Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Det spirar lite överallt minsann och gula pionen har fler knoppar i år än nånsin 🤗

1716492689014.jpg


Ska nog flytta på aklejorna i helgen, riddarsporrarna börjar nämligen bre ut sig lite väl i den rabatten 😅
 
Hjälp. Jag planterade sommaraster och har nu ett gäng avhärdade plantor. Kruka eller rabatt? Var ska jag ha dom? Råd önskas. Dom är ju inte så roliga att titta på innan dom blommar men jag vill verkligen ha lön för mödan.
Ni andra får rätta mig om jag har fel, men är det inte så att sommaraster självsår sig? I så fall hade jag satt i rabatt. Om du har tur kanske den självsår sig och då får du lön för mödan även nästa år.
 
Jag är så glad att jag kom ihåg att inkludera allium i höstens vår/sommarlöksbeställning! Dock verkar de inte lika populära bland humlorna som tidigare år, överlag har jag sett väldigt lite bin/humlor i år. Det känns väldigt deppigt, även om jag såklart inte kan säga säkert vad det beror på.

Visa bifogad fil 145942
Allting är ju så sent. Bina har fullt upp med frukträden som ju brukar ha blommat över vid den här tiden.
 
Ska köpa lite kryddväxter till växthuset idag tänkte jag. Tips på någon kul sort som jag inte får missa?
 
Finns många curryört tex olika tagetes det finns olika mynta eller som tipsade om förra veckan cola planta.
Jo jo, att de finns vet jag ;)
Tänkte mer specifika tips på kul örter som folk har testat, och som passar i växthus.

Mynta har jag två sorter, choklad och ingefära.
 
Vilken gödning tycker ni är bäst till tomater? :confused:

De står i krukor som är på marginalen (och kan inte plantera upp dem mer pga utrymmesbrist) så jag försöker vara noggrann med gödsling för att få riktigt bra smak...
 
Ska köpa lite kryddväxter till växthuset idag tänkte jag. Tips på någon kul sort som jag inte får missa?

Jag tycker det är kul med några olika sorter av basilika; thai, holy basil, blomsterbasilika, kanelbasilika. Blomsterbasilikan smakar inte lika mycket som den vanliga, men luktar väldigt gott och är dekorativ.

Nu står de väl hellre utanför växthuset, men jag vill även slå ett slag för doftpelargoner som krydda! :D Jag använder mina i bakning tex.
 
Allting är ju så sent. Bina har fullt upp med frukträden som ju brukar ha blommat över vid den här tiden.
Jag bor i Skottland och här har det mesta kommit när det brukar så att säga, och vintern/våren var inte ovanligt kall på något sätt, så jag vet inte om det kan härledas till det tyvärr. Men det kanske är jag som är lite onödigt otålig överlag, våren har varit lite uppochner på många sätt för mig personligen och jag kommer ofta på mig själv med att tro att vi är längre in i sommaren än vi faktiskt är!
 
Ska köpa lite kryddväxter till växthuset idag tänkte jag. Tips på någon kul sort som jag inte får missa?
Tulsi, helig basilika, kan bli återkommande i växthus, självsår sig. Väldigt god te-ört. Och snygg!

Jag tänkte på mexikansk tagetes som dels kan myllas ner för nematodbekämpning, dels användas i bön-kok för att göra dem mer lättsmälta. Den växer på friland i Sverige men hinner inte blomma, kanske kul att se om den går att få i blom i växthuset och kanske användbar i ett veganhushåll? Vanlig krydda i grytor i centralamerika. God, säregen smak, tycker jag.

Lakritstagetes behöver varmt och skyddat. Smakar sötlakrits. God och kul!

Citrongräs om du är okej med att ta in krukan över vintern.
 
Vilken gödning tycker ni är bäst till tomater? :confused:

De står i krukor som är på marginalen (och kan inte plantera upp dem mer pga utrymmesbrist) så jag försöker vara noggrann med gödsling för att få riktigt bra smak...
Jag gödslar med hästskit! 😆 Förra året mixade jag välbrunnen gödsel med plantjord typ 50/50 och fick superfina tomater. Frågade på trädgårdshandeln och hon som jobbar där hävdar att det i så fall kräver gott om pollinerare eftersom plantorna drar iväg. Vi har sandbin på gården så det är inget problem.
 
Jag gödslar med hästskit! 😆 Förra året mixade jag välbrunnen gödsel med plantjord typ 50/50 och fick superfina tomater. Frågade på trädgårdshandeln och hon som jobbar där hävdar att det i så fall kräver gott om pollinerare eftersom plantorna drar iväg. Vi har sandbin på gården så det är inget problem.

Haha, kanske inte riktigt rätt att tillföra successivt under säsongen på balkongen... :angel:
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 340
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 659
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 657
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp