Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nya växten som jag köpte i våras
 

Bifogade filer

  • 20220623_204127.jpg
    20220623_204127.jpg
    359,6 KB · Visningar: 22
Jag tycker så mycket om hur den här blomlådan ser ut just nu, med färgerna och formerna. :heart Den är svårfotad tyvärr, för den hänger på utsidan av balkongen, så håll till godo. Det är (framifrån och bak) lavendel, perenn ruccola, skogssyra, sköldsyra (som blommar så skirt rosa! Älskar denna växt), piplök, en volontär rosenskära på g (som kanske måste flyttas :angel:) och mer lavendel.
9FD7E50E-109F-440B-9FA2-F4452F9CB30B.jpeg
 
Det mesta går om man är tillräckligt motiverad och envis. :D Och är någorlunda fysiskt frisk förstås. Liguster har jag inte testat, men två hyggligt stora fläderbuskar/mindre träd har jag grävt och bänt upp med spade och järnspett i år. Jag hade en annan särskilt motvillig och djupt rotad fläder för några år sedan, den kopplade jag till dragkroken på bilen för att få loss det sista.
En kollega använde en fd kollegas hjälp för att dra upp en större stubbe, fd kollegan kör bärgningsbil. Så de vinschade upp stubben. 😅
 
För övrigt är balkongen ljuvlig! Läkemalvan står i blom nu. :heart

Jag satte Mårbacka-sticklingarna jag fick av mamma i nya krukor idag och hittade då, i jordsäcken, en stackars sötpotatisstickling som jag trodde dött (den såg så hemskt ämlig ut när jag fick den och det blev bara värre och värre). Den spirade och hade fått nya blad, :oså nu har jag flyttat fram hela jordsäcken med den i. Mycket stylish. :angel:

3732C634-5CF8-4A2B-BFCB-D48CE8496C06.jpeg
 
Och som avslut på min spam: kolla vad spännande, hur löparfetbladet verkligen växer bort från myntan, så gott den bara kan! Från myntan, men rakt över lavendeln. Jag har liksom alltid trott att myntan konkurrerar ut annat med sin livkraftighet, men det är nog doft/kemi inblandat också. :idea:
 

Bifogade filer

  • ABB395E8-9A7D-4BD2-BC25-AFE587345DA8.jpeg
    ABB395E8-9A7D-4BD2-BC25-AFE587345DA8.jpeg
    485,2 KB · Visningar: 34
Vilka växter övervintrar ni i kruka? Tänker att det vore fint med massa grönska även på trädäcket, men det är ju både dyrt och tidskrävande att plantera massa nytt varje år 🤔

Vi har tillgång till isolerat garage med tillbyggda fönster så det blir ganska bra ljusinsläpp från söder. Håller oftast frostfritt men kan bli strax under nollan där när detr riktigt kallt på vintern.
 
Jag tycker de ser solbrända ut. Kan glaset fokusera solljuset så det bränner på vissa ställen? Har några av de skadade ställena varit emot glaset?

Jag vet inte säkert, men det är likt solskador jag haft i växthus. Spetsgardin som solskydd?
Eller @escodobe om du råkat vattna så droppar stänkt upp på bladen så koncentrerar de ljuset och kan ge samma skada. Om du tror det kan stämma, ta för vana att vattna enbart när solen inte ligger på (sen kväll?) eller var extra noggrann att enbart vattna jorden, inte växterna.
 
Vilka växter övervintrar ni i kruka? Tänker att det vore fint med massa grönska även på trädäcket, men det är ju både dyrt och tidskrävande att plantera massa nytt varje år 🤔

Vi har tillgång till isolerat garage med tillbyggda fönster så det blir ganska bra ljusinsläpp från söder. Håller oftast frostfritt men kan bli strax under nollan där när detr riktigt kallt på vintern.

De flesta perenner som går att odla i kruka, typ. Ibland glömmer jag att plantera dem ordentligt. (Som förra årets "fynd" i föräldrarnas trädgård; någon funkia, en pion och en astillbe. Jag har för ambition att det faktiskt ge dem krukor och lite mer jord än rotklumpen i år. Alla lever och är fina. 😁)

Annars har jag massa ormbunksarter, aklejor, kryddörter, en uppsjö olika nepetor, rabarber, några olika blåbärssorter, myskmadra och fuschior. Sistnämnda är nästan det enda jag övervintrar inomhus, de andra får skydd runt krukorna bara.
 
Det kan du vara extremt glad för, de skövlar allt. Jag fattar inte varför jägarna inte skjuter av dem. Jag ska ha ut rå fårull och blod tamefan överallt nu.

Skulle någon svagsint jägare skjuta bort alla rådjuren inom ett revir, så flyttar nya in efter ett tag men ingen jägare värd namnet gör så.
 
Fast nu sa jag inte skjuta bort dem helt men gallra iaf. Det är en flock som går inne i byn på mellan 12 och 15 djur.
Om jägare finns inom reviret, så lär det väl plockas bort något rådjur per säsong, men för att få bort problemet med "trädgårdsmassakern" måste faktiskt alla bort.
Att plocka bort några få hjälper inget alls eftersom alla bofasta lärt sig i generationer att trädgårdar = servering av delikatesser.

Nyinflyttade håller sig borta från folk och fä på ett annat sätt, fram tills de lärt sig samma sak.
 
Hittade massa sniglar i min övervuxna sallad, såg så äckligt ut att jag drog upp den och satte sommar blommor där ist 😅 vill ha en ny liten pallkrage till sallad (höll på att skriva sniglar 😆) som jag sätter koppartejp runt. Har folk nån erfarenhet av sån tejp, fungerar det?

Vet inte vad som flög i mig igår för att jag har dratt fötterna efter mig i veckor nu, men igår då planterade jag i princip alla små blommor i rabatterna och lite annat som skulle i i småkrukor. Kanske för att jag vet vi får hit folk idag så att jag ville det skulle se lite mer ordnat ut ^^ ser iaf bra ut nu 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 789
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 849
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp