Träna svårlastad ponny

Willja

Trådstartare
Vi skulle vilja köra ponnyn vi ska ta på foder i släp då och då, men han är tydligen svårlastad och stegrar sig.

Tidigare har det gått ok när man backat intill stalldörren och öppnat lämmen in i stallet och sedan gått rakt in ifrån stallet, men i nya stallet går det inte backa intill så.

Har ni några bra tips på hur jag tränar honom? Linor känns ju inte så lämpligt om han stegrar sig??

Jag klickertränar mycket med hund. Det kanske vore något?
 
Sv: Träna svårlastad ponny

För det första är det bra att lydnadsträna hästen innan så han har respekt för dig. t.ex. stannar han när du stannar när du leder han.
Ett tips från maria gretzer jag hörde (har aldrig testat själv men kan tänka mig att de funkar) är att går hästen upp på lämmen och sen går bakåt så backa hästen typ 100-200 m sen försök igen, enligt maria gretzer funkar de på alla hennes hästar som är svåra.

Annars kan du testa att ta en dag när du har mycket tid och bara sitta och vänta in hästen (har kanske något gott i transporten) och låt hästen ta sin tid och fortsätt med det tills han går upp direkt.

en sak jag vet en annan testade som var bra är att istället för linor ta järngrindar som man ofta använder på gårdar om du vet är svårt att förklara, och ställa upp de så de blir en gång upp i transporten.

Det är olika hur man ska göra med olika hästar efter min erfarenhet, enligt min erfarenhet är det alltid viktigast att ta de lugnt och absolut inte stressa. FDe lönar sig i längden att låta de ta tid
 
Sv: Träna svårlastad ponny

Nu säger jag inte att du gör så här utan en allmän kommentar alltså;)
Se till att släpet står så ljust som möjligt,dvs mycket ljus in i släpet. Öppna framdörren. Ta mkt god tid på er. Tvinga aldrig ponnyn! Man ska inte behöva linor,grindar osv. Träna,träna träna.Få ponnyn bekväm i uppgiften.

Locka och pocka ,ett steg fram beröm och eftergift. Så håller man på tills ponnyn är inne i släpet och beröm sedan backar man ut,går en sväng och börjar om igen. Funkar alltid för mig om hästen är ovillig att lastas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 938
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 641
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp