Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stora problemet är väl egentligen att jag vill ha ALLT. Med en tomt på nästan 3000 kvadratmeter varav det mesta för tillfället är gräsmatta finns ju stora möjligheter, men jag vet inte ens var jag ska börja 😂 Men jag överväger starkt en liten resa till Helsingborg för att shoppa rosor 😁

Min tomt är på en hektar... :angel: så det är snarast plånboken som bromsar :D Sedan är ju jag en total rosnörd, jag har tom beställt rosor från Tyskland för att få de sorter jag vill ha...
 
Jag kommer ALDRIG att inte förespråka rosor :angel:

Eftersom rugosorna trivs trots mycket skugga så kommer det att fungera med skuggtåliga rosor (av lite tjusigare snitt än rugosor :D).

En som anses vara nära släkt med rugosorna men är mycket finare är Louise Bugnet, en nyare kanadensisk ros med gammaldags känsla. FL råkar dessutom ha rea på dem :D

Andra skuggtåliga rosor är de flesta albarosorna och pimpinellifoliorna som tex Stanwell Perpetual.

Jacques Cartier är en portlandros som tål skugga och lika så Mme Boll. Glendora/Joasine Hanet är en enormt tacksam portland som är lite mer spännande.

Reine des Violettes är en skuggtålig remontantros som klarar zon 3, jag vet inte var du befinner dig?

Rose de Rescht är en tuffing från höstdamaskerna som klarar skugga och har ljuvligt doftande blommor.

Conditorum är en spännande gallica (dvs engångsblommande) med en fantastisk doft (den kallas också Konditorrosen).

Rosa Mundi... den spräckliga gallican som jag har på min Missias grav :heart Oerhört lättskött och snabbväxande.

Jag skulle inte rekommendera någon bourbon förutom Louise Odier, jag upplever att de vill ha lite mer sol. Ev kan Great Western och Pipar Hans fungera också.

Flera av damaskrosorna (engångsblommande till skillnad från höstdamaskerna) kan också fungera, tex den tvåfärgade York&Lancaster samt Celsiana.

Ghislaine de Feligonde är en myskros som också tål skugga.

Givetvis finns det flera än de här men du kan ju börja att titta på dem.
Fin lista som även jag kommer nyttja. Jag har en del rosor redan men det är alltid roligt med tips. Vill tillägga att Louise Odier är ljuvlig men här hos mig får hon svarta fläckar på bladen och det verkar omöjligt att hålla henne frisk. Jag har provat på några olika ställen med mycket sol men det vill sig inte. :cry:
 
Fin lista som även jag kommer nyttja. Jag har en del rosor redan men det är alltid roligt med tips. Vill tillägga att Louise Odier är ljuvlig men här hos mig får hon svarta fläckar på bladen och det verkar omöjligt att hålla henne frisk. Jag har provat på några olika ställen med mycket sol men det vill sig inte. :cry:
Det är ett vanligt problem med Louise Odier. När jag var till Wij trädgårdar så var jag med om en visning av rosenträdgården och han som höll i det rekommenderade att inte plantera den rosen.
 
Jag kommer ALDRIG att inte förespråka rosor :angel:

Eftersom rugosorna trivs trots mycket skugga så kommer det att fungera med skuggtåliga rosor (av lite tjusigare snitt än rugosor :D).

En som anses vara nära släkt med rugosorna men är mycket finare är Louise Bugnet, en nyare kanadensisk ros med gammaldags känsla. FL råkar dessutom ha rea på dem :D

Andra skuggtåliga rosor är de flesta albarosorna och pimpinellifoliorna som tex Stanwell Perpetual.

Jacques Cartier är en portlandros som tål skugga och lika så Mme Boll. Glendora/Joasine Hanet är en enormt tacksam portland som är lite mer spännande.

Reine des Violettes är en skuggtålig remontantros som klarar zon 3, jag vet inte var du befinner dig?

Rose de Rescht är en tuffing från höstdamaskerna som klarar skugga och har ljuvligt doftande blommor.

Conditorum är en spännande gallica (dvs engångsblommande) med en fantastisk doft (den kallas också Konditorrosen).

Rosa Mundi... den spräckliga gallican som jag har på min Missias grav :heart Oerhört lättskött och snabbväxande.

Jag skulle inte rekommendera någon bourbon förutom Louise Odier, jag upplever att de vill ha lite mer sol. Ev kan Great Western och Pipar Hans fungera också.

Flera av damaskrosorna (engångsblommande till skillnad från höstdamaskerna) kan också fungera, tex den tvåfärgade York&Lancaster samt Celsiana.

Ghislaine de Feligonde är en myskros som också tål skugga.

Givetvis finns det flera än de här men du kan ju börja att titta på dem.

Har du något tips som fungerar för zon 5-6 och halvskuggigt läge? Den får gärna bli ganska stor/hög och blomma länge.
 
Har du dem helt utomhus då? Och vad har du för skydd runt krukorna, bubbelplast? Var bor du? 😊

Jag ställer dem nära väggen, klumpar ihop dem så att de ger varandra vindskydd, snurrar lite bubbelplast runt hela krukflocken och lägger lite fiberduk över. De jag är mest rädd om (blåbären och några av ormbunkarna) står i en lös pallkrage som jag satt frigolitskivor på insidan och som botten, och så lägger jag en skiva kanalplast över.

Bor i zon 2, och där jag har vinterförvaringen är ett stormhål med fritt inblås från Nordsjön. När det varit nere i - 15°C bland krukorna ser de lite ynkliga ut nästa säsong, men jag är ju också helt usel på att plantera upp dem när de behöver så det mesta står även i alldeles för små krukor.

I vinter funderar jag på att göra en "halvtipi" av kanalplast och ställa över dem mot husväggen istället, mest för att jag tycker det ser så trist och skräpigt ut när fiberduken blåst runt med massa löv och skräp ett tag. Det är ju inte mer komplicerat än en skiva plast och en rulle gaffatejp.
 
Senast ändrad:
Har du något tips som fungerar för zon 5-6 och halvskuggigt läge? Den får gärna bli ganska stor/hög och blomma länge.

Zon 6 är ju lite på gränsen men titta gärna på albarosorna (även om de bara blommar en gång). I högre zoner är det i allmänhet svårare för alla rosor att bli riktigt stora plus att det oftast är de som blommar en gång som fungerar.

Andra som kan vara alternativ är Kanada-rosor, de är framtagna för tuffare klimat. Då finns bla Morden Centennial och Morden Blush (fast de två blir inte så stora) samt Explorer-serien med bla John Davis och Henry Kelsey (serien är uppkallad efter kanadensiska utforskare).

Wasagaming är en annan ros som kan bli rätt stor och som brukar få en andra blomning sent. Någon av damerna Bugnet kan också fungera och där är Louise och Therese de mest högresta, Marie är lite lägre.

Även ett gäng rugosor är alternativ: Nordens Drottning, Souvenir de Philemon Cochet samt Roseraie de L'Hay.

Det finns också några remontantrosor som kan fungera: Champion of the World, Surbrunnsgatan samt Selma Dahlberg (hon har en helt ljuvlig doft!).
 
CFEB2DFE-FFDB-45DE-9E21-E1275D5B4F7F.jpeg

Bishop of York verkar utge sig för att vara någon hen inte är. Fast jag gillar ju rosa så det gör inte så mycket.
 
Igår kom mina beställda rovkvalster mot spinn. Idag såg jag faktiskt inte att det kröp nåt på dem angripna plantan :up: .
Hade beställt stor förpackning så hade ut över alla plantor, även de inte synligt angripna. Så nu hoppas jag problemet är löst.

Dock tror jag mina tomater på sidan där solen skiner in blivit brända :down: .
 
Jisses va ingefäran växer nu. Ställde ut de som kommit längst i solen och de sköt iväg direkt. Hämtade resten av drivhuset och ställde i solen, men hann inte hända så mycket. Nu bor drivhuslådan i kuvösen (inglasad altan) full med vatten, långtidsbevattning på den.
Tog av locket då jag inte tror det behövs där inne. Får vi se om de sticker iväg igen.

7B625AC3-8505-48CD-9635-851FAD976DDE.jpeg
 
Fin lista som även jag kommer nyttja. Jag har en del rosor redan men det är alltid roligt med tips. Vill tillägga att Louise Odier är ljuvlig men här hos mig får hon svarta fläckar på bladen och det verkar omöjligt att hålla henne frisk. Jag har provat på några olika ställen med mycket sol men det vill sig inte. :cry:

Hon klarar sig helt ok här men jag är ju noga med BINAB.
 
Då har jag klickat i lite från Flora Linnea :D blev så mycket billigare än den planerade butiken här i stan så jag råkade klicka i en till :angel: blev de planerade Rose de Rescht och Louise Bugnet + skönheten Laguna. ÄNTLIGEN :banana:

Dock är det fasligt tur vi ska fokusera på att få ordning på lotten idag, så jag har nånstans att sätta dem... just nu är det näva, ormöga och massa kaprifolskott där de ska stå 😅 ska även övertyga kompis att det faktiskt är en bra idé att köpa victoriaplommon, hon vill jättegärna ha det trädet men började fundera och ändra sig då hon såg det stod att det blir 3-5 meter högt. Men här uppe är det väl inte säkert det blir så högt och oavsett får vi väl klippa ner det.
 
Då har jag klickat i lite från Flora Linnea :D blev så mycket billigare än den planerade butiken här i stan så jag råkade klicka i en till :angel: blev de planerade Rose de Rescht och Louise Bugnet + skönheten Laguna. ÄNTLIGEN :banana:

Dock är det fasligt tur vi ska fokusera på att få ordning på lotten idag, så jag har nånstans att sätta dem... just nu är det näva, ormöga och massa kaprifolskott där de ska stå 😅 ska även övertyga kompis att det faktiskt är en bra idé att köpa victoriaplommon, hon vill jättegärna ha det trädet men började fundera och ändra sig då hon såg det stod att det blir 3-5 meter högt. Men här uppe är det väl inte säkert det blir så högt och oavsett får vi väl klippa ner det.

Jag rekommenderar inte Victoria... det är zon 3 och överlevde inte här (zon 4-5).
 
Vattnet i mina 600-literstankar har runnit ut. Vet inte hur det har gått till då den slang som är kopplad till tankarna legat högre än tankarna. Så nu måste jag hämta vatten antingen i brunnen nere i slänten, eller i tunnan vid ladan där det finns lite. Eller inomhus, men det vill jag inte. Surt. Det behöver komma regn. Mycket regn.
 
Någon har förstört nästan hela min odling. Finns kanske 10 morötter kvar 5 av 6 gurkor är borta. Löken upptryckt och de få ärtorna som inte kajorna ryckt är borta. Ser ut som någon gått fram med jordfräs. Har aldrig sett spår av gris i området så tyvärr verkar det vara tvåbent gris.
 
Någon har förstört nästan hela min odling. Finns kanske 10 morötter kvar 5 av 6 gurkor är borta. Löken upptryckt och de få ärtorna som inte kajorna ryckt är borta. Ser ut som någon gått fram med jordfräs. Har aldrig sett spår av gris i området så tyvärr verkar det vara tvåbent gris.

Nej fy fanken så bedrövligt och så tråkigt! :cry: Min störning över att mördarsniglarna äter upp dahliablad eller att enstaka fåglar tar bär ingår ju liksom i konceptet, det är verkligen ingenting mot hur rasande jag skulle ha blivit på en vandaliserande människa. Det kan ju ta död på odlingslusten helt faktiskt.

Kan du sätta upp en kamera där - eller åtminstone något som ser ut som att det är en installerad kamera som eventuellt avskräcker? Eller är det ett gångstråk där någon fylltratt kan ha fått denna helt sinnessvaga idé när den raglat hem från ett midsommarfirande? En sådan gärningsperson har väl för låg tankeverksamhet för att gå att avskräcka med normala metoder. Men kanske ett anpassat elstängsel...? :cautious:
 
Någon har förstört nästan hela min odling. Finns kanske 10 morötter kvar 5 av 6 gurkor är borta. Löken upptryckt och de få ärtorna som inte kajorna ryckt är borta. Ser ut som någon gått fram med jordfräs. Har aldrig sett spår av gris i området så tyvärr verkar det vara tvåbent gris.

Men fy, jag känner verkligen med dig :( :heart

Jag säger som @Lillgrådis, sätta upp någon form av åtelkamera?

Edit: Eller ja, salthagel är väl det jag egentligen tänker :devil:
 
Nej fy fanken så bedrövligt och så tråkigt! :cry: Min störning över att mördarsniglarna äter upp dahliablad eller att enstaka fåglar tar bär ingår ju liksom i konceptet, det är verkligen ingenting mot hur rasande jag skulle ha blivit på en vandaliserande människa. Det kan ju ta död på odlingslusten helt faktiskt.

Kan du sätta upp en kamera där - eller åtminstone något som ser ut som att det är en installerad kamera som eventuellt avskräcker? Eller är det ett gångstråk där någon fylltratt kan ha fått denna helt sinnessvaga idé när den raglat hem från ett midsommarfirande? En sådan gärningsperson har väl för låg tankeverksamhet för att gå att avskräcka med normala metoder. Men kanske ett anpassat elstängsel...? :cautious:
Det finns typ 3 grannar som kan se odlingen så inget gångstråk.
Får se vad jag gör har grävt ner löken så gott det går och vattnat. Funderar på om det går att så sommarmorötter än.
Är skitarg och så less
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 507
· Visningar
49 415
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 998
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp