Träna upp kampintresse

isafore

Trådstartare
Min ena hund har inget kampintresse, knappt något lekintresse alls. Jag skulle vilja träna upp detta för att kunna använda kamp/lek som belöning när vi tränar. Han är väldigt matdriven men pga att han inte får äta kött så finns det inte så mycket ''roligt'' godis att ge. Egentligen ska han bara äta sitt eget foder och ja.. Belöna med torrfoder funkar väl när vi tränar på saker han redan kan, men när vi ska träna in nya saker så får jag inte riktigt det där drivet jag skulle vilja ha ;)

Så, ös på med tips på hur jag ska få min hund att gilla att leka!
 
Gillar han att leka med DIG? Det är steg 1 tycker jag, kampen kan komma sedan. Stoja och busa, spring och hoppa, knuffa på och jaga/jagas. När det är toppenkul så kan man förlänga sig själv med en kampgrej, blir så mkt tugg i armarna annars. Kanske.... Testa och se! Kräver att du släpper lös och leker som en dåre själv, hunden kommer att hänga på eftersom du verkar ha så kul!
 
Gillar han att leka med DIG? Det är steg 1 tycker jag, kampen kan komma sedan. Stoja och busa, spring och hoppa, knuffa på och jaga/jagas. När det är toppenkul så kan man förlänga sig själv med en kampgrej, blir så mkt tugg i armarna annars. Kanske.... Testa och se! Kräver att du släpper lös och leker som en dåre själv, hunden kommer att hänga på eftersom du verkar ha så kul!
Intressant svar som verkligen fick mig att tänka till! Ja, alltså.. Han blir väldigt glad när jag hoppar och stojar och knuffas o sådär. Men han vill mest bara hoppa upp och slicka mig i ansiktet haha. Så jag vet inte om det är så mycket lek?
 
Fast han gillar det? Det är ju ni som ska ha kul tillsammans, det är belöningen. Skit samma om han inte gillar att kampa, alla gör inte det. Men belöna med lek är toppen.
 
Hur leker han när han leker med andra hundar? Utgå från det. Släpa en trasa i längre rep så du triggar jakten kan vara en grej också.
 
Får han inte äta något annat än torrfoder?

De flesta jag känner som har byggt upp lek från noll intresse har gått via maten, dvs godisbelöning för kamp. På sikt går hunden igång på själva kampen, även om det från början mer är en övning som hunden får annan belöning för.

Man kan också testa typ köttbulle (eller annat väldigt gott som hunden får äta) i sportsocka där hunden får godisen om den sliter sönder strumpan.

Gillar hunden jaktlek? Om du har en rolig sak som du drar i snöre på marken?

Testat olika typer av föremål?

Tror du kan hitta massor om du googlar på typ "bygga bra belöningar" eller liknande.
 
Om han gillar päls hade jag definitivt köpt en kampis med expander och typ fårpäls. Päls brukar kunna trigga igång en del.

Jag hade nog börjat med att leka med den själv i typ en vecka, och göra den hyperintressant för honom. Har han inget direkt kampintresse i början brukar den åtminstone vara tacksam att tjaggla på!
En viktig grej är att alltid dra leksaken ifrån hunden, det är lätt hänt att man vill för mycket och typ trycker den på hunden istället, med resultatet att den blir obehaglig.
 
Oj, vad roligt med alla svar! Vi har varit iväg på kurs idag där jag har bollat idéer med instruktörerna ang detta. Vi gjorde väl kanske ett litet framsteg. Jag har lyckats få honom att bära kanptrasan några steg när jag kastat iväg den, han springer till den och sen jagar jag honom. Ibland lyfter han upp den o springer med den nått steg.

Jag har en kamptrasa i fårskinn men han är inte mer intresserad av den än något annat. Han tänder inte ens till på klövar när vi spårar, han vill inte ta klöven i munnen ;)

När han leker med andra hundar så tja.. Han leker inte så mycket faktiskt. Han springer mest runt. Han bryr sig inte speciellt om andra hundar, även fast min andra försöker busa med honom så kommer han bara o hoppar på mig istället. Han gillar fysisk belöning, klappar och att hoppa upp o pussa mig i ansiktet o så.

Han ska helst inte äta annat än sitt veterinärfoder, och definitivt inte kött, gäller även kyckling och fisk. Visst, små mängder är väl ingen fara men att tex ge korv o köttbullar vid träning är inte bra. Jag är hela tiden på jakt efter något superbra godis.. Just nu är ost det bästa vi har.

Jag ska fortsätta att leka med leksaken själv och sen bara plocka undan den tänkte jag. Ska googla lite..
 
Min gamling får inte heller äta kött. Han gillar morötter och en mängd andra grönsaker. Jag har kokt ett par morötter plus en liten potatis och sen har jag mosat det med potatisstöten och blandat i ett par teskedar matolja och potatismjöl så att det blir en gegga. Så lägger jag långa platta strängar på bakplåtspapper/bakplåt och sen in i ugnen i 175 grader tills konsistensen blir mjuk och hänger samman så pass att man måste skära / klippa i bitar. Det ser lite halvgenomskinligt ut. Det är nästan inget protein och salt i detta. Min hund hade förhöjda njurvärden i somras och äter speciellt njurfoder.

Torrfoder är inte bra att ge som träningsgodis, det lägger sig som en klump i magen. Jag har hört att det ska ha kommit ut godis som motsvarar vissa veterinärfoder, har dock inte sett/testat själv.
 
Min gamling får inte heller äta kött. Han gillar morötter och en mängd andra grönsaker. Jag har kokt ett par morötter plus en liten potatis och sen har jag mosat det med potatisstöten och blandat i ett par teskedar matolja och potatismjöl så att det blir en gegga. Så lägger jag långa platta strängar på bakplåtspapper/bakplåt och sen in i ugnen i 175 grader tills konsistensen blir mjuk och hänger samman så pass att man måste skära / klippa i bitar. Det ser lite halvgenomskinligt ut. Det är nästan inget protein och salt i detta. Min hund hade förhöjda njurvärden i somras och äter speciellt njurfoder.

Torrfoder är inte bra att ge som träningsgodis, det lägger sig som en klump i magen. Jag har hört att det ska ha kommit ut godis som motsvarar vissa veterinärfoder, har dock inte sett/testat själv.
Tack för tipset!

Min hatar alla grönsaker utom gurka, och det är ganska osmidigt vid träning.. En lokal djuraffär säljer morotsgodisar som han äter, men det blir ju billigare om jag kan göra eget! :)
 
@isafore Gurka är väl i princip den enda grönsak min inte äter.

Glömde säga att jag brukar förvara "remsorna" i frysen och så har jag dem i plastpåse på träningen. Matoljan kan ge fettfläckar om man har dem i fickan.
 
Använd det då? :)
Skulle vilja ha något som taggar honom mer, som han får lite bättre attityd av. När man klappar och busar med honom så gör man det, sen slutar man och fortsätter träna. Typ. Om man kan få honom att vilja kampa så får han en annan attityd, han ska minsann göra allting jättefort så han får den där superroliga saken! Märker så stor skillnad på min andra hund när vi använder kamp som belöning, hon får mycket mer träningssug.
 
Min ena hund har inget kampintresse, knappt något lekintresse alls. Jag skulle vilja träna upp detta för att kunna använda kamp/lek som belöning när vi tränar. Han är väldigt matdriven men pga att han inte får äta kött så finns det inte så mycket ''roligt'' godis att ge. Egentligen ska han bara äta sitt eget foder och ja.. Belöna med torrfoder funkar väl när vi tränar på saker han redan kan, men när vi ska träna in nya saker så får jag inte riktigt det där drivet jag skulle vilja ha ;)

Så, ös på med tips på hur jag ska få min hund att gilla att leka!

Hur ger du godisbelöningen? Jag har fått upp ett bra driv till den genom att leka lekar med hunden där jag kastar belöningen längs marken så att hunden får jaga den istället för att han bara får den direkt ur handen. Så fort han har fångat den första kastar jag en ny åt andra hållet så han får springa fram och tillbaka och jaga godis. ( tränas bäst på tex asfalt eller inomhus så hunden ser belöningen och inte behöver leta efter den i tex gräs) Sen har jag lagt till ett belöningsljud för det och nu lystrar han väldigt bra och bygger förväntan på det ljudet.
 
Hur ger du godisbelöningen? Jag har fått upp ett bra driv till den genom att leka lekar med hunden där jag kastar belöningen längs marken så att hunden får jaga den istället för att han bara får den direkt ur handen. Så fort han har fångat den första kastar jag en ny åt andra hållet så han får springa fram och tillbaka och jaga godis. ( tränas bäst på tex asfalt eller inomhus så hunden ser belöningen och inte behöver leta efter den i tex gräs) Sen har jag lagt till ett belöningsljud för det och nu lystrar han väldigt bra och bygger förväntan på det ljudet.
Ger godisen på olika sätt, bland annat som du gör. Men nja.. Skulle vilja få en lite högre växel. När jag kunde använda supergott godis som köttbitar o sånt, då var det en annan sak. Då fanns det mer driv. Men nu, näää...
 
@isafore Har du testat att lägga det tråkiga godiset tillsammans med gottegodis? :)
Tänker typ om du lägger gurkan tillsammans med köttbullar ett tag, så att gurkan luktar köttbulle. Kanske blir det mer intressant då?
 
@isafore Har du testat att lägga det tråkiga godiset tillsammans med gottegodis? :)
Tänker typ om du lägger gurkan tillsammans med köttbullar ett tag, så att gurkan luktar köttbulle. Kanske blir det mer intressant då?
Gurka tycker han om, men det är osmidigt att träna med ;)

Men nej, det har vi inte testat. Kan testa o lägga hans morotsgodisar tillsammans med den andra hundens köttbullar :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 526
Senast: Krumben
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: Myrten
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 698
Senast: Pilot
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp