Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå män med verktyg i trädgården ;) så har min man kört över min nya buske med vita vinbär. Det såg vi i år när den kikade fram innan gräset börjar grönska. :p Nu är den markerad med pinnar och jag hoppas den gillade sin grova beskärning. Nu senast var han jätteduktig och undvek en lilja mitt i gräset enbart efter visuellt utpekande. Är man inte intresserad är ju allt bara en grön massa så det är inte så lätt kan jag gissa.

Min far har också kört över ett av de två valnötsträden på deras tomt två, tre gånger med gräsklipparen. Den är nu en fin gigantisk buske utan nötter medan det andra trädet har en hög fin stam och ger nötter. Så ibland kan det gå bra men kanske inte utmärkt. ;)
Män och deras maskiner :mad:

Jag har hur många historier som helst om karlar som kört ner både dyra och sällsynta växter i den egna trädgården.

En bekant brukade lägga heltäckningsmatta i en cirkel runt sina nyplanteringar, för mattan behöver inte klipppas och då skonades växterna.
En bekant flyttade till en nedlagd handelträdgård. Där körde maken över ett estånd av blodröda vackra liljor. Säkert runt 50 st. Han bleknade lite när jag berättade vad sådana liljelökar kostar- per styck.
 
Jag har också en man med maskiner.... här har Akleja, Kroklilja, Klematis, Humle, Doftkaprifol, Krusbär, Vinbär, Rabarber, Jordgubbar, Smultron och alla spireror samt en mängd tulpaner mött maskinernas framfart.

Finns mer blommor med men jag kommer inte ihåg allt jag hittat nu.

Tycker han kunde ha röjt bort alla lönnar istället.
 
Apropå män med verktyg i trädgården ;) så har min man kört över min nya buske med vita vinbär. Det såg vi i år när den kikade fram innan gräset börjar grönska. :p Nu är den markerad med pinnar och jag hoppas den gillade sin grova beskärning. Nu senast var han jätteduktig och undvek en lilja mitt i gräset enbart efter visuellt utpekande. Är man inte intresserad är ju allt bara en grön massa så det är inte så lätt kan jag gissa.

Min far har också kört över ett av de två valnötsträden på deras tomt två, tre gånger med gräsklipparen. Den är nu en fin gigantisk buske utan nötter medan det andra trädet har en hög fin stam och ger nötter. Så ibland kan det gå bra men kanske inte utmärkt. ;)
Några av de första försöken med fläder här på gården slutade just på det viset - make med trimmer/röjsåg... 🙄
(sen vet jag inte varför flädern verkar vägra slå rot här, men skam den som ger sig. Vi har ju faktiskt bara bott här i 20 år...
 
Jag har SÅ MYCKET FRÖSÅTT OGRÄS i min odlingsbädd. :rofl: Det går knappt att se den stackars lilla morotsraden men rädisa och spenat har kommit upp lite mer så där har jag kunnat rensa mer också. Grejen är den att det är både svinmålla och blommor, och en del är frösådda blommor från förra året. Så det vore okej att spara vissa, men det är jättesvårt att se skillnaden. Har inte riktigt lärt mig hjärtbladen på blommorna, de är väldigt lika varandra. Men det verkar vara en fullständig explosion av någon veronika. Jag tror också att svinmållan och någon av blommorna är väldigt lika.

Nåja. Det jobbiga är att man inte riktigt ser morotsbladen så det är ett enormt pillgöra i stor mängd. Bläääärk. Sånt trädgårdsjobb gillar jag inte.
Istället sådde jag tre sorters solros utmed tomatlandet och ringblomma utmed kållandet. :up:
Så har jag det mest hela tiden eftersom jag använder så mycket stallgödsel.

Min far lärde mig två knep. Dels att sätta rädisfrön med jämna mellanrum i raderna. De kommer upp snabbt och det är enkelt att se raden. Bara att hacka mellan raderna.
Det andra knepet är att täcka sådden med sand. Så det blir en smal sandsträng som markerar sådden.
 
Intressant att det finns många anekdoter om män och deras maskiner. ;) Det finns fler här också men jag försöker fokusera på de växter som faktiskt står kvar. :D

@tanten Ja Det tipset minns jag faktiskt från ett annat år. :D Jag har ganska bra koll på var raden är och har hackat mellan raderna så de syns. Men det är SÅ mycket ogräs inne i raden så jag inte kan skilja ut morötterna ännu. :p Men får nog vänta att rensa tills morötterna fått några fler riktiga blad. Trist varje gång man går förbi bara och ser ogräs ogräs ogräs hehe. Det brukar vara mycket svinmålla men det här är ju skrattretande.
 
Män och deras maskiner :mad:

Jag har hur många historier som helst om karlar som kört ner både dyra och sällsynta växter i den egna trädgården.

En bekant brukade lägga heltäckningsmatta i en cirkel runt sina nyplanteringar, för mattan behöver inte klipppas och då skonades växterna.
En bekant flyttade till en nedlagd handelträdgård. Där körde maken över ett estånd av blodröda vackra liljor. Säkert runt 50 st. Han bleknade lite när jag berättade vad sådana liljelökar kostar- per styck.

Varför tror du särbon är strängeligen förbjuden att klippa lilla gräsmattan... :meh:
 
Bifogar bilder till min tidigare fråga om mina eventuellt döda/döende hallon.. :cry:

Först sorten som klarat sig bra:
Screenshot_20200527-185029_Gallery.jpg
 
Och den andra, är det kört för fjolåringarna?
Visa bifogad fil 51520
Nu är jag inte direkt någon hallonexpert men är inte det fjolårsskotten som är så höga? De kan man klippa ner när man plockat hallonen. Längst ner kommer årets tillväxt som kommer bära hallon (eller är det nästa år det blir hallon på dem?). Jag tycker de ser högst normala ut om än lite sega i utvecklingen?
 
Jag planterade vita pioner av okänd sort för tre år sedan och varje år har de kommit upp med fina gröna blad men inga knoppar. I år sade jag till dem att de kanske ryker om det inte kommer några knoppar - och tro't eller ej, men de är översållade med knoppar! Återstår att se om det är luktpioner som det påstods.
 
Jag planterade vita pioner av okänd sort för tre år sedan och varje år har de kommit upp med fina gröna blad men inga knoppar. I år sade jag till dem att de kanske ryker om det inte kommer några knoppar - och tro't eller ej, men de är översållade med knoppar! Återstår att se om det är luktpioner som det påstods.
Hur är växtsättet? Luktpion växer med många smala stjälkar som står tätt, så här:
received_276332600078979.jpeg
Bondpionen har ett mycket mer oregelbundet och fritt växtsätt.
 
Hur är växtsättet? Luktpion växer med många smala stjälkar som står tätt, så här:
Visa bifogad fil 51540
Bondpionen har ett mycket mer oregelbundet och fritt växtsätt.
Aha!
Tack för förtydligande. Då är det luktpion som jag flyttade från kompostbråten i slänten vid uthuset.
Mörkt röda enkla blommor

Förresten @Ninnurur Jag har en favoritsort. De är lägre än de vanliga pionerna och mörkt mörkt röda dobbla blommor. Finns vid vart och varannat gammalt ställe här i trakterna och bör därmed vara en gammal sort.. Vet du vad det kan vara? (finns ju oändliga mängder olika pioner)
Den som fanns på gården flyttade vi från den gamla torpet som revs på 30-talet.
 
Aha!
Tack för förtydligande. Då är det luktpion som jag flyttade från kompostbråten i slänten vid uthuset.
Mörkt röda enkla blommor

Förresten @Ninnurur Jag har en favoritsort. De är lägre än de vanliga pionerna och mörkt mörkt röda dobbla blommor. Finns vid vart och varannat gammalt ställe här i trakterna och bör därmed vara en gammal sort.. Vet du vad det kan vara? (finns ju oändliga mängder olika pioner)
Den som fanns på gården flyttade vi från den gamla torpet som revs på 30-talet.
Jag kan tyvärr knappt några namnsorter på pioner, bara underarter. Vi får sällan lära oss namnsorter, bara att de finns, typ. Om det inte är något speciellt med den dvs.
 
Tackar också för infon om pion @Ninnurur :up:

Då är det en vit fylld luktpion jag har vid stugan, den är fantastiskt vacker :love:
I år måste jag försöka flytta den för vi ska bygga uteplats framför den. Fast jag kanske ska vänta och se om den gillar läget trots att den kommer att få mer skugga än tidigare (står i direkt söderläge invid husväggen) 🤔
 
Nu är jag inte direkt någon hallonexpert men är inte det fjolårsskotten som är så höga? De kan man klippa ner när man plockat hallonen. Längst ner kommer årets tillväxt som kommer bära hallon (eller är det nästa år det blir hallon på dem?). Jag tycker de ser högst normala ut om än lite sega i utvecklingen?
Ja precis, men frågan är om de kan hämta sig och ge hallon alls i år? De var fina med gröna blad från början men de har nu gulnat och skrumpnat ihop och inte fått några nya blad eller så alls..de nya skotten är fina, de som ger hallon nästa år.
 
Sommar eller hösthallon?
Höst klipper du ner helt då de bär på årets grenar. Sommar bär på fjolårets grenar och dessa klipper du ner sedan (ser liksom halvdöda ut vår n efter)
Sommar. Det är fjolårets grenar som vissnat nu. De hade börjat blomma och sen blev det kallt och har efter det vissnat. Om det är kört att få hallon på dem pga detta kan jag ju klippa ner dem nu, men vill ju inte det om det finns chans att de repar sig..?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 800
Senast: tuaphua
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
732
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 399
· Visningar
46 090
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp