Bukefalos 28 år!

träna passen

K

kolur

nu undrar jag hur jag ska träna min 7-åriga valack inför våran första 5-gångstävling. jag har lagt han i pass några gånger men det går bäst ute, men han kan typ en halv meter på banan:p så är det någon med bra tips på övningar eller nått hur jag på bästa sätt lär han pass på banan?:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träna passen

Vad är det som är problemet på banan? Slår han upp i galopp eller töltar han i stället?
 
Sv: träna passen

han håller passen i en halv meter eller nått sen så börjar han tölta igen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träna passen

Jag skulle nog fortsätta med att jobba på med passen ute och få honom säker där. Sen när han är stabil kan du så småningom börja träna passen på banan också:)
 
Sv: träna passen

Jag skulle träna på explosiviteten om jag var du. Inte låta honom springa pass för länge, utan ta ner honom ganska fort. Få honom att verkligen tända till. Träna först ute.
 
Sv: träna passen

okej. tack för svaren. jag tror att han tycker att det är väldigt roligt iaf, för när jag är ute lägger han sig nästan hela tiden och plockar av sig skorna typ varje gång jag rider utan boots:smirk:
men hur ska man göra för att få till svävet? kommer det naturligt efter ett tag?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träna passen

Är det pass utan sväv? Det brukar jag kalla grisepass.
 
Sv: träna passen

Är det pass utan sväv? Det brukar jag kalla grisepass.

jag menar inte riktigt så:p jag använde nog lite fel ord. jag menar hur jag ska få det lite mer kraftfullt nu i börjar så kör har ju bara upp huvudet och det kanske inte ser så snyggt ut, men det fortfarande pass, men på BANAN med mig så är det mest grissepass iaf:o
 
Sv: träna passen

Att det blir tölt istället för pass brukar bero på att hästen söker sig för myckt upp med huvudet/hållningen och inte suger framåt "mot bettet".

Men att ge råd om ridning, och speciellt passridning över nätet är hejdlöst svårt.
Ta instruktörshjälp!

/Malin
 
Sv: träna passen

Hur tunga boots har du? Jag kan bara rida pass med väldigt lätta boots annars blir det bara tölt.
 
Sv: träna passen

Hur tunga boots har du? Jag kan bara rida pass med väldigt lätta boots annars blir det bara tölt.

mina väger 225 g. min ridlärare la honom och först gick det knappt men sen tog han av sig bootsen och då gick det mycket bättre. problemet är om (om jag rider utan boots) så plockar han av sig skorna:smirk: men kan kanske rida med skydds boots när jag inte tävlar och rider lektion.
 
Sv: träna passen

Ha bara jätte lätta skyddsboots.
Jag har det på Vattar, han får dock mkt finare andra gångarter med tyngre boots, men eftersom han inte orkar i passen då så dras poängen ner massor. Så jag ligger då jämnare i poängen.

Så det är ingen idé att tävla i tyngreboots i passen om han inte orkar. Då blir du nollad.

Bättre att få hyfsade poäng i alla gångarter än nolla sig i passen, det sänker hur mkt som helst.
 
Sv: träna passen

Har du ridit pass innan? Annars skulle jag försöka få låna en läromästare och testa på ett par gånger. Förmodligen skulle åtminstone en av er behöva veta vilken känsla ni ska leta efter. Det låter nu som 2 nybörjare i passridning försöker lära varandra...

Har man en gång suttit på en riktig passläromästare så vet man åtminstone vad som är pass, vad som är grisepass och vad som är ökad tölt...

På min gammelhäst finns grisepass och pass, men ökad tölt får man nog vara världsmästare om man ska hitta... Han har nog redan lärt en 4-7 ryttare rida pass (4 st sedan jag köpte honom inkl mig).

Vid passträning har jag som regel att alltid ha någon form av boots för att minimera skaderisken.
 
Sv: träna passen

det sa min ridlärare också. två nybörjare kan inte lära varandra. så hon red honom i en vecka så kolur kunde få lära sig tekniken för det kund ju inte jag lära honom.
själv så har jag inte ridit riktig pass på någon annan häst men jag vet inte om det finns någon som jag kan rida.
 
Sv: träna passen

okej. tack för svaren. jag tror att han tycker att det är väldigt roligt iaf, för när jag är ute lägger han sig nästan hela tiden och plockar av sig skorna typ varje gång jag rider utan boots:smirk:
men hur ska man göra för att få till svävet? kommer det naturligt efter ett tag?

Du får inte låta honom galoppera för länge, max 1-2 språng innan du lägger han, då är det större chans att det blir pass och inte tölt, korta sträckor i taget men med kraft! Ha ALLTID skyddsboots på annars är risken att han slår i sig o inte vågar passa helt enkelt! Ingen häst tycker om smärta, och dom minns sånna saker Väldigt bra!:(

Och inte låta han lägga sig själv när det passar honom! Då e risken stor att er tölt kommer försämras en hel del...! O inte lägga honom oftare än 2-3 ggr (inte dagar, utan passförsök) i veckan, men gör det då planerat o förberett så han vet vad som gäller och att han då ger de han har!! Det är ¨fysiskt krävande för hästen att passa och om du alltid lägger han kommer han sluta ta i o bara va halvhjärtad i passen..!

Lycka till!! Riktig pass är det bästa man kan uppleva!!! Då snackar jag om RIKTIG pass!:bow:
 
Sv: träna passen

*kl*

Jag känner igen problemet att hästen inte suger tag i bettet. Det är väldigt svårt att driva fram hästen i sådana lägen utan vilja att springa pass måste komma från hästen själv. Jag skulle träna ute - gärna med draghjälp. Korta sträckor och beröm mycket, pass ska vara kul! =)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 444
Senast: Hedinn
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 916
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp