Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner att jag nog blev lite småkär i din sambo. 😍 vill oxå ha
Han är bäst! Har gjort så sjukt mycket fint åt mig i trädgården :love: är nog lite trött på att gräva ner träd åt mig dock, den här gången provade han använda traktorn 😅
IMG20230519145455.jpg
 
Ah, okej. Då är tyvärr 10 liter alldeles för lite. 20 liter eller mer för högväxande sorter. Jag hade satt paprikan i 10 liters krukorna och köpt nya, större till tomaterna. :)
Det har fungerat utmärkt med 10 liter för mig tidigare. Större är inget alternativ. Jag har varken råd eller utrymme att köpa fler stora krukor i år.
Frågan är vilka jag ska tvinga ner i mindre krukor detta året. Förra året var det paprikorna som fick för trångt om fötterna och det blev frukt av det också. Men det kanske får bli hälften av varje, så får jag se hur det funkar.
 
Fram till nästan förra veckan har jag haft en fantastisk blomning med forsythia, tulpaner och narcisser i trädgården. Snart har vi en födelsedag i familjen med tillhörande kalas och det enda som blommar är några enstaka kvardröjande påskliljor och förgätmigej.
Pionen har stora knoppar och alliumen slår snart ut men ger ännu ingen wow faktor.

Vad ska jag satsa på för perenner eller lökar inför nästa år om jag vill ha lite mer som blommar just nu? Soligt läge, sandjord och blåsigt, ganska tuffa förhållanden.

Jag kom på några till under kvällens trädgårdspyssel: månviol (bilden), blågull (gillas av bin och humor), flocknäva och bruddeutzia. Den sista ett riktigt spontanköp på en höstrea för flera år sedan, men den är väldigt söt med sina fina vita blommor bland de mer färgglada inslagen på försommaren.

7002F3B3-5703-4FDB-8465-1519DD3B2090.jpeg
 
Det har fungerat utmärkt med 10 liter för mig tidigare. Större är inget alternativ. Jag har varken råd eller utrymme att köpa fler stora krukor i år.
Frågan är vilka jag ska tvinga ner i mindre krukor detta året. Förra året var det paprikorna som fick för trångt om fötterna och det blev frukt av det också. Men det kanske får bli hälften av varje, så får jag se hur det funkar.
Mina har aldrig fått större än 10 liters tror jag. Hade tomat in i november.
 
Jag kom på några till under kvällens trädgårdspyssel: månviol (bilden), blågull (gillas av bin och humor), flocknäva och bruddeutzia. Den sista ett riktigt spontanköp på en höstrea för flera år sedan, men den är väldigt söt med sina fina vita blommor bland de mer färgglada inslagen på försommaren.

Visa bifogad fil 119342

Tack! Särskilt blågull var ju väldigt söt och verkar tåla det mesta. Månviol hade mina föräldrars granne när jag växte upp och vad kul fröställningarna var, lite nostalgi över den.
 
Gårdagens besök på Plantmarknaden blev lite av ett antiklimax. Vi kom dit och som sades fanns det drivor av pioner så vi började titta på dem. Efter att ha plockat åt oss några stycken så bad vi om att få tillgång till vatten till en av dem som var lite torr. Det visade sig då att de stängde om 5 minuter. Hade ju varit smart att kolla upp öppettiderna innan vi åkte dit när det var helgdag :banghead:. Jaja så är det.
Det fanns massor hemma men tyvärr hann vi ju inte botanisera riktigt som vi ville utan jag rusade iväg och hämtade en honungsros och en svart vinbärsbuske, det blev en Petter. Hade ju tänkt köpa en vinbärsbuske till men hade velat diskutera sortval med personalen iom att jag sett att det finns gallkvalster i området. Petter vet jag tillhör de mest resistenta.
Ja ja summasummarum så blev inte utflykten riktigt som tänkt och det helt på egen förskyllan. Vi fick dock en härlig dag ändå och så har jag nu en ursäkt att åka tillbaka, det är såååå synd om mig ;).

I morse vaknade jag med migrän så dagens trädgårdsbestyr blev betydligt mindre än planerat och utfördes nu ikväll. Jag har klippt ner de gamla svarta vinbärsbuskarna (den nya står inomhus) och ska köra iväg skräpet imorgon och förhoppningsvis plantera den nya. Jag har dragit lite annat ris, vattnat några sådder och kört trimmern över alla lupinjävlar jag kunde hitta. Potatislandet som skulle gjorts klart idag fick vänta, gräva med migrän kändes inte lockande.
 
Det har fungerat utmärkt med 10 liter för mig tidigare. Större är inget alternativ. Jag har varken råd eller utrymme att köpa fler stora krukor i år.
Frågan är vilka jag ska tvinga ner i mindre krukor detta året. Förra året var det paprikorna som fick för trångt om fötterna och det blev frukt av det också. Men det kanske får bli hälften av varje, så får jag se hur det funkar.

Ja, då är det väl bara att köra på? :) Frukt blir det givetvis oavsett.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Skeppat iväg lite butternutter och olika tomater efter omplantering. Inte 100 nöjd med årets tomater dock, tycker de växer långsamt och är klenare än vanligt vid den här tiden :cautious:
Lär väl räta till sig så småningom tänker jag, det är ju ett tag till innan de ska utplanteras.

Har också fått upp blast i de flesta potatishinkar, så jag tänkte mig flytta dem från solgasset till nånstans varmt, men inte ökenhetta, vill ju inte odla kokt potatis 😉
 
Skeppat iväg lite butternutter och olika tomater efter omplantering. Inte 100 nöjd med årets tomater dock, tycker de växer långsamt och är klenare än vanligt vid den här tiden :cautious:
Lär väl räta till sig så småningom tänker jag, det är ju ett tag till innan de ska utplanteras.
Tycker att många av våra tomater också känns ovanligt klena i år. Samma med paprika och chili som knappt växt nånting överhuvudtaget, trots att de haft ungefär samma förhållanden som tidigare år :down:
 
Har fått tag på lite potatis av en i kvarteret. Är det värt att köpa några potatiskrukor eller ska man bara trycka ner i de i pallkrage (kan de bo med rabarber?)?
Eller är potatissäck bättre?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
96 97 98
Svar
1 947
· Visningar
62 639
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 139
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 209
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 393
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp