Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag skördat mina första svedjerovor. Fick tips att koka dem och sedan smörsteka med flingsalt så det ska jag testa. :) Skördade från varmbänken men oj vad det gror dåligt där för vissa saker. Morötterna är pytte ännu t.ex. men rovorna har tagit sig.

Bindsallaten Little gem är precis som den låter. En liten juvel överallt där den står! God och lättodlad. Toppensort. :)
Visa bifogad fil 53629
Älskar Little Gem!
 
Undrar detsamma som @TeamLundVer :) Jag fick en drös med plantor i våras och de börjar vara rätt stora. Kan man skörda kontinuerligt och så får plantan växa igen eller klipper man ned dem och sedan är det färdigt?
 
Jag skördar min mangold kontinuerligt. God både som småblad att ätas rå och riktigt stor tillagad. Igår åt vi rullader med mangoldblad, idag var den en ingrediens i en fisksoppa.
Det är en allsidig grönsak tycker jag 👍.
 
Mina tomater är också seeega. De flesta plantor har fått tomater men de envisas med att vara små och gröna.

Morötter och rödbetor växer så det knakar! Men vi sådde dem jättesent så de är rätt pyttiga än ändå.

Årets sorg är iaf att vårt träd med skuggmoreller håller på att dö :cry: vi har misstänkt blad- och grentorka ett par år nu och i år är det jättemycket värre. Trädet har nästan inga bär alls och har dessutom invaderats av bladlöss...
 
Mangold
När skörda?
Hur skörda?
Vad laga?
Jag skördar så fort de är stora nog att äta.
Stoppar dem i grönsakssoppor, gör paj ( :d ) wokar, kokar och äter med en klick creme fraiche och lite Herbamare. Strimlar ner i köttfärsröror. I stort sett överallt. Jag älskar mangold!

Odlar du en sort med bred stjälk så är stälkarna goda att äta separat med smör.

Tillägg: att woka dem med några blad kryddtagetes är kanongott.
 
Imorgon ska det regna 36mm så jag inledde semestern med att gödsla rosorna, ligusterhäcken och några andra buskar. Gräsmattan tog sambon hand om. En aning i senaste laget för några av buskarna, men med tanke på de senaste obefintliga vintrarna så lär det vara okej.
Är jag knäpp som tycker pelleterad hönsgödsel luktar gott? :p
 
Idag har mannen klippt hela trädgården med vanlig gåbakom gräsklippare, stor insats! Tvingade honom att lämna en liten äng bakom huset med rölleka, grässtjärnblomma och prästkragar där det är massor av insekter nu. För ovanlighetens skull fick vi också gräset uppsamlat så jag har fyllt på i landet med mer täckning. Ny rem till åkgräsklipparen beställdes också men skönt att ha den lilla klipparen också nu! Bättre till bärlandet och slänten samt att man får gräsklipp. :)

Plockade mig en ogräsbukett i trädgården och utmed vägen också. Lika bra att nyttja de där gula spirorna, de gör ju sig bra i buketter. Och kirskål har så mycket finare blommor än hundkäx, små fina bollar.
IMG_20200703_121407955_HDR.jpg
 
Vet inte om det syns hur mycket det öser.. Men nu räcker det!!
IMG_20200704_162225.jpg

Var det ngn här som ville ha lite regn så ska jag gladeligen hänvisa åt ert håll.
 
Här har regnet äntligen kommit idag!💦 det ska fortsätta imorgon och smådroppa nästa vecka med någon mm per dygn. Så @TeamLundVer framåt måndag kan du skicka hitåt. :up: Det har varit så himskans torrt, med gulnande gräs och till och med praktlysingarna är döende.

Jag är hemskt sen med typ allt, men fick ut pumpa och squash i förrgår och lite mangold och basilika idag. Bönorna väntar på att jag ska gräva ett land till dem. Det där landet som jag började på i februari.:cautious::laugh:

I början av sommaren var det så himla mycket sniglar här, men plockandet och det fermenterade täckmaterialet verkar ha givit effekt, för nu är det helt hanterbart. Synd att de åt så mycket i "utplanteringsfasen" bara. Nu har jag överlistat de få som finns kvar genom att göra små tipis av supertaggiga rosenkvistar runt alla nysatta småplant och peppar peppar har allt fått vara kvar.
 
Här har regnet äntligen kommit idag!💦 det ska fortsätta imorgon och smådroppa nästa vecka med någon mm per dygn. Så @TeamLundVer framåt måndag kan du skicka hitåt. :up: Det har varit så himskans torrt, med gulnande gräs och till och med praktlysingarna är döende.

Jag är hemskt sen med typ allt, men fick ut pumpa och squash i förrgår och lite mangold och basilika idag. Bönorna väntar på att jag ska gräva ett land till dem. Det där landet som jag började på i februari.:cautious::laugh:

I början av sommaren var det så himla mycket sniglar här, men plockandet och det fermenterade täckmaterialet verkar ha givit effekt, för nu är det helt hanterbart. Synd att de åt så mycket i "utplanteringsfasen" bara. Nu har jag överlistat de få som finns kvar genom att göra små tipis av supertaggiga rosenkvistar runt alla nysatta småplant och peppar peppar har allt fått vara kvar.
Vi har hittills fått 15mm idag, väntas 8 till 🙄, vind gör ju inte saken roligare..
Tror vi fått mellan 2 och 10mm varje dag senaste veckan.

Inget fel på regn men lagom är väl bäst
 
Ja, lagom är bäst. Det såg inte så lagom ut på din bild. 🤷‍♀️

Här har vi fått 5,5 idag och 0,4 väntas. Första regnet på över 10 dagar. Imorgon kommer 10 till säger de, men sedan kan du kanske skicka 5 - 7 mm/dygn hitåt nattetid?
 
Vi kommer oss fortfarande inte till sommarstugan men mamma är där å fixar i trädgården ibland. I fjor ryckte jag nästan bort det med dom gula blommorna när jag rensade men tyckte om bladen och det verka täcka bra så lät det vara kvar, tycker det ser fint ut på bilden :) efter en snabb googling tror jag dom heter penningblad?

received_720447832049545.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
313
Senast: em76
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
9 229
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp