Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi äntligen fått tillträde till huset och den stora trädgården! Svärmor hade drivit upp några plantor till oss som vi planterade in i orangeriet. En gurka, en spetskål, en svartkål och en squash. Squashen dog ganska direkt, det kanske hade mått bättre ute istället? Vindruvorna i orangeriet är jättegoda iaf! Och det var fullt med jordgubbar i pallkragarna och mullbären är redan mogna också (eller de mognar successivt så vi lär kunna plocka där många veckor framöver). Min mamma tog med en paprika som redan blommar, den står i kruka i orangeriet nu, och sonens små paprikaplantor i krukor ska också planteras där snart.

Håller på att lära känna trädgården så smått. Upptäckte en smultronschersmin i häcken, ska röja lite kring den så småningom så den kommer fram mer, likadant ett fläderträd. Citronmeliss och oregano har tagit över ena örtrabatten så där ska jag gräva bort det mesta. Vi har en stor hassel med massor av nötter på gång, kul! Aprikoserna är det inte många kart på, de blev frostnupna tidigt men lite smakprov kommer det bli åtminstone. De äldsta äppelträden har mycket spinnmal. Plommon ser ut att bli en rejäl skörd.

Det finns någon sidenmatt, mörkröd ros som luktar jättegott, och någon ljus rosbuske som ser lite tråkig ut för hälften av blommorna är vissna/bruntorkade. En bollpil som behöver tuktas REJÄLT.

Upptäcker nya perenner och buskar varje gång jag går ut i trädgården känns det som! :D
 
IMG20220628162338.jpg

Bild på taggar @athena_arabians ! Svag doft tycker jag. Har Finlands vita i närheten som jag jämförde med, den doftar mer!
 
Nu har vi äntligen fått tillträde till huset och den stora trädgården! Svärmor hade drivit upp några plantor till oss som vi planterade in i orangeriet. En gurka, en spetskål, en svartkål och en squash. Squashen dog ganska direkt, det kanske hade mått bättre ute istället? Vindruvorna i orangeriet är jättegoda iaf! Och det var fullt med jordgubbar i pallkragarna och mullbären är redan mogna också (eller de mognar successivt så vi lär kunna plocka där många veckor framöver). Min mamma tog med en paprika som redan blommar, den står i kruka i orangeriet nu, och sonens små paprikaplantor i krukor ska också planteras där snart.

Håller på att lära känna trädgården så smått. Upptäckte en smultronschersmin i häcken, ska röja lite kring den så småningom så den kommer fram mer, likadant ett fläderträd. Citronmeliss och oregano har tagit över ena örtrabatten så där ska jag gräva bort det mesta. Vi har en stor hassel med massor av nötter på gång, kul! Aprikoserna är det inte många kart på, de blev frostnupna tidigt men lite smakprov kommer det bli åtminstone. De äldsta äppelträden har mycket spinnmal. Plommon ser ut att bli en rejäl skörd.

Det finns någon sidenmatt, mörkröd ros som luktar jättegott, och någon ljus rosbuske som ser lite tråkig ut för hälften av blommorna är vissna/bruntorkade. En bollpil som behöver tuktas REJÄLT.

Upptäcker nya perenner och buskar varje gång jag går ut i trädgården känns det som! :D
Grattis!
Så kul med upptäcksfärd i en ny trädgård, ska jag någon gång köpa ett annat hus så ska det ha en uppvuxen trädgård som jag får gå på upptäcksfärd i :heart
 
Var ute och kollade regnmätaren och hittills har det kommit 8mm under natten och förmiddagen.
Var ungefär samma mängd som kommit under natten här också, vet dock inte hur mycket som kom under dagen, skulle gissa på sammanlagt kanske 10 mm med nattens regn kanske. Har regnat lite under dagen men har inte tillgång till regnmätaren nu.
 
Ingefäran ser fin ut (äntligen) ett av bladen börjar slå ut.
Jag drev fram dom genom att lägga knölen i vatten, så har behållt temat att hålla de fuktiga.
Vattnet dunstar fort när de står inkuvösen och solen skiner. Funderar på hur jag kan vänja dom vid mindre vatten eller om det räcker med den blöta mattan under.

A3A5F0D8-5C95-4CB9-9E12-BD61DFE8E560.jpeg
 
Hur hanterar ni sniglarna i trädgården? Hittills har jag mest sett leopardsniglar, men inte heller kollat så noga så finns ju säkerligen mördarsniglar också. Men får leopardsniglarna vara kvar? Jag har inte mage att typ klippa isär dem eller så, det känns helt förfärligt, men ska man samla ihop dem och släppa dem långt hemifrån?
 
Hur hanterar ni sniglarna i trädgården? Hittills har jag mest sett leopardsniglar, men inte heller kollat så noga så finns ju säkerligen mördarsniglar också. Men får leopardsniglarna vara kvar? Jag har inte mage att typ klippa isär dem eller så, det känns helt förfärligt, men ska man samla ihop dem och släppa dem långt hemifrån?
Jag lägger ut dom på gräset vid fältet och hoppas nått kommer och äter upp dom 🙈😅
 
Hur hanterar ni sniglarna i trädgården? Hittills har jag mest sett leopardsniglar, men inte heller kollat så noga så finns ju säkerligen mördarsniglar också. Men får leopardsniglarna vara kvar? Jag har inte mage att typ klippa isär dem eller så, det känns helt förfärligt, men ska man samla ihop dem och släppa dem långt hemifrån?

Jag har främst problem med någon liten form av ljus åkersnigel. De har jag ihjäl när jag hittar, de förstörde en hel del för mig förra året. Leopardsniglar tror jag inte ska vara något bekymmer.
 
Här dör sniglarna mha sekatör. Att lägga dem en bit bort är lönlöst, för de är snabba tillbaks. Det är lätt gjort att ta 600 en blöt kväll. Och lika många nästa. Så det är inte dolt någon risk att man utarmar beståndet. Jag har inte lagt tusentals kronor på min trädgård för att utfodra sniglar... Runt dahlior och rosenskäror, som är extra smaskigt, lägger jag också ut snigelgift. Men jag föredrar att klippa egentligen, för det är det snabbaste och minst plågsamma sättet att döda dem.
 
Jag är än så länge en lyckligt lottad person som helt saknar sniglar, så får ha alla mina odlingar i fred. Peppar peppar...
Annars hade jag nog lagt dem i en hink med vatten för drunkning, tror inte jag klarat att klippa isär dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
44 415
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 874
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 455
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 866
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp