Träning av fyraåring

C

corina_w

Hej!

Jag är ny på det här med distans, så jag skulle behöva lite tips från er med erfarenhet av att träna unghäst inför distans.
Jag har en 4 1/2 -årig arab som jag tänkt starta någon CR på nästa år. Hur bör man lägga upp träningen för att det inte ska bli för mycket samtidigt som hon ska vara väl förberedd nästa sommar?
Hon rids nu 4 dagar i veckan, ett dressyrpass, de andra dagarna varvar jag mellan långa skritturer, klättring, långsamma travpass eller intervall. Vad tycker ni är lagom långa passför en fyraåring? När jag skrittar brukar jag vara ute ca 2 timmar, travpassen blir ca 2*20 min, och intervallerna blir 4-5 min*2 i varje gångart. Låter det för mycket/lite?
Sen skulle jag också vilja veta hur ni gör med olika underlag, hårda grusvägar tex, enbart skritt eller travar ni?
 
Sv: Träning av fyraåring

Jag har länge efterlyst tips och råd kring unghästar och det är lite si och så med svarsfrekvensen. Just nu kanske många är ute och tränar sina hästar istället för sitter framför datorn. ;)

För mig är skritt väldigt viktigt, att skritta mycket och allt längre pass. Nu har jag en treåring, så vi är inte riktigt på samma nivå. Med underlagen försöker jag tänka så hästen vänjer sig gradvis, klart man kan trava eller galoppera på ett hårt underlag, men då skall hästen redan vara van att skritta länge på underlaget och allt eftersom vänjas vid trav och sedan galopp.

Om du inte får något svar här, tycker jag du skall ta kontakt med en tränare och bolla lite idéer. Det har hjälpt mig en hel del. :)
 
Sv: Träning av fyraåring

Personligen tycker jag inte att man behöver distansträna en så ung häst så mkt. Det räcker med vanlig grundridning med lite extra skritt på hårt underlag här och där. Men i övrigt helt enkelt grundutbilda hästen i dressyr och hoppning. Sedan ska man givetvis inte rida i ridhus 6 dagar i veckan, och jag vill påpeka att dressyr kan man absolut rida ute!!
 
Sv: Träning av fyraåring

Det beror ju på vad du vill ha hästen till framöver. Jag vill ha mina hästar allround och då är jag mer inne på Kimmis linje. Min 4,5 åring går ungefär ett skrittpass i veckan som är långt (ca 2-2,5 timmar) och resten varvas med hoppning, dressyr (både i skog och på bana) etc samt vanliga uteritter, klättring etc som är i blandade gångarter på olika underlag. Jag är sällan ute kortare sträcka än ca 5 km på henne. Jag rider inte heller varje dag, ibland varannan, ibland är det ridning två dagar vila en etc. Tiden då hon inte rids går hon på 8 hektar lösdrift.

Hon ska starta CR nästa år och med den träningen hon står på nu är jag övertygad om att hon klarar det utmärkt :) En väl grundriden häst klarar en CR utan större problem.

Ska du däremot hårdsatsa på enbart distansen så skulle jag ha ett annat målinriktat upplägg men på ditt inlägg lät det som om du ville variera :)
 
Sv: Träning av fyraåring

Vet du var man hittar en tränare? Jag känner ingen härikring som håller på med distans :crazy:
 
Sv: Träning av fyraåring

Kolla på ridsportsförbundets hemsida! Själv åker jag 1,5 timma för att komma till min tränare... så man får tyvärr satsa på att åka få gånger, men då kanske ha en heldag med tränaren!
 
Sv: Träning av fyraåring

Jag själv är väl egentligen mest intresserad av att rida distans på henne, MEN, inte på nån hög nivå eller för att satsa, utan för att det är kul. Däremot skulle jag gärna låta någon annan tävla henne lite smått i dressyr/hoppning, så hon ska ju vara allround. Tycker upplägget för din jämngamla häst låter toppen!
Jag har nog mest varit orolig för att hon inte skulle klara 5 mil konditionsmässigt om jag inte tränar på att trava henne lite längre sträckor, men då kanske jag inte behöver tänka så?
 
Sv: Träning av fyraåring

Du frågade efter tränare i distansridning.

Jag har för mig att Ella Lindblom tränar ekipage i distansridning. Googla på Prinsens Araber så kommer du till hennes hemsida.

Förresten så finns hon i Flen, så det kan vara lite nära iaf.
 
Sv: Träning av fyraåring

Tack alla ni som svarat!! Nu känner jag mig lite lugnare med att hon kommer klara det. Ska kika efter tränare också! :)
 
Sv: Träning av fyraåring

Har du Elisabeth Hjortvids bok? Den heter "Naturen som ridhus" jag tycker att den är jättebra för ynka 120 spänn!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 017
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp