Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket regn här med nu och en dyster prognos. Kallt och regn varje dag. Blä! Hoppas tomaterna i tunneln finner livet drägligt ändå. Auberginerna verkar trivas och nu finns både knoppar, blommor och frukter! Hoppas bara de kan leverera trots kylan.

Jag passar på att bunkrar saft. Kalldragen flädersaft nu buteljerad och ikväll kokar jag jordgubbssaft. :) Mamma och pappa kastar jordgubbar på oss, har fått massor och fick en 10 l hink igår med. 😆 De plockade av inför regnet och kalla vädret men om de inte ruttnar ute så finns det mer att hämta. Mamma kokar sylt, fryser in och ska koka sirap med. Kan verkligen rekommendera det! Hon gjorde hallonsirap förra året vilket nog är det godaste jag ätit. I våras gjorde hon maskrossirap som var magiskt gott, som nyslungad honung!
IMG_20200704_203253_608.jpg
 
Tycker det växer dåligt i år, både hemma och vid sommarstugan. Är inte ens samma fröpåse, men typ inga morötter har tagit sig.
När är det för sent att få ner morötter i jorden? I en växttunnel, ska tilläggas. Och ärtor? Kanske fler bönor.
 
Tycker det växer dåligt i år, både hemma och vid sommarstugan. Är inte ens samma fröpåse, men typ inga morötter har tagit sig.
När är det för sent att få ner morötter i jorden? I en växttunnel, ska tilläggas. Och ärtor? Kanske fler bönor.
Beror kanske på zon men vissa ärtor och bönor kan du så fortfarande
 
Vi kommer oss fortfarande inte till sommarstugan men mamma är där å fixar i trädgården ibland. I fjor ryckte jag nästan bort det med dom gula blommorna när jag rensade men tyckte om bladen och det verka täcka bra så lät det vara kvar, tycker det ser fint ut på bilden :) efter en snabb googling tror jag dom heter penningblad?

Visa bifogad fil 53692
Ja det är penningblad och de är fina men de sprider sig ohämmat så var stenhård med var de får vara. Har alltid sagt att de inte kommer in i min trädgård men de har revat in från grannens gräsmatta så nu har ändå :(
 
Ja det är penningblad och de är fina men de sprider sig ohämmat så var stenhård med var de får vara. Har alltid sagt att de inte kommer in i min trädgård men de har revat in från grannens gräsmatta så nu har ändå :(



Obs, kanske den kan tränga ut kirskålen då? Vad tråkigt du fått in det när du inte vill ha det, hos mig kan den få sprida sig rätt långt där den är just nu, men får vara sträng med den :)
 
Jag har både bäddar och från i år, också pallkragar. Nackdelen med pallkragar är väl att de torkar ut ganska fort men när det är torrt som det var i början på sommarn var det flitig vattning även i bäddarna så skillnaden då var minimal. Pallkragar är väldigt smidigt, i landet har man mycket yta men ogräset tar sig gärna in!
 
Skickar en bild till på en fin överraskning i rabatten, tror jag kanske rev upp en i fjor 🙈, Glad jag hiade mig i min iver att rensa. Nån som vet vad denna heter? :) Är ganska mörkt i den rabatten så kul med nått vitt. uhm, tror där är en del ogräs runt, det behöver vi kansle inte tänka på ^^

received_289472575588550.jpeg
 
Skickar en bild till på en fin överraskning i rabatten, tror jag kanske rev upp en i fjor 🙈, Glad jag hiade mig i min iver att rensa. Nån som vet vad denna heter? :) Är ganska mörkt i den rabatten så kul med nått vitt. uhm, tror där är en del ogräs runt, det behöver vi kansle inte tänka på ^^

Visa bifogad fil 53756
Jag har sådana flera av fast orangea. Så fina! Liljor har jag för mig om de inte har något specialnamn
 
Vad heter den här sortens träd? Jag tycker de är så fina och har alltid velat ha ett, men det är lite svårt att läsa på om det när jag inte vet vad det heter...
 

Bifogade filer

  • IMG_20200705_193655.jpg
    IMG_20200705_193655.jpg
    353,1 KB · Visningar: 48
Rönnsumak tror jag, får tokmycket rotskott. Har sett några mindre ex i kruka, också fint :)
Tack så mycket! Hehe, jag snodde faktiskt ett rotskott från allmänningens gräsmatta utanför trädgården när jag hade chansen. Det hade kommit upp en massa rotskott nu när det varit varmt men inte regnat, för då har gräset inte behövt klippas. Jag såg det som att jag hjälpte till lite grann tills när gräset ska klippas nästa gång :angel:
Det blir spännande att se vad jag kan odla fram i kruka!
image0000001_69.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
363
Senast: em76
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
9 295
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp