Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En av dahliorna jag sett fram emot mest i år 😍 Strawberry Cream
IMG_20220705_173815_773.jpg
 
Snygg! Jag tittar till mina flera gånger om dagen. De är egentligen inget för den utan tålamod för knopparna tar ju VECKOR på sig att slå ut 😂
Haha, jag också. MINST tio gånger om dagen kollar jag om några knoppar mirakulöst slagit ut sedan förra gången jag kollade (händer aldrig :cautious:) och letar sniglar och klämmer löss. Vänder på blad, pratar med dem och stryker dem ömt över stjälkarna 🥰
 
Jag avundas era dahliabilder och gick och nynnade på Gardenrs fantastiska visa under kvällens mördarsession med saxen (dagens notering drygt 130 st) "soon may the killer slugs come, to bring disaster, rot and scum" - i mitt fall ackompanjerat av ett taktmässigt *klipp* *klipp* *klipp*.

Gardenr = ett av mina favorit-Instagramkonton i trädgårdssektorn. Skånskt, fyndigt och roligt. :love:
 
Apropå vallmo. Här är några av mina självsådda som jag lämnat vid rensning i landet. Nu har jag planterat två hyfsat raka rader med kål, liksom passat in dem mellan blommorna. Idag satte jag även vad jag hoppas är gurka och/eller squash i landet och pytsade in dem mellan vallmon. :) Ska bli kul att se vad som frösått sig. Supersvårt att fota när allt bara är grönt. 😆 I bakgrunden ogräs och åter ogräs utanför odlingsytorna.
IMG_20220705_174358814_HDR.jpg
 
Mitt trädgårdsintresse är nästan obefintligt och trädgården är minst sagt vildvuxen pga det. Men jag älskar den här gången av gamla paradisbuskar den här tiden på året, finast är den när det blommar för fullt och den bara tappat de första blommorna men jag missade att ta kort på det.:banghead:

Ska försöka få tummen ur och så gräs här istället för jordgång som det är nu:
20220706_130332.jpg
 
Mitt trädgårdsintresse är nästan obefintligt och trädgården är minst sagt vildvuxen pga det. Men jag älskar den här gången av gamla paradisbuskar den här tiden på året, finast är den när det blommar för fullt och den bara tappat de första blommorna men jag missade att ta kort på det.:banghead:

Ska försöka få tummen ur och så gräs här istället för jordgång som det är nu:
Visa bifogad fil 94552
Mitt tips är att lägga täckbark istället, för att behålla den avvikande färgen (med gräs blir det "bara grönt"). Det är en jättefin gång :heart
 
Jag borde verkligen ha gjort ett litet stängsel runt mitt trädgårdsland i våras som jag hade planerat. Men det gjorde jag inte... Så vid morgonrundan hittade jag Wine Eyed Jill fullkomligt demolerad. Gissningsvis av den gigantiska haren som brukar hänga här, för även rosorna var lite beskurna... Och till lunch insåg hönorna att det är den bästa jorden i området att sprätta i där ute. Så de sprätte upp en del av mina blomstermorötter och sommarflox. Och grävde fram stora bitar av dahliornas rotsystem. SVIN! Nu har de husarrest tills jag har skaffat några stolpar och lite hönsnät så det i alla fall blir svårare för dem att ta sig in.
 
Petade upp all min portlak efter gröna larvjävlarna varit framme. Nååågot sur då jag är jättesugen på just portlak :meh: Funderar på att plantera lite rädisor, vågar inte riktigt ha någon form av sallad. Annars hade jag tänkt ruccola. Resten i samma pallkrage verkar skonade iaf :)
 
Mitt trädgårdsintresse är nästan obefintligt och trädgården är minst sagt vildvuxen pga det. Men jag älskar den här gången av gamla paradisbuskar den här tiden på året, finast är den när det blommar för fullt och den bara tappat de första blommorna men jag missade att ta kort på det.:banghead:

Ska försöka få tummen ur och så gräs här istället för jordgång som det är nu:
Visa bifogad fil 94552
Jag tror inte att gräs kommer att trivas där. Det ser för skuggigt ut. Jag stämmer in i kören om att ha täckbark i stället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 034
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 965
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
75 270
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 380
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp