Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck, lite ovarsam hantering kanske har lett till att flera gurkväxter har dött. Men det är väl bara att sätta nya frön i så fall? Inte för sent väl?

Fick igår ut ett gäng chili/paprika i växthuset samt slanggurkor som inte farit illa. Vattning är ett kritiskt moment nu, det regnar inte så sådder som står ute torkar snabbt i sina krukor märkte jag igår.
Fick också rensat klart i landet så idag kan jag skjutsa ut en hel del kålplantor dit. Även krukor måste bäddas så att blommor kan flytta in i dem. Mycket som vill planteras ut NU!
 
Suck, lite ovarsam hantering kanske har lett till att flera gurkväxter har dött. Men det är väl bara att sätta nya frön i så fall? Inte för sent väl?

Fick igår ut ett gäng chili/paprika i växthuset samt slanggurkor som inte farit illa. Vattning är ett kritiskt moment nu, det regnar inte så sådder som står ute torkar snabbt i sina krukor märkte jag igår.
Fick också rensat klart i landet så idag kan jag skjutsa ut en hel del kålplantor dit. Även krukor måste bäddas så att blommor kan flytta in i dem. Mycket som vill planteras ut NU!

Hade absolut satt ny gurka, de växer ju tokfort. :)
 
Sorgligt, mitt lilla päronträd är nog snart dött. Det regnade så mycket och jag vattnade ändå (vattna träd mycket osv) någon gång i veckan, det ser blekt och olyckligt ut och slokar. Planterade om det i torrare jord för två dagar sedan men det ser inte mycket gladare ut, dessutom skulle jag vattna lite eller inget alls? jättesvårt. Nu regnar det igen och liksom avgör saken slutligen, spiken i kistan antagligen. Övriga små planterade träd ser ganska positiva ut dock, än så länge. Träd verkar mycket svårare än buskar, även om de är i buskstorlek. :(
 
Tycker vi har hur mkt bladlöss som helst på allt ute i trädgården, tog en liten halvhjärtad runda med såpvatten igår. Såg då att jag har dahlior med knoppar på, yeaj! 🥳 och har äntligen fått ner två rosor som väntat länge i jord och har fler på väg 😁 hoppas på att få ner vindruvorna idag^^ 🤞
 
1655885739541.png
 
Testade en ny tomatsort i år som skulle vara tidig och klara kallt väder. Håller ju onekligen vad den lovar för jag är iaf inte bortskämd med (nästan) röda tomater till midsommar.

Återstår att se den lilla detaljen om de är goda också :D
 

Bifogade filer

  • 85AA5B4D-E838-4940-98F6-B501B4435E98.jpeg
    85AA5B4D-E838-4940-98F6-B501B4435E98.jpeg
    230,4 KB · Visningar: 13
Och vad heter denna :D!

Och @Snowball

Haha glömde visst den detaljen! 😆 Arctic Plenty heter den, busktomat.

Hade man bättre förutsättningar (typ växthus) hade den nog varit ännu tidigare. Dessa är i kruka på altan men hade liksom massa tomater redan innan de var omplanterade till sista krukan och utetemperaturen tillät att vi började härda dem :p

Men ja återstår att se hur smaken blir!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 928
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 543
· Visningar
50 631
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 043
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp