Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver nog ha ett par sådana :love:
20200511_162044.jpg
De här växer två st på andra sidan gatan. Enligt mina lärare en hängande prydnadsapel, troligen Red Jade. De blommar nu, måste ta en ny bild åt dig när jag kommer ut. De är helt fantastiska i blom med de hängande grenarna!
 
Visa bifogad fil 51490
De här växer två st på andra sidan gatan. Enligt mina lärare en hängande prydnadsapel, troligen Red Jade. De blommar nu, måste ta en ny bild åt dig när jag kommer ut. De är helt fantastiska i blom med de hängande grenarna!

Ser ett par sådan på väg till dagis och skolan med barnen och dom är sjukt fina! Syns att det är äldre större träd så det blir riktigt maffigt!
 
Men den äter väll bara den gamla klyftan, de nya har inte hunnit komma ännu? Den ser ju väldigt fin ut massor av fina rötter och tjock stam. Den börjar ju så sedan går näringen som stammen genererar ner i rötterna och skapar klyftor?
Det såg ut som om de ätit sig in underifrån också, där rötterna sitter. Men nu börjar jag ju tveka... Har jag kasserat min älskade vitlöksskörd i onödan?!??
 
DB08A532-8B14-451E-8B80-DEEBD1A106F2.jpeg

Jag har flera stora krukor och baljor med lökar i. För att få något som tar vid när tulpanerna blommat ut tänkte jag så ettåriga blommor. Jag har en påse sommarmalva som ska i, men skulle gärna ha något mer i som helst blommar tidigare. Några förslag? Ett år hällde jag i ängsblandning, men tyckte att det såg lite för spretigt och slarvigt ut.

Ps. Nyckeln till ett fridfullt förhållande till en stor trädgård är förmågan att kunna ignorera ogräset och fokusera på blommorna :angel::D
 
De här växer i en sluttning hos mig tillsammans med bland annat akleja. De får fina blommor på sommaren (tror att de är rosa eller lila); någon som vet vad det är för sort?

DB7FE4E4-F93A-4F6E-8D9D-8C4D1B0C415D.jpeg
 
Jag tror bestämt att nästan alla stockrosor överlevt 🙏! Det har varit frost, värmebölja och hagelstorm, alla var gröna genom vädrets nycker... Sen kom min sambon med trimmern 😠😡😡 Ett riktigt äktenskapsbrott!!

Min man hade lagt skräp i mina stora betongkrukor med pelargoner igår när han klippte gräset.... Jag påpekade detta och då undrade han om det är tänkt att dom ska blomma igen... :cautious: Jag bara "ja dom håller ju på att kvickna i igen, lite bruna pga några frostnätter bara."
Jäkla tur att han inte får lov att röra mina blommor om jag inte ber honom :p
 
Jag har SÅ MYCKET FRÖSÅTT OGRÄS i min odlingsbädd. :rofl: Det går knappt att se den stackars lilla morotsraden men rädisa och spenat har kommit upp lite mer så där har jag kunnat rensa mer också. Grejen är den att det är både svinmålla och blommor, och en del är frösådda blommor från förra året. Så det vore okej att spara vissa, men det är jättesvårt att se skillnaden. Har inte riktigt lärt mig hjärtbladen på blommorna, de är väldigt lika varandra. Men det verkar vara en fullständig explosion av någon veronika. Jag tror också att svinmållan och någon av blommorna är väldigt lika.

Nåja. Det jobbiga är att man inte riktigt ser morotsbladen så det är ett enormt pillgöra i stor mängd. Bläääärk. Sånt trädgårdsjobb gillar jag inte.
Istället sådde jag tre sorters solros utmed tomatlandet och ringblomma utmed kållandet. :up:
 
Apropå män med verktyg i trädgården ;) så har min man kört över min nya buske med vita vinbär. Det såg vi i år när den kikade fram innan gräset börjar grönska. :p Nu är den markerad med pinnar och jag hoppas den gillade sin grova beskärning. Nu senast var han jätteduktig och undvek en lilja mitt i gräset enbart efter visuellt utpekande. Är man inte intresserad är ju allt bara en grön massa så det är inte så lätt kan jag gissa.

Min far har också kört över ett av de två valnötsträden på deras tomt två, tre gånger med gräsklipparen. Den är nu en fin gigantisk buske utan nötter medan det andra trädet har en hög fin stam och ger nötter. Så ibland kan det gå bra men kanske inte utmärkt. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 815
Senast: tuaphua
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
733
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 256
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp