Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jord och krukor är ju inte gratis så jag vill gärna ha så jag inte går minus i alla fall. Jag har också lagt ner en del arbete på plantorna då de är omskolade två gånger.


Stora plantor även om en del saknar ursprunglig topp.
Nä jag vet men jag känner ändå att folk kan få. Jag ger generellt inte bort krukorna utan tar plantorna med jorden o sätter ner i en liten plastpåse och ger bort. Visst går jag minus, men det är värt när folk blir glada.
Också nervös om jag ska sälja att det blir dåligt o så får jag dåligt samvete.
 
Jag har ÄNTLIGEN fått tag i en vingnöt :love: tror att jag har letat i 4 år. Skrev igår och frågade om längden, 150-180 cm. Plus kruka borde alltså blivit max 200-210 cm. Då skulle den gått in i sambons caddy. Hade tumstocken med mig och trädet var 220. 😣 Men jag fick provpacka det och det gick PRECIS, med en liten böjning i toppen! Det var på en plantskola nästan 2h bort, så det hade inte blivit något träd om det inte hade rymts!
 
Funderar på att sälja av tomatplantor för att komma undan jobb med att plantera dem. Men vad är rimligt att ta? Är 50 kr för mycket?

Det beror på hur stora de är och vad det är för sort, tänker jag. För jämförelse så köpte jag en väldigt tidigt uppdriven tomat med blommor idag för 70 kr. Ingen särskilt upphetsande sort, men ganska rikproducerande (Heartbreaker).
 
Har nu påbörjat anläggandet av ytterligare en rabatt. Det första steget är att flytta gräsklipparens begränsningskabel... Ytan är en ytterst märklig trekantig yta mellan två andra rabatter, så jag tänker att den kan få husera lite sommarblommor i år och så får vi se vad det blir sedan. I år blir det i alla fall sommarrudbeckia, klotamarant, tandpetarsilja, blomstermorot, zinnia och kanske något mer. Eller mindre :D
 
Passar på att fråga här med, inte bara i balkongtråden:
Tänker skaffa droppbevattning till balkongen och funderar på vilken sort som är bäst. Hit me!

Kopplad till slang (har adapter innekran-trädgårdsslang), solcellsstyrd från liten tunna (som ju skulle fyllas m slang), keramisk givare från liten tunna. Främsta kravet är lättskött och låg (!!!) arbetsinsats. Själv har jag inte erfarenhet av någon av sorterna och ser fördelar med alla. Om jag kopplar till slang vill jag nog ändå inte ha konstant öppet flöde och timer utan starta/stoppa manuellt av säkerhetsskäl, minimera risk för läckage. Det vore ok för till toa ska jag ju ändå ta mig några gånger. Med keramisk givare kan jag (i teorin?) ha en hink stående i badrummet som systemet suger vatten ur dvs påfyllning blir väldigt enkelt.
 
Fram till nästan förra veckan har jag haft en fantastisk blomning med forsythia, tulpaner och narcisser i trädgården. Snart har vi en födelsedag i familjen med tillhörande kalas och det enda som blommar är några enstaka kvardröjande påskliljor och förgätmigej.
Pionen har stora knoppar och alliumen slår snart ut men ger ännu ingen wow faktor.

Vad ska jag satsa på för perenner eller lökar inför nästa år om jag vill ha lite mer som blommar just nu? Soligt läge, sandjord och blåsigt, ganska tuffa förhållanden.
 
Fram till nästan förra veckan har jag haft en fantastisk blomning med forsythia, tulpaner och narcisser i trädgården. Snart har vi en födelsedag i familjen med tillhörande kalas och det enda som blommar är några enstaka kvardröjande påskliljor och förgätmigej.
Pionen har stora knoppar och alliumen slår snart ut men ger ännu ingen wow faktor.

Vad ska jag satsa på för perenner eller lökar inför nästa år om jag vill ha lite mer som blommar just nu? Soligt läge, sandjord och blåsigt, ganska tuffa förhållanden.
Vilken zon? Syrén kanske! Min har börjat blomma här i zon 1.
 
Fram till nästan förra veckan har jag haft en fantastisk blomning med forsythia, tulpaner och narcisser i trädgården. Snart har vi en födelsedag i familjen med tillhörande kalas och det enda som blommar är några enstaka kvardröjande påskliljor och förgätmigej.
Pionen har stora knoppar och alliumen slår snart ut men ger ännu ingen wow faktor.

Vad ska jag satsa på för perenner eller lökar inför nästa år om jag vill ha lite mer som blommar just nu? Soligt läge, sandjord och blåsigt, ganska tuffa förhållanden.

Inte en perenn (om man inte låter den fröså sig själv), men jag vill slå ett slag för penséen.

Dom klarar ju typ allt, inklusive minusgrader och snöfall, och är väldigt fina.

I år köpte jag 7 stycken fina i precis den färg jag ville ha (helblått) och planterade i blå krukor i slutet av april. Zon 6.

Och så räddade jag 12 stackare från Blomsterlandet, "snart-död-rea". Noppade av blommorna, planterade ut och rabatten. Tog bara en vecka och nu är dom superfina :)!

Nästa år ska jag testa driva upp egna.
 
Passar på att fråga här med, inte bara i balkongtråden:
Tänker skaffa droppbevattning till balkongen och funderar på vilken sort som är bäst. Hit me!

Kopplad till slang (har adapter innekran-trädgårdsslang), solcellsstyrd från liten tunna (som ju skulle fyllas m slang), keramisk givare från liten tunna. Främsta kravet är lättskött och låg (!!!) arbetsinsats. Själv har jag inte erfarenhet av någon av sorterna och ser fördelar med alla. Om jag kopplar till slang vill jag nog ändå inte ha konstant öppet flöde och timer utan starta/stoppa manuellt av säkerhetsskäl, minimera risk för läckage. Det vore ok för till toa ska jag ju ändå ta mig några gånger. Med keramisk givare kan jag (i teorin?) ha en hink stående i badrummet som systemet suger vatten ur dvs påfyllning blir väldigt enkelt.
Jag har ett gardena system med pump i hink. Den vattnar i en minut per dygn. Bara använt den när jag åkt på semester för att hålla mina krukväxter levande och har fungerat som en dröm det enda som behövs är en hink med vatten och ett eluttag.
 
Väntar på 400 kg jord och ett antal pallkragar för trädgårdsarbete i helgen. Får ett SMS om att Postnord inte kan leverera idag, jag som bjudit hit syster med familj för umgänge och trädgårdsjobb imorgon! :rage::arghh:

Hinner vara sur i cirka en timme men så plötsligt har den vanliga lastbilen dykt upp på gårdsplanen - med min beställning?! "Räckte det inte?" skrockade chauffören som kört mina jordbeställningar sen jag flyttade hit (senaste laddningen kom i mars). Hilfe så glad jag blev! Helgen räddad! :love:

Jävla Postnord att hålla på. :cautious:
 
Fram till nästan förra veckan har jag haft en fantastisk blomning med forsythia, tulpaner och narcisser i trädgården. Snart har vi en födelsedag i familjen med tillhörande kalas och det enda som blommar är några enstaka kvardröjande påskliljor och förgätmigej.
Pionen har stora knoppar och alliumen slår snart ut men ger ännu ingen wow faktor.

Vad ska jag satsa på för perenner eller lökar inför nästa år om jag vill ha lite mer som blommar just nu? Soligt läge, sandjord och blåsigt, ganska tuffa förhållanden.

Kanske inte det optimala läget för aklejor, och tidsmässigt utgår jag från zon 1, men annars är de ju ljuvliga i alla former och färger. På gång att blomma hos mig vilken dag som helst nu.

Jag har även fina blommande exemplar av spansk klockhyacint så här års, men de står också i mer halvskugga och fuktigare läge, så kan inte garantera att de gillar sol och sandjord.

En annan favorit för blomning denna tid (och längre än så) är gyllenlack/lackviol, odlas mest som tvååring men kan också övervintras skyddat. Måste nog köpa några nya sådana fröer för just nu har jag tyvärr inga av dessa. Jag har haft dem i stora krukor men jag tror den är ganska tålig gällande läge.
 
Fram till nästan förra veckan har jag haft en fantastisk blomning med forsythia, tulpaner och narcisser i trädgården. Snart har vi en födelsedag i familjen med tillhörande kalas och det enda som blommar är några enstaka kvardröjande påskliljor och förgätmigej.
Pionen har stora knoppar och alliumen slår snart ut men ger ännu ingen wow faktor.

Vad ska jag satsa på för perenner eller lökar inför nästa år om jag vill ha lite mer som blommar just nu? Soligt läge, sandjord och blåsigt, ganska tuffa förhållanden.
Jag vill tipsa om olvon. Medelstor buske som finns i lite olika varianter och jag är inte säker på om alla har doft men den jag har blommar nu och doftar helt underbart.
 
Väntar på 400 kg jord och ett antal pallkragar för trädgårdsarbete i helgen. Får ett SMS om att Postnord inte kan leverera idag, jag som bjudit hit syster med familj för umgänge och trädgårdsjobb imorgon! :rage::arghh:

Hinner vara sur i cirka en timme men så plötsligt har den vanliga lastbilen dykt upp på gårdsplanen - med min beställning?! "Räckte det inte?" skrockade chauffören som kört mina jordbeställningar sen jag flyttade hit (senaste laddningen kom i mars). Hilfe så glad jag blev! Helgen räddad! :love:

Jävla Postnord att hålla på. :cautious:
Hände exakt samma för mig med en pall med jord förra veckan, och jag hade ungefär samma plan :D

"Vi är ledsna men din leverans kommer att utebli idag. Vi hör av oss blablabla"
Femton minuter senare stod lastbilen på uppfarten? Sådan berg- och dalbana med känslor :D
 
Känner mig lite besviken

Tidigt förra våren köpte jag ett prydnadskörsbär "Kanzan" det va ett väldigt litet träd ca 60 cm, det blommade inte det året vilket va väntat men det trivdes och har växt jättemycket, det fick massa blomknoppar nu i vår men nu har nästan alla trillat av och dom som är kvar verkar inte slå ut heller, kan liksom inte ens se om det är ett Kanzan.. Trädet ser friskt ut och jag förstår liksom inte varför det blir såhär? Såg fram emot blomningen när jag såg alla knoppar :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 095
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 419
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 446
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 613
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp