Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

M

Mayara

Hej!

Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en del western för A-tränare och hobbyridit dressyr och ute i skog och mark. Hästen är igång och börjar väl så smått komma i tävlingskondition för lätta klasser i dressyr. Han är 18 år och tidigare tävlad t.o.m. LA:6. När vi har ridit dressyr har vi tränat på LA/MSV nivå vad gäller övningarna men jag känner att stadigheten i formen och styrkan/bärigheten inte riktigt är där än.

Han är en mjuk och härlig häst som är jättefin i munnen och har lätt för samling och sidvärtsrörelser. Han har dock en hel del temperament i sin lilla kropp och kan ha åsikter om hur "jobbigt" en del saker kan bli på träning... :angel: Då visar han det genom att lägga öronen bakåt när han måste "ta i" eller rent av sparka bakut eller slå mot sporren.

Nu har jag provat att rida för en tränare som kommer till vårt ridhus. Hon är noggrann och verkar ganska kunnig (tror att hon har gått ridinstruktörsutb. och skall tävla upp sin häst i Msv för att få gå C-tränarutb.) Hon är mycket bra på att påpeka om jag gör fel t.ex. med mina händer, sits eller om hästen inte spårar osv. Det är jättebra med noggrannhet, att hon inte släpper igenom om man slarvar med nåt. Men när det kommer till hennes val av ridövningar och hur länge vi håller på och "trälar" för att få igenom saker är jag tveksam.

Första träningstillfället blev det t.ex. öppa efter långsidan i galopp. För mig kändes det inte riktigt som något man börjar med med ett nytt ekipage som man aldrig träffat förut, utan man kollar av först så att grunderna sitter. Jag kan förstå att hon ville att hästen skulle sätta sig mer på/komma igång mer med bakdelen, men jag hade kanske gjort det med mer grundläggande övningar som tempoväxlingar, öppna på volten eller stora bakdelsvändningar.

Jag tyckte ändå efter detta pass att jag ville prova en gång till eftersom jag gillade hennes grundfilosofi och noggrannhet. Pass två blev samma sak: bra på "kritiknivån", att hon såg det mesta. MEN: den här gången blev ridövningarna att minska galoppvolten genom att rida öppna in och sedan skänkelvikning i galopp ut. Detta kan min häst men vi fick inte igenom det riktigt bra. Det var ju första gången på länge som jag red så här också så jag gav säkert inte min häst riktigt rätt signaler heller. För att få min häst att "släppa" och leda med framdelen istf att köra in baken i minskningen av volten, höll vi säkert på i 15-20 minuter utan att bryta av till trav eller ta en skrittpaus. Detta på en 12-15 metersvolt i galopp. Efter det här var min häst rejält tjurig. Surade, sparkade och slog. Det är givetvis inte OK, men det står ju för något. Han är lydig och välriden men det här blev nog för mycket för hans ork i bakdelen.

När vi var klara med galoppvolterna (jag tyckte nog inte att resultatet efter 20 min var bättre än efter 5 min med denna övning, absolut inte om man lägger till min hästs attitydförsämring till arbetet) var det dags för att rida på kvartslinjen i trav för att hon skulle kolla om vi kan rida rakt i trav. (Och det kan vi ju inte :D så det var en jättebra övning kände jag till en början). Det var bara det att vi inte bara skulle rida över kortsidan och sedan vända av upp på kvartslinjen, utan komma från långsidan och direkt efter hörnet rida upp på kvartslinjen. Detta i trav. Min häst är inte stor men att vända på mindre än fem meter i trav i ett hörn med ganska djup spån orkar han inte just nu. Återigen: jag kan förstå att hon ville kolla av så vi hade alla kroppsdelar med på rak linje och kan rakrikta oss ordentligt, men varför välja denna svårighetsgrad?! Varken jag eller hästen får ju egentligen en chans att lyckas.

Det här med att lyckas tycker jag i alla fall är viktigt. Jag är själv pedagog och vet ju vikten av att ställa rimliga krav på sina elever. Samt att det inte går att utveckla svårare saker, som i det här fallet samling, bärighet, om inte grunderna/grundstyrkan/konditionen finns där först.

Jag vet inte om jag är mesig, men jag tycker inte att man vinner NÅGOT på ett träningspass där hästen blir skitförbannad. Då har man krävt för mycket för snabbt. PUNKT!! :devil: Man ska givetvis inte lägga ribban så lågt så att man bara glider runt på en räkmacka och aldrig utvecklas, men när man drar upp kraven/svårighetsgraden/graden av samling ett snäpp skall det finnas förutsättningar att lyckas utan att hästen säger NEJ! Som jag ser det ska han snarare luras att säga JA! utan att ens märka att han gjort det! :cool:


Ja det här blev många funderingar, men jag kan bli så trött på det här köret att man ska ha IGENOM någon TILL VARJE PRIS. HUR LÅNG TID DET ÄN TAR! När jag tränat western har vi ju givetvis också stött på den här attityden hos min häst, men aldrig så här "trotsigt". Jag och westernänaren brukar istället försöka "lura" honom att komma dit vi vill utan att få stark motreaktion. Och det betyder inte att vi sänker ribban, utan snarare att vi utnyttjar att vi är smartare än hästen. :p Starka negativa reaktioner hos hästen mot träningen/mig/tränaren leder inte till något positivt.


Så det jag funderar på är alltså om jag ska ta mig ett snack med tränaren om vad det är jag vill ha ut av träningen och hur hon ser på det, eller om jag ska börja leta ny tränare. Kan inte sticka under stol med att det är mycket bekvämt att hon kommer ut till "mitt" ridhus och att hon är billig eftersom hon är under utbildning, men jag är också rädd för att de här krävande övningarna ska göra mer skada än nytta. Hästen är ju i alla fall 18 år. Hur skulle ni göra? Är jag rätt ute eller bara pjoskig?! Bring it on!! :banana: /Mayara
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Rent spontant så tycker jag inte alls det låter bra oavsett då det inte är gynsamt får någon varelse att harva i 20 minuter i typ samma övning.. Tycker din häst hade all rätt att vara missbelåten för man orkar inte gå på liten volt så länge..

Om man nu anser att skritt paus skulle vara beröm och inte vill ge det för man inte fått önskat resultat så får man väl variera med en skrittövning bara för att undvika mjölksyra hos hästen..
Som elev får man inte heller glömma att man faktiskt betalar för en tjänt och att man då har rätt att ställa lite krav även på pedagogiken. Som sagt behöver man ligga och harva i en övning så tycker jag att man gjort den för svår.. då får man backa ett steg och som du påpekar faktiskt ge ekipaget en chans att lyckas och framförallt hästen!
 
Senast ändrad:
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Hur skulle du göra? Prata med tränaren eller se dig om efter ngn annan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Jag skulle nog säga till instruktören att att jag tycker att övningarna är för avancerade för min häst "just nu". Det låter, på din beskrivning, som om instruktören är lite överambitiös... Finns det andra tränare så skulle jag nog prova någon annan också.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Håller helt med om att hästen SKA vara glad när man rider, precis som ryttaren! Vistt kan det gå sämre, men huvudidén MÅSTE vara att det ska vara kul för bägge.

Jag tycker det låter som om tränaren vill väldigt mycket och inte har lärt sig att ge det den tid det krävs, alternativt har den mentaliteten att hästen ska göra som ryttaren säger, punkt.

Om du vill fortsätta rida för henne, vilket det verkar som i ditt inlägg, skulle jag be henne om tio minuter i början av, eller innan, passet, där du lugnt och utan att kritisera berättar om hur du upplever lektionen - precis som du har skrivit om dem här uppe. Då kan du diskutera med henne och på så sätt försöka klura ut hur hon tänker. Kankse har hon bara förivrat sig över ett duktigare ekipage än hon är van vid? Eller så tycker hon att träningar ska läggas upp på det sättet (och då passar hon ju inte dig?)?. Hon kanske inte sett, eller reflekterat över, hur trött din häst blivit? Kanske hon inte förstått att ni inte "är igång" och att hästen är äldre? Hon kanske inte tidigare stött på en häst som fungerar som din, och eftersom du känner hästen bäst, behöver hon kanske hjälp för att inse att metoden inte fungerar (fast "tjat" tycker jag mycket sällan funkar...)?
Det KAN finns mängder med anledningar som går att fixa till, det behöver ju inte vara en tjurig besserwisser-tränare som minsann inte tänker lyssna på sina elever?

Innan du snackat igenom det här med din tränare, tycker inte jag att du ska ge upp. Smidigheten och ett lågt pris, samt att du faktiskt tycker hon är duktig, talar ju för att fortsätta. Jag skulle dock inte själv kunna köra på om jag kände som du, utan hade behövt prata.

När jag rider första gången, brukar jag vilja lägga den första delen av passet just på sådana diskussioner - Vad vill jag, tävla, hur högt? Var ligger jag i min ridning? Var ligger min häst? Vad är det för typ av häst, känslig, stirrig, slö osv? Vad har vi för historia, gemensam och var för sig? Egenheter, starka sidor, svaga sidor? Hur rider jag helst när jag rider själv? Hur brukar jag rida för andra tränare? Hur fungerar det på tävling, vad säger domarna?
Utan detta förstår inte jag hur man ska kunna ha en bra dialog och dra åt samma håll. Men det är ju jag! :p
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Vi hade just den diskussionen i början av första passen, men det känns som om det kanske inte gick in riktigt hos henne att det här var första gången på länge vi red dressyrträning för instruktör. Håller med om att hon kanske vill lite för mycket. Hon kanske vill visa att hon kan och det är väl positivt, men att välja rätt nivå/övningar hör ju till en del av tränarskickligheten. Inte bara att man ska göra svåra och "flashiga" övningar och rida "krusiduller" ;)
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

det där låter helt sjukt! att ligga på en liten volt i 20 min när hästen är 18 år och inte riktigt i form än är vansinnigt. som att be om att hästen ska gå sönder.... :crazy:
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Ja, det är ju det min magkänsla också säger mig. Jag är rädd om min älskling :love:!
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

lyssna på magkänslan! den tränaren sov nog på lektionera om hur man ska få en glad och hållbar häst.. :grin:
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Då tycker i alla fall jag att läget är ett annat. Om du hela tiden varit på det klara med vad du vill och tränaren inte lyssnar; tja, det hade i alla fall jag haft svårt att ha överseende med...

Det här med att lyckas tycker jag i alla fall är viktigt. Jag är själv pedagog och vet ju vikten av att ställa rimliga krav på sina elever. Samt att det inte går att utveckla svårare saker, som i det här fallet samling, bärighet, om inte grunderna/grundstyrkan/konditionen finns där först.

Jag vet inte om jag är mesig, men jag tycker inte att man vinner NÅGOT på ett träningspass där hästen blir skitförbannad. Då har man krävt för mycket för snabbt. PUNKT!!
...

Ja det här blev många funderingar, men jag kan bli så trött på det här köret att man ska ha IGENOM någon TILL VARJE PRIS. HUR LÅNG TID DET ÄN TAR!
...
Starka negativa reaktioner hos hästen mot träningen/mig/tränaren leder inte till något positivt.

Jag tycker inte att du är mesig, och håller med dig till fullo! Även svårare dressyr ska utföras med glädje och vilja, det är i alla fall min filosofi. Ännu viktigare när man har en äldre häst, som du, eller en känslig/nervig individ.

Eftersom du har denna inställning (som jag för övrigt hade kunnat skriva själv - håller helt med! :bow:), men som inte din tränare verkar ha, tror jag att det kan bli svårt. Tror inte att du kan förlora något på att försöka prata med henne igen; alla kan ju göra misstag.
Men om det inte funkar, rid inte för henne för länge om det inte känns bra. Jag tror inte det är bra varken för dig eller din häst.

En liten fråga; när du red och gjorde för svåra övningar/för länge, sa du att du tyckte det? Hur reagerade din tränare då?
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Hur är det nu, "hästar lär sig av att göra rätt, inte av att göra fel". Tänkvärt! :)
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

För det första låter det som mycket bra övningar men krävande för ryttaren.:o Är du säker på att ni satt i 20 minuter på volten eller kan det ha varit mindre, när man får koncentrera sej med något jobbigt så kan det kännas längre än det är?
Handen på hjärtat, är det du eller hästen som har svårigheterna i dom här övningarna?

18 år är ingen ålder men är den inte i form så tycker jag att det är din sak att säga ifrån, det är du som vet i vilken form hästen är och vad den klarar av. Pratar du med tränaren medan du rider? Talar du om hur det känns? Tycker din tränare att det ser ut som om hästen har problem att orka? Kan det vara dina problem att koordinera som gör det svårt? Ja, dom övningarna du gjorde kräver att man har tungan rätt i munnen:o Det här säger jag med kännedom om mej själv, ska du veta. Vi får ofta göra komplicerade övningar som kräver koncentration, koordination och timing och jag har många gånger svårt att få till det, och det kan kännas som att hästen inte klarar det, när det visar sej vara jag som bir motsägelsefull i mina hjälper:o
Övningarna har ett syfte och vi pratar om det, tränaren förklarar och jag får feedback vad jag gör för fel och så vidare. En bra tränare ser också när hästen inte orkar.
Möjligen är din tränare inte tillräckligt kunnig för att se vad ni behöver och klarar av, men jag skulle inte ge upp utan prata med tränaren om det du skriver här:D
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

SJÄLVKLART har det även med att göra att jag inte är i mitt livs form. Har ju som sagt inte tränat dressyr för instruktör på snart 4 år :o MEN detta vet hon ju om, det talade jag ju om från början. Det sätter givetvis sina spår både vad gäller ork, koordination, timing och allmän "känsla" för ridningen.

Jag har under övningarna försökt att föra en dialog att det känns som att hästen inte orkar både i galoppen och när vi red på kvartslinjen. Vad gäller sista övningen "strejkade" jag och tog hörnpasseringen innan i skritt eftersom jag kände att det inte gav något att göra den i en misslyckad trav. Jag sa ifrån både första och andra träningspasset lite fint att det kändes som att övningarna var lite "överkurs" för oss just nu, men jag måste nog vara tydligare med vad jag önskar få ut av träningen. Nu vet jag ju mer när jag provat 2 ggr. Kan hon inte ta till sig det och anpassa träningen, då är det ajöss och goodbye!
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Jag tycker att du ska prata med tränaren, dialog och "raka rör" är alltid det bästa. Tror att det kan vara ett missförstånd kanske tror tränaren att ni är i bättre form än vad ni är, eftersom ni har tävlat tom LA6 tidigare så kan det ju för tränaren se ut som ni är mer tränade en vad ni egentligen är, en gammal i grunden välriden häst kan ju se väldigt fin ut även om den inte är i form. Eftersom du verkar gilla tränaren i övrigt tycker jag att du ska ge det en chans.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Hur skulle du göra? Prata med tränaren eller se dig om efter ngn annan?

Rent krasst ska man ju ta ett samtal men ska jag säga vad jag själv skulle göra så skulle jag troligtvis rida för personen igen och inleda med att berätta att hästen blev för trött förra gången och att jag vill ha kortare intensiv pass som varieras mer och med mer skrittinlägg.
Skulle personen inte ta till sig detta så skulle jag säga tack och hej.

Tycker man det är jobbigt att ta upp så skulle jag helt sonika byta instruktör.Jag är såpass gammal nu att jag har rätt höga krav på instruktören också.. När jag var yngre så lydde jag nästan allt intruktören sa och hur mkt skik och gap har man inte fått ta:D
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Ja absolut, om det inte känns bra för dej så spelar det ingen roll om det är du eller hästen eller båda, för då ger det inget i alla fall, den psykologiska delen är jätteviktig, att du tror på det ni gör eller i alla fall litar på tränaren.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Jag tycker det är jätteviktigt att kunna diskutera med och ifrågasätta sin tränare! Även om det är en duktig och pedagogisk tränare tror jag det är viktigt att ni pratar om vad hon ser och vad du känner.
När jag rider för min tränare frågar hon ibland ”hur känns det nu?” och tycker jag att en övning känns fel, för svår eller att jag inte förstår den så stannar jag och säger till. Då förklarar tränaren varför jag ska göra på det sättet eller byter övning. Jag kan också säga att vi behöver en skrittpaus om jag känner att det behövs. Nu har jag ridit för samma tränare i 5 år så vi känner varandra rätt bra :)
Så jag tycker du ska försöka ha en dialog med din tränare, säg till när hästen känns trött eller om det är för svårt. Verkar hon inte ta till sig det du har att säga eller om hon inte kan motivera varför hon gör på det sättet hon gör tycker jag du ska byta.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

En gång sa en tränare till mig att en muskel får inflammation efter 6-7 min i samma form, därför lägger man in skrittpauser på lång tygel.

20 min på en volt i galopp, nej, det tror jag inte är vägen.

Gör 10.000 dåliga skänkelvikningar, vad blir hästen bra på? Att göra dåliga skänkelvikningar.

Man bryter ner skolorna och övar på en sak i taget, sen när hästen byggt styrka, ryttaren kan koordinera och förstår de olika hjälperna - sätter man väl ihop övningen. Då är skolan inte svår. Jag fattar inte det här harvandet. Men jag kan ha missuppfattat nåt.
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Gör 10.000 dåliga skänkelvikningar, vad blir hästen bra på? Att göra dåliga skänkelvikningar.


:bow: for that!
 
Sv: Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)

Men är det där med musklerna om den hålls i samma läge 6-7 minuter spänd? Om du rör dej så ändrar muskeln arbetet hela tiden, den spänns och slappnar av, det borde den kunna göra mer än 6-7 minuter utan att ta skada. Inte för att jag tar ställning till träningen i sak här. Det kan jag omöjligt eftersom jag inte var där och såg eller hörde.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 902
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 946
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 150
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp