Träna upp kampintresse

En kompis hund som lätt blir dålig av det mesta kan man belöna med äppel- och morotsbitar. Lika omtyckt som godis. Kan ju vara ett alt att variera med om din hund gillar det.
 
Min ena hund har inget kampintresse, knappt något lekintresse alls. Jag skulle vilja träna upp detta för att kunna använda kamp/lek som belöning när vi tränar. Han är väldigt matdriven men pga att han inte får äta kött så finns det inte så mycket ''roligt'' godis att ge. Egentligen ska han bara äta sitt eget foder och ja.. Belöna med torrfoder funkar väl när vi tränar på saker han redan kan, men när vi ska träna in nya saker så får jag inte riktigt det där drivet jag skulle vilja ha ;)

Så, ös på med tips på hur jag ska få min hund att gilla att leka!

Kamp och lek med annan hund fick en av våra att gå igång. Han har tidigare aldrig lekt, aldrig kampat, aldrig sprungit efter ex en boll. Fick sitta och observera hur otroligt kul vi hade och sedan blev han mer och mer sugen på att delta.

Nu räcker det med att man busar lite för sig själv med en socka så kommer han och vill kampa :)
 
Luddig leksak i långt snöre som man drar i ryckiga rörelser längs marken brukar de flesta hundarna bli intresserade av.

Viktigt att tänka på är att sluta när hunden tycker det är riktigt kul och i början lär den inte kampa men tillslut lär den sig nog göra det också.
 
Jag har en tug-e-nuff fårskinn med expander. Jag jobbar med att leka med den själv, hoppa och stoja utan att han får vara med. Sen lägger jag undan den. Sen ber jag någon hålla i den och så drar jag runt den på marken nära men så att han inte får tag på den. Han är ju väldigt intresserad då, men om han får nosa på den så går han o lägger sig sen. Så nu får han inte nosa alls, den är bara MIN! ;)
 
Jag har en tug-e-nuff fårskinn med expander. Jag jobbar med att leka med den själv, hoppa och stoja utan att han får vara med. Sen lägger jag undan den. Sen ber jag någon hålla i den och så drar jag runt den på marken nära men så att han inte får tag på den. Han är ju väldigt intresserad då, men om han får nosa på den så går han o lägger sig sen. Så nu får han inte nosa alls, den är bara MIN! ;)

Vad händer om du rycker undan den just när han nosar? Försöker han aldrig ta den i munnen?

Kaninskinn tycker många hundar är oemotståndligt.

Har du provat att förlänga leksaken med en bit rep så du inte måste vara så nära hunden? En del hundar tycker det är jobbigt att "ta för sig" när föraren är nära.
 
Vad händer om du rycker undan den just när han nosar? Försöker han aldrig ta den i munnen?

Kaninskinn tycker många hundar är oemotståndligt.

Har du provat att förlänga leksaken med en bit rep så du inte måste vara så nära hunden? En del hundar tycker det är jobbigt att "ta för sig" när föraren är nära.
Då blir han jätteglad för att jag rör mig :meh:

Får kanske köpa en med kaninskinn då. Eller iallafall ta med honom till butiken o se om han gillar det. Ska testa att förlänga repet också! :)
 
Är han intresserad av bollar?
I så fall kanske det går att fästa ett snöre i en boll/kong och köra kamp med den? :) Den går ju kasta, studsa mot marken osv också.
 
Är han intresserad av bollar?
I så fall kanske det går att fästa ett snöre i en boll/kong och köra kamp med den? :) Den går ju kasta, studsa mot marken osv också.
Tyvärr inte :( han är inte intresserad av att leka, kampa, jaga. Det enda han vill göra är att tugga sönder sina leksaker, slita dom i småbitar. Det går på 2 sekunder! Så visst har han ett visst föremålsintresse, jag måste bara lära mig att omvandla det till något som jag kan ha nytta av.. ;)
 
IDAG HAR VI KAMPAT! :bump:
I typ 5 sekunder :D Sen tog jag den ifrån honom, och då ville han ha tillbaka den. Så då retades jag lite extra och sen la jag undan den. Framsteg!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 526
Senast: Krumben
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: Myrten
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 698
Senast: Pilot
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp