Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och @Snowball

Haha glömde visst den detaljen! 😆 Arctic Plenty heter den, busktomat.

Hade man bättre förutsättningar (typ växthus) hade den nog varit ännu tidigare. Dessa är i kruka på altan men hade liksom massa tomater redan innan de var omplanterade till sista krukan och utetemperaturen tillät att vi började härda dem :p

Men ja återstår att se hur smaken blir!
Du sådde från frö? Jag är på bara den ens får tomater i juli :rofl:
 
Det finns mängder av spännande ryska och sibiriska tomatsorter som passar utmärkt för vårt klimat. :)
Finns det något sätt att skilja de tåliga och tidiga från de veka och sena :D på fröförpackningen tex. Mina jag har nu var sena förra året och jag misstänker att de tänker bli sena i år igen, men jag tänkte att alla sorter hade ungefär samma agenda.
 
1333E516-C91B-43FC-AB8B-3AC27DAED52F.jpeg


Nu händer det grejer även i chiliväxthuset 🤩
 
Vi upptäckte en fläder i utkanten av trädgården för ett år sen lr två och nu har den blivit ganska stor. Samlade ihop en hög med blommor igår kväll och gjorde saft idag. Hoppas det blir gott, hittade ett recept med lime, låter som att det kan bli gott iaf. Satsar på att vi kan vi dricka saft på midsommar 🤞☺️
 
Jag har en tomat som inte vill växa. Jag är så dålig på att märka upp, men det är 50 procents chans att det är San Marzano och den är ju hög. På 1,5 månad har den inte växt nämnvärt på höjden och är bara ca. 35 cm hög. :confused: Jag ger samma tomatodling som till förra årets tomater.

Den fick tidigt två frukter som jag har väntat länge på att de ska mogna. Kan det vara det som felar - att den lägger all energi på tomaterna?
 
Här har det inte hänt så mkt, tog en liten paus från grävandet. Men på lördag ska jag på Blomsterlandets rea, vinbärsbuskar, jordgubbar och rose de Rescht står på listan! Sen ska vi ägna resten av dagen åt att sortera allt på lotten och få lite ordning, av nån underlig anledning är det kaos och all småplant vi fått är huller om buller, kanske lite för mkt på den lilla del vi fått till :angel:
 
Yaya idag fick jag gjort lite! 🥰 Har planterat ut en hel del sommarblommor i tre krukor och har massor över. :cautious: Då har jag sedan tidigare fyllt varmbänken och en stor balja med blommor också. Hoppsan. :angel:
Krukorna fick olika färgteman. En rosa, en röd och en röd-brun. Bland annat lejongap, blomstertobak, scharlakanssalvia, dahlia och lövkoja som ska stå för blomsterprakten.

Sen på kvällen åkte även kålen ut i landet! Och så funderar jag på om man kan se skillnad på pumpa, gurka och squash på bladen. Kan ju vara så att när jag gav bort plantor till pappa fallerade mitt märkningssystem. :angel:

IMG_20220622_181426361.jpg
 
Finns det något sätt att skilja de tåliga och tidiga från de veka och sena :D på fröförpackningen tex. Mina jag har nu var sena förra året och jag misstänker att de tänker bli sena i år igen, men jag tänkte att alla sorter hade ungefär samma agenda.

Du får ju helt enkelt gå på sort. De tåliga säljs dock ganska sällan i handeln, man får ofta gå andra vägar för att få tag på intressanta sorter.
 
Över lag är växter från öst köldtåliga och utmärkta för oss i Sverige. Det kommer många äppel- och päronträd från Finland-Baltikum-Ryssland som funkar även i högre odlingszoner. Jag har ett äpple och två päron som härstammar från öst och de har övervintrat mycket väl (planterades förra året).
De verkar så svåra att få tag i bara! Det är ju den där plantskolan i Finland som åker över någon gång per år bara. Jättekonstigt. Det var någon annan växt från öst jag ville ha och det var ju hopplöst. Verkar vara nästan samma lika med vår egna Balsgård, försökte få tag i rosenkvitten Rondo från Balsgård jättelänge innan jag till slut lyckades nappa ett exemplar (de ska ha extra stor frukt). Känns som att alla plantskolor här i staden från Plantagen till den obundna får sina grejor från samma plats. (hittat en utanför stan som har ett fantastiskt sortiment däremot, men då får man köra 40 minuter).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 874
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 350
· Visningar
44 441
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 838
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp