Träna möten

windwhistler

Trådstartare
Hur tränar ni att eran hund inte får hälsa på alla man möter?

När personer försöker locka på hunden eller går fram och klappar, trots att man ber dem låta bli för man måste träna/säger nej på skarpen.

Även med folk man känner som hälsar så ivrigt, att valpen blir helt uppjagad.
(Som inte ändrar sig trots att man försökt prata med dem, men man måste träffa dem ändå)

Alla verkar ju vilja komma fram och hälsa när valpen är liten och söt, sedan ändrar det sig ju.
 
Sv: Träna möten

Jag säger NEJ, valpen får inte hälsa, och fortsätter gå. "Vad säger du om jag lockar på dina barn på det sättet?!"...

Ang. Bekanta är det svårare, där skullejag om möjligt ha hunden bakom kompostgaller tills allt lugnat sig och man satt sig för att fika eller vad man nu gör.är det utomhus skulle jag försöka avleda hunden med något annat.
 
Sv: Träna möten

Vi har haft stora problem med det där. Jag små mopsar som många tycker är gulliga, även nu när de är vuxna, och det händer rätt ofta att främmande man möter har ett väldigt inbjudande sätt gentemot hundarna. Och då är det svårt att stoppa mina små människoälskare från att gå fram och kråma sig. När de var valpar var det ännu värre. Då var det nästan omöjligt att passera en enda människa utan att de började jollra åt valpen. Jag förstår dem, men det har inte gjort träningen enklare.
 
Sv: Träna möten

Jag har det angenäma problemet att mina hundar inte vill hälsa på alla de möter - men att de är väldigt fina. Särskilt Ivan, som INTE tycker om nya människor över huvud taget, är så söt att tanterna håller på att kissa på sig av upphetsning när vi är ute på promenad.

Jag brukar säga att "Hunden får inte hälsa." och om inte det fungerar går jag över till "Nej, du får inte hälsa på hunden." och om det behövs, avsluta med att "Han hugger!".
 
Sv: Träna möten

Är säkert till stor del ras- (eller snarare storleks) relaterat.
Jag har inte haft några större prblem, inte ens när han var valp. Men så är han ganska stor och ganska svart, vilket verkar vara lite avskräckande.
De gånger folk vill hälsa, så har jag sett det som bra miljöträning. Han blir så otroligt överlycklig när människor vill hälsa på honom, så vi tränar på att hälsa lugnt.
 
Sv: Träna möten

Folk man inte känner går jag iväg från, samt säger något som verkar avskräckande (är det någon finklädd så säger jag att hunden kommer hoppa och smutsa ner kläderna, är det någon liten och tanig människa säger jag att hunden hoppar och välter ner dem osv).

När det gäller vänner och bekanta så säger jag ungefär "Om du inte skärper dig och låter bli att hälsa på min hund när den är såhär, då säger jag upp kontakten med dig. Du FÅR hälsa, när hunden är lugn, inte nu."

Sedan kan man tillägga just det att "Vill du att en stor, fullvuxen och smutsig hund kommer fram också? Om inte tycker jag att du ska sluta bete dig sådär för min hund kommer fortsätta med sitt beteende hela livet om jag inte får träna bort det".
 
Sv: Träna möten

Jag är kanske inte den smidigaste personen i världen, men jag talar om för den som lockar på hundarna eller på annat sätt försöker få dem till sig innan jag sagt okej att jag inte vill att de hälsar förren jag säger att det är okej. Och kan de inte låta bli då så går jag därifrån.

Faktiskt så motiverar jag inte ens varför, vad har andra för anledning att locka på mina hundar liksom? Eller varför skulle jag behöva försvara mitt sätt att hålla dem, så länge jag uppenbart inte är elak mot dem?

De flesta brukar fatta vinken och vänta tills hundarna får sitt okej, blir de sura så får det väl vara så då. Vad gör det om hundra år, det viktiga för mig är att min flock fungerar och det gör den så länge andra inte lägger sig i.
 
Sv: Träna möten

Det där fungerade inte när jag hade en väldigt glad och söt hund. Hur jag än försökte få hunden därifrån och förklara att hon kommer smutsa ned dig så fortsatte de, och blev sen väldigt irriterad när hon satt tassavtryck i brösthöjd. De verkade som inte förstå vad jag menade med "smutsa ned kläderna". Det hade ibland sina fördelar med en reserverad hund, hon kunde alltid vara lös i närheten av människor och drog sig diskret därifrån om vi nu råkade möta någon i skogen.
 
Sv: Träna möten

Oj tycker det där är jättesvårt, när min lilla (chihuahua) var valp ville ALLA klappa honom när vi var på promenad. Att jag sa nej var det inte många som brydde sig i..
Nu gillar han inte främlingar så han går oftast undan och låter sig inte bli klappad så då brukar folk ge upp i alla fall.
De gånger han får och vill hälsa så brukar jag säga åt folk att vänta och sen får han ta kontakt med mig och får ett varsågod. Dock är det inte alltid folk lyssnar på det men men..Man får väl helt enkelt vara bestämd och strunta i om folk som inte kan lyssna tar illa upp om man säger nej.

Angående bekanta så tycker jag det har varit omöjligt att säga åt en del att vänta tills hunden lugnat ner sig (främst när han var valp) innan dom hälsar, det går liksom in genom ena örat och ut genom andra för dom kastar sig över honom så fort dom kommer innanför dörren hursomhelst..Så när min var valp och jag tränade att han inte skulle bli så uppspelt så fort någon hälsade på satte jag honom helt enkelt innanför ett kompostgaller och så fick gästerna komma in och när han var lugn släppte jag ut honom, fungerade bra, när han var liten skällde han när det ringde på nu säger han inte ett ljud utan hälsar lite lugnare :)

Min andra större hund är det tur nog inte lika många som vill hälsa på trots att han verkligen visar hur gärna han vill hälsa, älskar allt och alla :D
 
Sv: Träna möten

Min hund är förfärligt söt fortfarande, och var ännu sötare som valp.
Hon är dessutom övertygad om att hela världen älskar henne, och blir så lycklig att hon nästan slår knut på sig själv, bara någon säger ett vänligt ord till henne.

Kombinationen blir faktiskt ett rätt stort problem, särskilt som jag oftast har henne lös. Jag brukar hålla uppsikt, och oftast hinner jag kalla in och koppla innan vi möter någon, men det händer att jag missar någon, och hon springer fram. Hittills har folk varit snälla och överseende, förmodligen för att hon är så söt och glad att de flesta faller för hennes charm. Vilket ju inte direkt gör saken bättre, eftersom hon då blir ytterligare uppmuntrad i sin tro att hon är hela världens lilla vän.

Det jag har tränat från början, och fortfarande tränar, med hjälp av familj och vänner, är att hon åtminstone inte ska hoppa upp på folk. Regeln är att hon bara får uppmärksamhet och kel och smek, om hon har alla fyra tassarna på marken. Jag tror att de flesta människor klarar av att en glad hund svansar runt fötterna på dem, så länge den bara inte hoppar upp och förstör deras kläder.

Det var svårare att dressera mina närmaste till att vara konsekventa med hälsningarna, än det var att träna hunden. De sa dumma saker, som "Men jag vill ju att hon ska hälsa, bara hon är ren om tassarna!" - hur nu hunden skulle kunna känna skillnad på det.

Men till slut insåg de att det var bäst för alla parter om tassarna stannar på marken, oavsett om de är rena eller leriga, så på sistone har vi haft en viss framgång...
 
Sv: Träna möten

Jag brukar trevligt svara att ja, valpen är söt, men han behöver lära sig att inte hälsa och sedan förklara varför, i mitt fall att han är översocial och måste lära sig att som vuxen inte springa fram till allt och alla. Detta har fungerat jättebra hittills, alla jag har mött som börjat locka på valpen har direkt backat undan och fortsatt att bara prata med mig. Tror det fungerar bättre att trevligt förklara än att bara säga ifrån, alla förstår sig faktiskt inte på hundträning.

Vad gäller bekanta så har jag inga regler för hur mina hundar får hälsa. Kommer det hem folk så tar jag bort hundarna och om någon säger att dem vill hälsa på dem så upplyser jag om hur mina hundar hälsar (hoppar och är tokgalna) och vill dem fortfarande hälsa så får dem ta det. Däremot blir jag galen på folk som tror att jag vill att dem ska hjälpa mig att få hundarna att "hälsa fint" - jag skiter i vilket...
 
Sv: Träna möten

Jag är ganska otrevlig när jag möter folk som vill hälsa eller så mycket som ser ut att vilja hälsa. Brukar säga "NEJ DU FÅR INTE HÄLSA!" ganska bryskt och bara stövla iväg.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 840
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 972
Senast: ako
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 149
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp