Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft en bra träningsvecka denna veckan också. Samma volym som förra veckan, dvs 4 mil, men enligt klockan har det varit en mer intensiv vecka denna veckan då intensiva minuter landade på 1 162 mot 869 förra veckan. Men min känsla är ungefär densamma. Jag upplever inte att denna veckan har varit tuffare.

Imorgon ska jag lämna blod så jag kommer nog ta det lite lugnare veckan som kommer och köra lite återhämtning.
 
Grymt bra jobbat!! Och vilket snittempo trots så lång distans! Härligt!!
Tack! Jag skulle ut och jogga lugnt men lite längre än mina vardagliga typ 6 km. Tyckte att jag joggade rätt lugnt också. Sen började tanken om 15 km växa allt eftersom det kändes lätt. Efter 11 km ringde telefonen och då såg jag att tempot var bra mkt bättre än vad jag trodde. Blev lite stressad av det så jag spände mig lite sista biten. Men jag är verkligen jättenöjd då jag inte sprungit dessa tider ens på en tredjedel av distansen. Och största delen av rundan kändes behaglig.

På tisdag har jag dock lovat mig att inte starta Runkeepern.😉
 
Veckans tredje träningspass ✅ Jag ska prova att köra lite med SWEAT-appen igen, men anpassar allt efter gravida kroppen såklart. Mitt gravidträningsprogram är inte så inspirerande så jag behöver något annat också :p

Idag blev det i alla fall ett pass som hette ”500 rep endurance challenge”, det var jobbigt :D 5 övningar, 20 repetitioner per övning, 5 varv. Allt med kroppsvikt: knäböj, armhävningar (jag gjorde knästående), mountain climbers, enbenshöftlyft och gående utfall. Egentligen ingen vila mellan varven men jag behövde verkligen det så jag tog typ 1 minut mellan varven.
 
Jag hade en liten tanke om att springa en sväng idag, men jag behövde sova ut och hade sedan ärenden att uträtta, varpå jag blev "fast" i lite trädgårdsfix i 2 timmar, så jag orkar faktiskt inte klämma in det också idag utan känner att jag varit aktiv så det räcker.

Är ändå väldigt nöjd med träningsveckan som bjudit på två pass crossfit, en svettig dressyträning, 10,3 km cykling och 9,7 km promenader. 207 intensiva minuter och i snitt 9200 steg de senaste 7 dagarna. :)

Planen för kommande vecka är som följer:

Måndag: Promenad men annars vila.
Tisdag: Crossfit + promenad
Onsdag: Hoppträning
Torsdag: Crossfit + promenad
Fredag: Promenad men annars vila.
Lördag: Crossfit + promenad
Söndag: Dressyrträning
 
Skulle träna med min PT idag, men hon kände sig lite krasslig. Så jag dricker vin istället 😅

Jag tränar aldrig spontant, för att jag har lust. Jag måste boka in det. Därför är PT eller padel perfekt för mig. Spelade padel i fredags och har bokat in två fredagar till. Det är redan betalt. Annars åker jag inte dit.

Jag har PT en gång i veckan och fri tillgång till gymmet alla andra dagar. Det är rätt dyrt. Jag är ENDAST där när jag har min PT. 😂

Jag är galet imponerad av er som springer (@MarieJ till exempel!) enligt plan oavsett väder. Jag kan tänka mig att springa om det är sol, vindstilla och mellan 11-13 grader typ. :laugh:
 
Blev ingen styrketräning idag men väl 30 min på träningscykeln på jobbet + totalt 2,5 timme promenad med hunden. Det får duga. Behöver ändå konditionen bättre än styrkan just nu, om jag måste välja...
 
2/1 intervaller avklarade.
Regn + rötter + instabil kropp är inte den bästa kombinationen 🙈 så det blev automatiskt att jag tog det lugnt. Andningsmässigt ok men jag blir så trött i låren, någon som sitter inne med ngt bra tips?
 
Åh jag har fått mer träningsinspiration nu så jag känner mig väldigt motiverad, kul :) Veckan har startat bra, igår 5 km rask promenad och idag blev det cirkelträning för överkroppen. Planen är två styrkepass till i veckan, ett underkropp och ett helkropp.
 
2/1 intervaller avklarade.
Regn + rötter + instabil kropp är inte den bästa kombinationen 🙈 så det blev automatiskt att jag tog det lugnt. Andningsmässigt ok men jag blir så trött i låren, någon som sitter inne med ngt bra tips?
Kör du fortfarande styrketräning också? För när man gör det tycker jag aldrig att man känner sig fräsch i benen. Men annars är det bara att springa på. Kroppen vänjer sig allt eftersom. Du är duktig som kämpar på!
 
Kör du fortfarande styrketräning också? För när man gör det tycker jag aldrig att man känner sig fräsch i benen. Men annars är det bara att springa på. Kroppen vänjer sig allt eftersom. Du är duktig som kämpar på!

Visst är det lite märkligt? Jag tränar väligt sällan ben i mina styrkepass, just för att jag känner sådär. Tycer ju jag använder benen redan eftersom jag promenerar mkt, rider, springer... men får alltid sån jäkla träningsvärk i benen ändå när jag kört dem i nåt styrkepass...
 
Klämde in en joggingrunda ikväll. Mest för att jag är så trött på alla mina ändrade planer, har inte sprungit på en vecka nu. Hade eg inte tid och hade planerat träning imorgon, men då ska det ju bli tidernas oväder + att jag ska vaccinera mig (tyvärr "bara" TBE) och då kanske man inte ska ut och träna direkt efter (vet inte, men gissar)... så jag klämde in en runda efter jobb och stall. Bara på ren disciplin. Kände mig hyfsat fräsch (bukar ju vara det när det gått lång tid sen sist) men var stressad och ville inte göra nån lång runda. Tyckte jag sprang rätt fort, känslan var sådan, men det var nog snarare forcerat än snabbt för när jag såg tiden när jag kom hem så var den jättedålig :rage: Sprang bara 4.2 km pga tidsbrist och ändå mätte jag till strax under 5.60 min/km. Känns ju galet att jag håller samma tempo på längre distanser och det känns som att det går långsammare....
 
Kör du fortfarande styrketräning också? För när man gör det tycker jag aldrig att man känner sig fräsch i benen. Men annars är det bara att springa på. Kroppen vänjer sig allt eftersom. Du är duktig som kämpar på!
Egentligen men har inte kört ben på 3 veckor pga livet. 🙄

Tack ♥️ bara att bita ihop då
 
Jag kontrar med ett riktigt glädjeinlägg, för fy jädrar vad bra kroppen känns just nu! Jag har så himla mycket energi, det mesta känns lätt och roligt och jag kan faktiskt inte riktigt minnas när jag senast kände mig såhär "på hugget" liksom. Jag har inte en susning om varför, men mycket beror nog på att jag känner mig så otroligt glad och tacksam över att jag äntligen får ha både crossfit och hästar i mitt liv på riktigt igen. :love: Stor skillnad från förra veckan då jag var väldigt deppig och nedstämd p.g.a dåliga (Covid-relaterade) nyheter, men jag tror att jag har kommit över det lite nu.

Dagens crossfitpass gick som en dans och kändes knappt ens jobbigt. Samtidigt verkade alla andra, inklusive de mer erfarna, tycka det var rätt tufft och min pulsklocka vill påstå att jag fick ihop 75 intensiva minuter. Nog svettades jag och blev flåsig, men det kändes liksom aldrig svinjobbigt och jag hade med lätthet kunnat köra på ett tag till. Väldigt märklig, men härlig, upplevelse! Passet var som följer:

1: Cirkel med utfallsteg bakåt, planka med axelklapp, benlyft och benböj. 3 varv med 15 reps av varje.

2: 18 minuters EMOM med:
  • 15 fällkniven
  • 12 uftallsteg med skivstång på raka armar ovanför huvudet
  • 9 renegade rows (stå i hög planka och dra en hantel från marken upp till midjan med minimal rörelse/rotation i bålen)
18 minuter innebar alltså 6 rundor, och varje övning tog mig ca 30 sekunder att göra vilket innebar att jag fick ca 30 sekunders vila emellan. Utfallstegen var garanterat det jobbigaste och de kändes lite instabila i början, men jag vande mig rätt snabbt tycker jag. Körde med 15 kg men skulle definitivt ha lagt på ett par kilo till, nu när jag vet hur pass bra det kändes. Påverkades dock av att se att i princip ingen annan tjej gick över 15 kg, så jag tänkte att det nog var bra för mig också. Nåja, nu vet jag till nästa gång! :)

Nu ska jag fortsätta njuta av den goa känslan i kroppen och ladda om för hoppträning imorgon! :bump:
 
Jag slog rekord idag!!!l Bästa sen innan jag blev sjuk i Corona och trodde det var omöjligt men det gick.

Andningen krånglade så la in ca 30 -45 sekunder snabb gång eller lugn jogg varje kilometer för att få andningen under kontroll. Har ju orken i kroppen men inte andningen. Astman krånglar mycket och Coronaandningen blir ju aldrig bra :cry:

Känns lite som fusk men det är det ju inte för jag springer ju bara för min egen skull. Men lite irriterad är jag över det trots allt.

Slog rekordet med 1 km mer än sist så är så förvånad eftersom jag knappt tog mig iväg för att jag var så trött och att jag efter 0,45 km tänkte att nej det här kommer inte gå, jag vill hem. Glad att jag tog mig iväg,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
2 346
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
430
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 374
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp