Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på att ha något högt "torn" här i hörnet med en klätterväxt. Funderade först på en hel spaljevägg mot trädäcket, men lillan älskar att hoppa därifrån så vill inte täcka för hela den sidan...

Vad finns det för trevliga klätterväxter som blir stora ändå relativt fort (trist vänta hur många år som helst tycker jag) och som inte kräver så mycket skötsel? Något som blommar (och gärna länge) hade ju varit väldigt trevligt, men tex klematis verkar ju vara väldigt svårt att få igång. Klätterros hade kanske varit fint men lite rädd för taggarna då vi rör oss här en del.

Är lite vandrade skugga här över dagen, men mycket sol också.
Skulle just föreslå rosenvial men såg att vi var fler om den tanken. :) Jag såg en jättefin vit på mina trädgårdsbesök igår, jag har en rosa som är på tillväxt så ska snart plantera ut den. En bonus är att den gillas av långtungade humlor som behöver lite mer värdväxter, så den är både vacker och nyttig.
 
Funderar på att ha något högt "torn" här i hörnet med en klätterväxt. Funderade först på en hel spaljevägg mot trädäcket, men lillan älskar att hoppa därifrån så vill inte täcka för hela den sidan...

Vad finns det för trevliga klätterväxter som blir stora ändå relativt fort (trist vänta hur många år som helst tycker jag) och som inte kräver så mycket skötsel? Något som blommar (och gärna länge) hade ju varit väldigt trevligt, men tex klematis verkar ju vara väldigt svårt att få igång. Klätterros hade kanske varit fint men lite rädd för taggarna då vi rör oss här en del.

Är lite vandrade skugga här över dagen, men mycket sol också.
Kaprifol! :love:
 
Funderar på att ha något högt "torn" här i hörnet med en klätterväxt. Funderade först på en hel spaljevägg mot trädäcket, men lillan älskar att hoppa därifrån så vill inte täcka för hela den sidan...

Vad finns det för trevliga klätterväxter som blir stora ändå relativt fort (trist vänta hur många år som helst tycker jag) och som inte kräver så mycket skötsel? Något som blommar (och gärna länge) hade ju varit väldigt trevligt, men tex klematis verkar ju vara väldigt svårt att få igång. Klätterros hade kanske varit fint men lite rädd för taggarna då vi rör oss här en del.

Är lite vandrade skugga här över dagen, men mycket sol också.

Det finns en taggfri rosa klätterros som heter Zepherine Drouhin. Doftar gott och remonterar, dvs blommar länge. En av mina favoriter. Dock tycker jag att rosor är finast om man tar jobbet att klippa bort överblommade blommor några gånger i veckan.
 
Funderar på att ha något högt "torn" här i hörnet med en klätterväxt. Funderade först på en hel spaljevägg mot trädäcket, men lillan älskar att hoppa därifrån så vill inte täcka för hela den sidan...

Vad finns det för trevliga klätterväxter som blir stora ändå relativt fort (trist vänta hur många år som helst tycker jag) och som inte kräver så mycket skötsel? Något som blommar (och gärna länge) hade ju varit väldigt trevligt, men tex klematis verkar ju vara väldigt svårt att få igång. Klätterros hade kanske varit fint men lite rädd för taggarna då vi rör oss här en del.

Är lite vandrade skugga här över dagen, men mycket sol också.
Vet inte vilken zon du är i, mina tips funkar nog bara i de lägre. Akebia växer fort. Ganska kort (men fantastisk) blomning, men dekorativa blad. Har man två plantor (ev olika namnsort, har inte blivit riktigt klok på det) ska de ge ätbar frukt som smakar melon.
Minikiwi växer också nåt vansinnigt, även här kort blomning men man får ju frukt sen Hanplantan har grön-vit-rosa blad (om man väljer den sortens kiwi, tror det finns flera olika).
Nackdelen med kraftigväxande är att man får springa där och snurra upp dem, mina sitter på 2 meters-spaljéer och envisas med att vifta med skotten ovanför.

Tillägg: ser nu att du skriver torn, det är dessa nog för kraftigväxande för.
 
Snart så går det att avsmaka årets första solvarma jordgubbe :up:

20220704_205852.jpg
 
Och min lilla miniatyrblomsteräng har kommit sig riktigt bra, sen om alla sorter hinner blomma i år? Tveksamt, då vissa sorter ser lite klenväxta ut 🤷‍♀️

20220704_210054.jpg


Fjolårets frösådda, blå bolltistlar frodas och ser ut att bli spektakulära 🤗
 
Jag upptäckte lite bladlöss på tomaterna så sprutade dem med såpavatten och forsatte av bara farten med dahlian och krassen som stod bredvid.

Finns det växter som kan fara illa av såpavatten och är det risk att blomningen påverkas?
 

Ja, det är den jag tänkt från början. De blommar ju ganska kort och tidigt, men har ju sen vackert bladverk iaf 😊

Det finns en taggfri rosa klätterros som heter Zepherine Drouhin. Doftar gott och remonterar, dvs blommar länge. En av mina favoriter. Dock tycker jag att rosor är finast om man tar jobbet att klippa bort överblommade blommor några gånger i veckan.

Ja, åh den var jättevacker! Har ändå lite en dröm att få in någon klätterros 😍
 
Jag klipper avenbokshäcken! Dessvärre en trist historia eftersom det ser ut som att ett angrepp av stritar håller på att ta död på den. Delvis kan det också vara vårt fel också eftersom vi har satte plantorna rätt tätt (men inte tätare än rekommenderat).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 344
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 938
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 582
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 098
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp