som problem med pyralid.
Emmaljungas jord, köpt förra sommaren. Alla plantor står i jord ur samma påse men detta drabbar bara några. Kanske kan vara pyralid som är boven, men mina plantor ser inte riktigt ut som bilderna jag googlar fram. Bladen viker sig uppåt på var sida av mittnerven, de rullar inte ihop sig till små bollar som de ska göra av pyralid.
 
Emmaljungas jord, köpt förra sommaren. Alla plantor står i jord ur samma påse men detta drabbar bara några. Kanske kan vara pyralid som är boven, men mina plantor ser inte riktigt ut som bilderna jag googlar fram. Bladen viker sig uppåt på var sida av mittnerven, de rullar inte ihop sig till små bollar som de ska göra av pyralid.
Det är inte så att de kommer för nära ljuskällan och bränner sig?
 
Emmaljungas jord, köpt förra sommaren. Alla plantor står i jord ur samma påse men detta drabbar bara några. Kanske kan vara pyralid som är boven, men mina plantor ser inte riktigt ut som bilderna jag googlar fram. Bladen viker sig uppåt på var sida av mittnerven, de rullar inte ihop sig till små bollar som de ska göra av pyralid.

Det låter ju inte som att jorden är problemet då. Jag håller med @monster1, då kan det vara att de blir brända av lampan.
 
Tack @monster1 Och @athena_arabians :bow: Jag ska testa att flytta lampan lite längre bort. Men jag är inte helt övertygad. Just nu står de som uppvisar detta i ett fönster utan extra belysning. Jag har försökt flytta runt lite för att skilja de drabbade från de friska.

Har även börjat duscha dem ett par gånger om dagen efter att ha läst om liknande fenomen vid för torr luft. Om inte annat hoppas jag det försvinner när jag kan plantera ut dem om ett par veckor.

Jag har varit inne på många olika orsaker från näringsbrist till övervattning, svamp eller skadedjur. Det som verkar stämma bäst enligt mina googlingar är för torr luft. Men igår lade jag märke till att de drabbade är nog ljusare gröna än övriga. Så jag ver inte vad jag ska tro...
 
Tack @monster1 Och @athena_arabians :bow: Jag ska testa att flytta lampan lite längre bort. Men jag är inte helt övertygad. Just nu står de som uppvisar detta i ett fönster utan extra belysning. Jag har försökt flytta runt lite för att skilja de drabbade från de friska.

Har även börjat duscha dem ett par gånger om dagen efter att ha läst om liknande fenomen vid för torr luft. Om inte annat hoppas jag det försvinner när jag kan plantera ut dem om ett par veckor.

Jag har varit inne på många olika orsaker från näringsbrist till övervattning, svamp eller skadedjur. Det som verkar stämma bäst enligt mina googlingar är för torr luft. Men igår lade jag märke till att de drabbade är nog ljusare gröna än övriga. Så jag ver inte vad jag ska tro...
Spruta vatten på är ju oavsett också hyggligt effektivt mot tex spinn så det låter ju som en bra idé.
 
Ingefäran ruttnade/möglade igen. Nu väntar jag in värmen innan jag försöker igen. Har en känsla att det blivit för kallt för den. Den hade fina skott men hände inget med dom. Ska ge det ett nytt försök, har inte gett upp än. 🙈😅
 
Kunde ej motstå Impectas kampanj 3 för 2 på bra blommor för pollinerare. Det blev främst inköp till framtida rabatter; röd solhatt, kransveronika, anisisop, isop 'Roseus', röd snokört (så fin!) och esparsett. :) Esparsetten kommer nog hamna i någon mer vild del av trädgården än i rabatt dock.

Försöker förgäves se om det är några roliga humlor och bin som hummar och brummar i mina lönnar. Men de är så himla högt upp. Ser mest ljus jordhumla. Men jakten fortsätter!
 
Kunde ej motstå Impectas kampanj 3 för 2 på bra blommor för pollinerare. Det blev främst inköp till framtida rabatter; röd solhatt, kransveronika, anisisop, isop 'Roseus', röd snokört (så fin!) och esparsett. :) Esparsetten kommer nog hamna i någon mer vild del av trädgården än i rabatt dock.

Försöker förgäves se om det är några roliga humlor och bin som hummar och brummar i mina lönnar. Men de är så himla högt upp. Ser mest ljus jordhumla. Men jakten fortsätter!
Röd snokört var väldigt fin :love: funderar lite på var den kan passa in här hos oss 😁👌
 
1651752610601.png

Jag vill så gärna ha en jordgubbskruka i växthuset, en liknande den på bild (alltså inte någon plastvariant) men jag misslyckas totalt med att googla fram detta. Någon som har sett en i butik det senaste kanske eller vet vart man kan få tag på en?
 
Litet kvällsjobb gjort. Grävde upp ett gäng dagliljor som av någon anledning växte precis vid stammen på en stor kornell i allsköns ogräs och vildblommor. Minns inte ens att jag sett dem förrän förra året. 🤔 Svårt att gräva upp då det även var berg eller sten strax under. Men fick upp de flesta och nu bor de i rabatten istället. Blir mycket enklare att uppskatta dem nu och hoppas fler blommar med lite bättre jord. :)
Bild från förra året:
IMG_20210618_211818_413.jpg
 
Tack! Har tyvärr inget Hornbach i närheten, men å andra sidan vill jag ha en så gärna så jag kanske vågar chansa på frakt trots ömtåligheten :idea:

Vad heter det på danska?
De verkade vara ha dem kvar online ändå om jag såg rätt :)
Jag fick helt enkelt upp många danska sidor när jag googlade på jordgubbskruka och klickade runt bland Bilder. :) Klickar man på en bild kommer det ju upp förslag på liknande bilder, tänkte hitta fler som sålde men det var bara Jula (slutsåld) och danska sidor som dök upp, samt auktionssidor.
 
1651822118718.png

Är så himla glad att jag beställde några narcisslökar också i höstas när jag beställde lökar, de har tidigare inte varit någon favorit utan mer utfyllnad men nu har de lite roligare sorterna jag köpte börjat komma upp och först ut är denna. Hur gullig?! :love:

Oskarp bild som jag tog i farten när vi var ute och cyklade :laugh: men det syns ju vad fin den är :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 934
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 890
· Visningar
60 961
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 316
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp