Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, så roligt att få sätta igång med en sån planering!

Jag skulle gärna också vilja ha en pallkrage med "lite vad jag känner för det året" men jag får nog inte in fler än två i min pyttelilla trädgård. Det är en hyresrätt och hyresvärden blir nog inte alltför glad om jag gör om hela till pallkragar :D De två som är där nu ser riktigt fina ut men fler hade sett inträngt ut tyvärr.

Jag har aldrig haft varken gröna fingrar eller intresse för odling men nu har det börjat så smått faktiskt. Nu i sommar har vi fixat i trädgården som gått från en trädgård som man skäms lite för till att vara det man visar gästerna först :love: Finns en rabatt kvar att anlägga men sen är det fullt.

Ska bli ruskigt kul! Fixade iordning trädgården hos dåvarande maken, under 6 år gick det från 70 talsträdgård med tujor, enbuskar och div annat mindre vackert till funktionell trädgård med massa bärbuskar, jordgubbar, smultron och lavendelland. Jag är inte så mycket för massa blommor o grejer. Är jättefint men jag har inte det intresset :angel:

Åh tråkigt att du inte får in en pallkrage till, men det ska ju se nått som bra ut också hehe. Vad kul att ni fått det fint! Är ju sån njutning när grovjobbet är klart
 
Ska bli ruskigt kul! Fixade iordning trädgården hos dåvarande maken, under 6 år gick det från 70 talsträdgård med tujor, enbuskar och div annat mindre vackert till funktionell trädgård med massa bärbuskar, jordgubbar, smultron och lavendelland. Jag är inte så mycket för massa blommor o grejer. Är jättefint men jag har inte det intresset :angel:

Åh tråkigt att du inte får in en pallkrage till, men det ska ju se nått som bra ut också hehe. Vad kul att ni fått det fint! Är ju sån njutning när grovjobbet är klart

Ja verkligen! Jag är också mycket för en funktionell trädgård. Tycker om att odla sånt som kan ätas.

Rabatten som är kvar är lite svår dock. Där får det nog bli en rabatt som bara ser fin ut. I delvis skuggit söderläge. En del av rabatten får aldrig sol och den delen som får sol får mycket sol hela tiden. Skuggat av ett staket vilket gör att de växter som blir lite högre får mycket sol.

Jag har en tanke på att sätta två dvärgsyréner (älskar doften av syrénmen har inte plats för vanlig!) på stam som då kommer få bra med sol. Sen en perenn som är lite halvhög (med fina blommor) mellan och sen en marktäckare som kan sprida sig och se fin ut, t.ex. blodnäva eller liknande. Jag är lite inne på funkia (som är fin även utan blommor och klarar skuggan närmst staketet) men jag får se.
 
Ja verkligen! Jag är också mycket för en funktionell trädgård. Tycker om att odla sånt som kan ätas.

Rabatten som är kvar är lite svår dock. Där får det nog bli en rabatt som bara ser fin ut. I delvis skuggit söderläge. En del av rabatten får aldrig sol och den delen som får sol får mycket sol hela tiden. Skuggat av ett staket vilket gör att de växter som blir lite högre får mycket sol.

Jag har en tanke på att sätta två dvärgsyréner (älskar doften av syrénmen har inte plats för vanlig!) på stam som då kommer få bra med sol. Sen en perenn som är lite halvhög (med fina blommor) mellan och sen en marktäckare som kan sprida sig och se fin ut, t.ex. blodnäva eller liknande. Jag är lite inne på funkia (som är fin även utan blommor och klarar skuggan närmst staketet) men jag får se.

Spännande! Kan inte så mycket om växter men marktäckare som jag är sugen på är plättar i luften. Ses ju främst som en inomhusväxt men min mamma hade två som blev fula inne så hon planterade ut dom. En i soligt och en i halvskugga, de älskar utomhuslivet och kräver typ inget. Väldigt vackra med tycker jag.
 
Vad glad jag är över att barnen är lika skördeglada som jag 😍
De sprang glatt mellan blåbär, hallon och äpplen ♥️
Höjden blev när sonen upptäckte en skördeklar zucchini
IMG_20200727_112509_909.jpg
 
Med lite hjälp av käre maken, en isoleringskniv, diverse svordomar, en fogsvans, 12 nya krukor och 250 liter planteringsjord är nu alla liljor delade och omplanterade.
DSC_0282.JPG

Det är i runda slängar 18 år sedan jag köpte två små förskrämda plantor på en handelsträdgård utanför Finspång.
 
Jag klippte lite lavendel för någon vecka sedan och nu hade de torkat helt. Två små påsar till linneskåpet blev det och jösses vad det doftar i det skåpet nu :love:.
Kanske skulle göra någon till och lägga bland mina t-shirts och linnen. Vi använder parfymfritt tvättmedel i och med småbarn och allergier, men lite lavendeldoft borde gå fint tänker jag.
 
You win some, you lose some. Jag är lyckligt befriad från rådjur som konsumerar sockerärtorna så de har nu räckt till både konsumtion i mängder och att frysa in flera portionspåsar - och de levererar stadigt ännu.

På bärfronten hann jag producera en stor burk vackert röd och lagom söt klarbärssylt med den där goda lite mandeltonen i. Sedan hade jag ett gäng av både lågt hängande klarbär och skuggmoreller kvar som jag skulle gå ut och plocka i kväll - men häpp, då var allt plötsligt fullständigt länsat. Jag fick för mig att eftersom de är lite sura/syrliga bär så skulle fåglarna inte gå på dem så hårt som bigarråerna, och skuggmorellerna är ju så mörka så de borde inte vara lika iögonfallande.

Men här måste ha varit en hel flock hungriga flygfän som inte brytt sig om det utan bara glufsat i sig rubb och stubb. Nåväl, jag gillar ju fåglar och jag fick så pass mycket klarbärssylt i första vändan så den räcker med lite sparsamhet och varierat med andra sorter.

Men ska inte förlita mig på min uppfattning om fåglarnas kräsenhet fler gånger, så nu är mängder av vinbär + krusbären också skördade och redo att processas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 028
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
743
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
48 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp