Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första squashen och 3 gurkor ute 😱
IMG_20200526_180419.jpg
 
Idag lessnade jag på att vattna krukorna i växthuset, så jag har planterat ut ett gäng sommarblommor med ramsan "väx eller dö" :devil:
Har även prov-satt-ut två tomatplantor, lever dom om en vecka så får resten flytta ut också.
Ni andra som är i zon 4 när sätter ni ut pumpa och squash? När nätterna är varmare än +10?
Jag har köpt fiberduk för att kunna skämma bort dom lite i år :p
 
Dagens ’trädgårdsinsats’:
Visa bifogad fil 51464
Mycket inspirerande bok! Försöker bestämma vilket/vilka träd jag vill plantera i min pyttiga trädgård. Åkeröäpple eller familjeträd med Åkerö och något fantastiskt vinteräpple. Vad har ni för favorit-(vinter)äpple?
Min erfarenhet av familjeträd är rätt dålig. Man ympar ihop sorter som växer väldigt olika och så hamnar de flesta sorterna av förklarliga skäl väldigt långt ner. Det gör att man får ett träd som blir mer eller mindre ohanterligt med tiden med lågt sittande grenar som man inte kan ta bort. Mitt tips är att köpa en sort och ympa in andra sorter du vill ha när du kommer till en höjd där du faktiskt vill ha en gren i framtiden (alltså inte typ 0,8m över marken)
Någon föreslog Husmodern och jag måste hålla med där. Det är inte bara gott som hushållsäpple utan även att äta direkt framförallt efter ett par frostnätter. Vill du ha ett riktigt bra mosäpple som jag även älskar att äta, mognar i september, så är Risäter något av det bästa som finns.
 
Ingrid Marie är fantastiskt!
Husmodern lät lovande fram till 'I Sverige odlas Husmoder gynnsammast i zon I–II'. jag bor i zon 3.
Tack för tips!
Jag bor i zon 4 och mitt träd ser ut såhär i år (bild från 21 april, överlevt 3 vintrar)
DSC_1597.JPG

Edit vintrarna är varmare numera så jag valde att chansa. Uppgifter om zon 1-2 tror jag kommer från de mycket kalla vintrarna i början på 40 talet då sorten var som populärast
 
Ingrid Marie är fantastiskt!
Husmodern lät lovande fram till 'I Sverige odlas Husmoder gynnsammast i zon I–II'. jag bor i zon 3.
Tack för tips!

Jag har också sett det om zonangivelse, men tror att @Shaggy kan vara på rätt spår där. Mina föräldrar har ett gammalt Husmodernträd (säkert 50 +) i zon 3 som aldrig visat tecken på att kyla skulle vara något problem. Jag vill gärna ha ett Husmodern själv och när jag har letat runt så har jag fått intrycket av att det inte är så jättevanligt i odling längre vilket säkert också kan spela in när det kommer till zonangivelse, det saknas erfarenhet av hur det klarar sig runt om i landet.
 
Min erfarenhet av familjeträd är rätt dålig. Man ympar ihop sorter som växer väldigt olika och så hamnar de flesta sorterna av förklarliga skäl väldigt långt ner. Det gör att man får ett träd som blir mer eller mindre ohanterligt med tiden med lågt sittande grenar som man inte kan ta bort. Mitt tips är att köpa en sort och ympa in andra sorter du vill ha när du kommer till en höjd där du faktiskt vill ha en gren i framtiden (alltså inte typ 0,8m över marken)
Någon föreslog Husmodern och jag måste hålla med där. Det är inte bara gott som hushållsäpple utan även att äta direkt framförallt efter ett par frostnätter. Vill du ha ett riktigt bra mosäpple som jag även älskar att äta, mognar i september, så är Risäter något av det bästa som finns.
Ja! Tack för den inputen. Det har föresvävat mig att köpa en namnsort och sätta väl valda ympar senare i trädets utveckling, och nu blev jag riktigt peppad att göra det. Jag är framför allt intresserad av vinteräpple som lagrar bra, ett som blir gott torkat och för att äta direkt under säsongen. Mos är inte riktigt min grej pga enbart frysfack och vill undvika sådana mängder socker jag inte kan producera själv, men jag gissar att mosäpplen blir bra fruktläder!
 
Idag lessnade jag på att vattna krukorna i växthuset, så jag har planterat ut ett gäng sommarblommor med ramsan "väx eller dö" :devil:
Har även prov-satt-ut två tomatplantor, lever dom om en vecka så får resten flytta ut också.
Ni andra som är i zon 4 när sätter ni ut pumpa och squash? När nätterna är varmare än +10?
Jag har köpt fiberduk för att kunna skämma bort dom lite i år :p
Min squash har bott dagtid på altanen nån vecka. Nu är hälften utplanterade.

+10 är det itne alltid nattetid ens mitt i sommaren ju! Jag gå mer på att det är frostfritt och rejäl dagsvärme.
 
Jag har också sett det om zonangivelse, men tror att @Shaggy kan vara på rätt spår där. Mina föräldrar har ett gammalt Husmodernträd (säkert 50 +) i zon 3 som aldrig visat tecken på att kyla skulle vara något problem. Jag vill gärna ha ett Husmodern själv och när jag har letat runt så har jag fått intrycket av att det inte är så jättevanligt i odling längre vilket säkert också kan spela in när det kommer till zonangivelse, det saknas erfarenhet av hur det klarar sig runt om i landet.
Ja jag fick beställa mitt träd för det fanns inte i lager. Jag hade extrem tur och fick det finaste träd jag någonsin sett säljas men det är ju en risk att köpa beställningsvara. Behöver någon y,pris från Husmoder så kan jag stå till tjänst om jag får reda på det vid nyår (och ifall det växer som det ska i år så det finns något att ta).
 
Ja! Tack för den inputen. Det har föresvävat mig att köpa en namnsort och sätta väl valda ympar senare i trädets utveckling, och nu blev jag riktigt peppad att göra det. Jag är framför allt intresserad av vinteräpple som lagrar bra, ett som blir gott torkat och för att äta direkt under säsongen. Mos är inte riktigt min grej pga enbart frysfack och vill undvika sådana mängder socker jag inte kan producera själv, men jag gissar att mosäpplen blir bra fruktläder!
Risäter är även ett av mina favoriter att torka (ja jag är tokförtjust i den sorten)
 
Titta på trädens storlek om din trädgård är liten.
Åkerö blir stora.
Blir det åkerö så testar jag med en måttligt svagväxande grundstam, med stabilt rotsystem. Det finns en stam, P60, som livslängden är okänd, men minst 30 år (den togs fram för ca 40 år sedan och finns omnämnd i litteratur för 30 år sedan). Den är jag lite sugen på i så fall, trots ev ojämn tillväxt.
 
Ja jag fick beställa mitt träd för det fanns inte i lager. Jag hade extrem tur och fick det finaste träd jag någonsin sett säljas men det är ju en risk att köpa beställningsvara. Behöver någon y,pris från Husmoder så kan jag stå till tjänst om jag får reda på det vid nyår (och ifall det växer som det ska i år så det finns något att ta).

Beställde du direkt från leverantör eller via någon lokal plantskola? :)
Skall lägga det där med ympris på minnet, testade för första gången att ympa i år och just nu ser det ut som 6 av 10 tagit sig så då har jag ju några grundstammar att testa på igen nästa år!
 
Ja jag fick beställa mitt träd för det fanns inte i lager. Jag hade extrem tur och fick det finaste träd jag någonsin sett säljas men det är ju en risk att köpa beställningsvara. Behöver någon y,pris från Husmoder så kan jag stå till tjänst om jag får reda på det vid nyår (och ifall det växer som det ska i år så det finns något att ta).

Wow! Nu är ni ju flera stycken som sålt in det väldigt bra, så jag är definitivt sugen när jag väl har något att ympa på.

Risäter är även ett av mina favoriter att torka (ja jag är tokförtjust i den sorten)

Noterar, spännande. 💪 🍎💪
 
@Lillgrådis
Jag tror bestämt att nästan alla stockrosor överlevt 🙏! Det har varit frost, värmebölja och hagelstorm, alla var gröna genom vädrets nycker... Sen kom min sambon med trimmern 😠😡😡 Ett riktigt äktenskapsbrott!!

Åh, jag har tänkt på dem och undrat hur de landat i sitt nya hem! Jag flyttade ju en själv - den som var för stor att knöla ner - och den har varit kränkt och sett missnöjd och hängig ut även om jag försökt vattna och fjäska lite för den. (vill ju inte DÖDA den, även om jag har så det räcker...) Det kommer piggare blad mitt i så den kommer nog att acklimatisera sig när den surat klart över att jag lagt mig i. Men jag uppfattar dem som inte helt lättflyttade i "vuxen" ålder så det är bra om de grejat det.

Trimrar är bra men farliga i sin framfart - jag fick hjälp att röja här för ett antal år sedan och fick både en blomsterkaprifol och en eller några vinbärsbuskar rejält beskurna under framfarten. Men ska man kapa något så var det ju tacksamma växter. Har bara stockrosorna rotat sig hjälpligt så skulle jag tro att de också tar det bra!
 
VAD är detta??? Jag drog upp en vitlök igår för att se hur den vuxit till sig, eftersom blasten är som en skog. Och ser detta (se bild). ALLA vitlökarna (köpe-sättlök, satta i ny pallkrage med ny jord) är angripna av små tusenfotingar, som ätit sig in i lökarna. Jag har aldrig förut sett nåt liknande. Vitlök ska väl istället hålla ohyra borta?!? Nu fick jag dra upp rubbet och slänga. Visa bifogad fil 51453
Men den äter väll bara den gamla klyftan, de nya har inte hunnit komma ännu? Den ser ju väldigt fin ut massor av fina rötter och tjock stam. Den börjar ju så sedan går näringen som stammen genererar ner i rötterna och skapar klyftor?
 
Beställde du direkt från leverantör eller via någon lokal plantskola? :)
Skall lägga det där med ympris på minnet, testade för första gången att ympa i år och just nu ser det ut som 6 av 10 tagit sig så då har jag ju några grundstammar att testa på igen nästa år!
Jag beställde från Plantskola, ingen av de stora kedjorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
558
Senast: Enya
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 286
Senast: Mineur
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
799
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp