Bukefalos 28 år!

Träning för att höja självförtroendet

G

Galathea

Vad kan jag hitta på för olika saker för att höja självförtroendet på en hane som blivit "attackerad" jag vet inte hur många gånger? Vi måste ha världens "otur", för han vill verkligen verkligen inte bråka och ändå har han fått mer stryk än någon hund jag känner. Han har aldrig blivit direkt fysiskt skadad, det brukar yra lite päls och han blir väldigt rädd, men inte mer än så. I början skrek han och "gav sig" men nu på senare tid har han börjat svara upp. Inte så att han skadar någon heller, men han lägger sig inte platt med en gång..

Nu har det börjat påverka honom lite. Kanske för att den senaste hunden var ganska nyligen. Men han är lite låg, och idag på en släphareträning så vågade han inte springa fram till "haren" utan stannade innan och väntade in mig. Den hund som gav sig på honom var på plats, men förr har han alltid släppt sådant omedelbart. Nu verkar det dock ha blivit en gång för mycket.

Vad kan jag hitta på för att stärka självförtroendet på honom, både långsiktigt och kortsiktigt?

Vi gör mycket balansövningar på promenaderna, på stenar och stockar och så. Vi tränar trick, och jag har som plan att prova på agility om jag bara hittar något ställe som har kurs över sommaren här i sthlm.

Några bra förslag på vad mer som är bra för självförtroendet för hundar?
 
Sv: Träning för att höja självförtroendet

Spårning höjer ofta självförtroendet. Där får hunden sköta i princip allting själv och när de varit duktiga och gjort rätt hittar de belöning. :)
 
Sv: Träning för att höja självförtroendet

Som jag förstår det så pratar du om själförtroende som "hundens 'status' i sin relation med andra hundar"? Eller?

Om så är fallet så tycker väl jag att det vettigaste är att låta honom umgås med sunda, balanserade hundar som kan bekräfta honom som individ och som respekterar honom och hans signaler.

Bäst brukar vara att först välja hundar som mest skiter i honom, för att sedan succesivt välja mer och mer "offensiva" individer.

Att träna spår, miljöträning, lydnad osv har jag svårt att se som en väg till en tryggare hund OM problemet ligger i hund-hund dialogen.

/Swat
 
Sv: Träning för att höja självförtroendet

Hmm, jag uppfattade TS som att hunden behövde mer självförtroende i andra sammanhang än vid umgänge med andra hundar efter det hon beskrev med trasan? Men är det inte så instämmer jag med dig vad gäller att träffa stabila individer. Vi får se vad hon menar. :)
 
Sv: Träning för att höja självförtroendet

Hmm. Han behöver nog stärkas lite här och var faktiskt. Jag tycker egentligen inte att han har några problem i kommunikation med andra hundar så att säga, men är ju osäker med vissa stora hanar. Är dom bara tydliga så följer han det. Är dom dominanta så vikar han undan, är dom lekiga så leker han. Vi jobbar dock på den osäkerhet han ändå visar genom att träffa andra hanar som vi vet är säkra och kan prata hundspråk ordentligt. Han tycktes också bli väldigt stärkt av att få spendera ett par dagar i en flock på 7 andra hundar, som mina välkomnades in i väldigt snabbt av de andra och som lyssnar på vad dom säger.

Så absolut, att möta säkra hundar. Utöver det skulle jag vilja jobba på att stärka honom, mer i sig själv så att säga. Därför tänkte jag att övningar och så kan hjälpa. Miljötränad som sjutton är han, så det är inte mycket han höjer på ögonen för så att säga. Men det tog tid innan jag fick honom att förstå att han kunde balansera på en liten sten som hans tassar precis fick plats på. Han ger liksom upp efter första försöket. Utom när det gäller jakt då kanske. Där av att jag frågar efter saker, övningar, lekar.. tja. vad som helst som kanske kan stärkta hans eget självförtroende.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 341
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 969
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp