Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag cyklade mycket riktigt en sväng i måndags kväll, så mysigt! Idag stod det crossfit på schemat - betydligt mindre mysigt och mer svettfest!

Uppvärmning: Cirkel med 500m roddmaskin, 12 knäböj, 9 marklyft och lite rörlighetsövningar.

Del 1: EMOM 5 frivändningar, 5 overhead squats (som jag tror heter ryckböj på svenska?)

Del 2: 15 minuters AMRAP:
  • 12 kcal på valfri konditionsmaskin
  • 10 frivändningar
  • 12 kcal på valfri konditionsmaskin
  • 10 overhead squats/ryckböj
Jag valde roddmaskin som konditionsmaskin och ångrade det bittert... Skulle ha tagit cykel eller nått istället! Men den där genomköraren för hela kroppen fick jag ju till i alla fall, med råge! Musklerna är ordentligt trötta nu och jag känner precis var jag kommer att få träningsvärk imorgon. Kändes helt okej alltihop, det märktes dock att jag inte gjort overhead squats på några månader för det var stelt både här och där, men jag fick till dem hyfsat ok i alla fall. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Så himla härligt att vara igång med träning i det här formatet igen! :)
 
Kul med ett så pass konkret mål! Negativa är definitivt det bästa sättet att öva upp dem på har jag fått lära mig av div. PT:s, så det på väg uppär ju toppen om du kan pyssla lite med det så länge och öva upp både styrka och muskelkontakt. Ett alternativ är att ställa upp en stol under och ta lite hjälp av benen (först båda och sedan bara det ena medan det andra får hänga fritt bredvid stolen som skjutits åt sidan lite).

Jag drömmer lite om att ha en pull up bar hemma i mitt nästa liv. I nuvarande boende har vi fönster ovanför alla dörrkarmar och allt är typ 150 år gammalt, så jag vågar inte riktigt experimentera med att försöka sätta upp en nånstans :nailbiting:

Usch, sådan marknadsföring skulle få mig att springa åt andra hållet - av så många anledningar! Har du nån koll på vad för sorts träning det rör sig om?

Låter som att det kanske är en sådan klocka som jag har (Garmin Vivomove HR), min ser precis ut som en analog klocka och jag får ofta komplimanger för den. Folk blir SÅ förvånade när jag säger att det är en pulsklocka :D
Ja jag kollade på den ikväll men gudars, så dyra såna klockor är. 🙈 jag tror svärmors var en Garmin Lily, jättefin! En vacker dag kanske jag är tillräckligt motiverad för att priset ska vara rimligt. 😁 Jag som aldrig har klocka på mig i vanliga fall kommer nog slå till på en lägre prisklass.
 
Ja jag kollade på den ikväll men gudars, så dyra såna klockor är. 🙈 jag tror svärmors var en Garmin Lily, jättefin! En vacker dag kanske jag är tillräckligt motiverad för att priset ska vara rimligt. 😁 Jag som aldrig har klocka på mig i vanliga fall kommer nog slå till på en lägre prisklass.
Ja, det är en hyfsad investering och då ligger ändå den modellen relativt lågt jämfört med andra klockor som har ännu mer funktioner... Jag löste det genom att önska mig den i födelsedagspresent :D
 
Ja, det är en hyfsad investering och då ligger ändå den modellen relativt lågt jämfört med andra klockor som har ännu mer funktioner... Jag löste det genom att önska mig den i födelsedagspresent :D

Den metoden kör jag också. Speciellt när det gället tekniska prylar som jag inte orkar forska i vilken man ska ha :angel:
 
Jag glömde rapportera veckans första träningspass som jag gjorde i tisdags: ett pass från min gravidträningsbok med 6 övningar i superset. Kontrollövning + rörlighetsövning, marklyft med kettlebell + framåtfälld rodd, höftlyft med viktplatta + gående burpees. Kände mig ändå aningen otillfredsställd efteråt så vid såna tillfällen ska jag nog lägga till någon armövning eller så där jag bara kan lassa på och köra slut på musklerna :)

Mest promenader och lite yoga i veckan annars, men planerar att träna imorgon på lunchen igen.
 
Usch, sådan marknadsföring skulle få mig att springa åt andra hållet - av så många anledningar! Har du nån koll på vad för sorts träning det rör sig om?

Samma här!

Jag vet faktiskt inte, men det är ju parkträning i grupp så jag skulle väl gissa mycket cardio utifrån de förutsättningarna. Kanske upphopp, burpees osv. Men som sagt, för mig hade kanske ett sådant pass landat på 500 kcal ungefär. Vem tusan vet egentligen, även klockorna höftar ju lite baserat på infon den har.
 
Samma här!

Jag vet faktiskt inte, men det är ju parkträning i grupp så jag skulle väl gissa mycket cardio utifrån de förutsättningarna. Kanske upphopp, burpees osv. Men som sagt, för mig hade kanske ett sådant pass landat på 500 kcal ungefär. Vem tusan vet egentligen, även klockorna höftar ju lite baserat på infon den har.
Ja, det låter verkligen som fantasisiffror. Den enda gången jag eventuellt kommit i närheten av det där var när jag körde Inferno Hot Pilates vilket är typ som ett HIIT-pass fast i ett rum med 40 graders värme och 60% luftfuktighet. DÅ sa klockan att jag bränt nära 1000 kalorier på den timme som passet varade, men inte ens då kändes det riktigt realistiskt.
 
Haft helt träningsstopp en vecka, tappat all lust att träna. Ska försöka mig på ett pass imorgon. Vet inte riktigt vad som är fel men jag tar mig inte för saker och vill helst ligga i soffan hela tiden och är trött. Har fokuserat på på promenader med hundarna så har gått 120-160 minuter varje dag, oftast mot den högre delen av skalan. Så lite har jag ju gjort i alla fall. Vill gå till gymmet och springa imorgon. Men det känns faktiskt jobbigt att ens tänka att jag ska ta mig dit med klädbyte, träning och dusch och allt-ett helt moment bara att göra allt omkring löpningen liksom.

Måste peppa mig själv till imorgon
 
Haft helt träningsstopp en vecka, tappat all lust att träna. Ska försöka mig på ett pass imorgon. Vet inte riktigt vad som är fel men jag tar mig inte för saker och vill helst ligga i soffan hela tiden och är trött. Har fokuserat på på promenader med hundarna så har gått 120-160 minuter varje dag, oftast mot den högre delen av skalan. Så lite har jag ju gjort i alla fall. Vill gå till gymmet och springa imorgon. Men det känns faktiskt jobbigt att ens tänka att jag ska ta mig dit med klädbyte, träning och dusch och allt-ett helt moment bara att göra allt omkring löpningen liksom.

Måste peppa mig själv till imorgon

Ta en vilovecka med gott samvete tycker jag, du rör dig ändå mer än de flesta liksom till vardags så ingen katastrof alls om du unnar dig lite lugn och ro.... (nej jag lever inte som jag lär men jag är mån om andra 🙄)
 
Ett pass crossfit, 5 km cykling och 2 km promenad går in på dagens motionskonto. Benen kändes rätt stumma sedan igår, så det var tur att crossfitpasset var fokuserat främst på återhämtning. Den jobbigaste delen var när vi skulle jobba oss upp till 8 tunga reps av kliv upp på en hög låda (60 cm för mig) med en skivstång på axlarna. 23,5 kg orkade jag och hade nog fixat 25 kg också tror jag, men tiden tog slut. Det får bli nästa gång!

Imorgon blir det en lugn promenad men annars vila och på lördag har jag bokat in en dressyträning!
 
Ta en vilovecka med gott samvete tycker jag, du rör dig ändå mer än de flesta liksom till vardags så ingen katastrof alls om du unnar dig lite lugn och ro.... (nej jag lever inte som jag lär men jag är mån om andra 🙄)
Ja jag är ju ganska aktiv så det kanske inte gör så mycket med en eller två lugna veckor men det känns som att jag aldrig mer kommer vilja något och det skrämmer mig. Och då är jag en person som förutom hundarna/hästarna haft träning som en av dom absolut viktigaste sakerna i hela mitt liv. Men det har visserligen varit svackor ibland under mina 33 år men jag gillar det inte. Är för mycket på gång just nu. Det måste väl vända om jag ger det tid? Försöka tvinga mig att springa någonting super enkelt imorgon och med noll risk för misslyckande för positiva erfarenheter.

Hur gör ni i en svacka? Nu handlar det ju bara om en och en halv vecka men har haft längre förr.
 
Ja jag är ju ganska aktiv så det kanske inte gör så mycket med en eller två lugna veckor men det känns som att jag aldrig mer kommer vilja något och det skrämmer mig. Och då är jag en person som förutom hundarna/hästarna haft träning som en av dom absolut viktigaste sakerna i hela mitt liv. Men det har visserligen varit svackor ibland under mina 33 år men jag gillar det inte. Är för mycket på gång just nu. Det måste väl vända om jag ger det tid? Försöka tvinga mig att springa någonting super enkelt imorgon och med noll risk för misslyckande för positiva erfarenheter.

Hur gör ni i en svacka? Nu handlar det ju bara om en och en halv vecka men har haft längre förr.

Missförstå mig rätt nu, men jag tror det där handlar mer om tvång än om lust. Faktiskt. Jag säger det för att det jag kan läsa ut av dina inlägg är att vi är ganska lika. Du är nog mer rädd att tappa en rutin (tvång) än att tappa lusten. Du behöver absolut inte svara mig men så som jag känner mig själv så är det min tolkning. Jag kan ha fel. Jag har heller ingen bra lösning på problemet, bevisligen. Jag bara önskar att du är bättre än mig på att komma ur det :heart

Med det inte sagt att träningen behöver vara ett tvång. Men jag har lätt för att fastna i en massa mönster som med tiden blir aningens mer tvångsmässiga än lustfyllda, även om de i ett inledande skede mest är nyfikenhet och nåt nytt att intressera mig för.

Jag tror mest att du är trött faktiskt, vilket är helt naturligt. Jag tror också att om du lägger din träning/motion/rörelse på en mer måttlig nivå så kommer de här svackorna att bli mindre. Det är helt naturligt att bli utmattad genom att hålla igång så mkt som du verkar göra. Talar ur egen erfarenhet återigen. Om du sänker ribban tror jag att du har lättare att undvika att dippa.
 
Ja jag är ju ganska aktiv så det kanske inte gör så mycket med en eller två lugna veckor men det känns som att jag aldrig mer kommer vilja något och det skrämmer mig. Och då är jag en person som förutom hundarna/hästarna haft träning som en av dom absolut viktigaste sakerna i hela mitt liv. Men det har visserligen varit svackor ibland under mina 33 år men jag gillar det inte. Är för mycket på gång just nu. Det måste väl vända om jag ger det tid? Försöka tvinga mig att springa någonting super enkelt imorgon och med noll risk för misslyckande för positiva erfarenheter.

Hur gör ni i en svacka? Nu handlar det ju bara om en och en halv vecka men har haft längre förr.
För mig hade det där varit ett solklart tecken på att jag behövde ta en paus från allt vad träning heter tills lusten återfanns, innan jag bränner ut mig alldeles. När jag känner sådär är det bästa och mest effektiva att släppa alla krav för en period. Jag tror absolut inte att något kommer att bli bättre av att du tvingar dig till någon slags träning imorgon. Det finns ett fåtal situationer då det kan löna sig att tvinga sig till träning, men det du beskriver låter definitivt inte som en sådan situation.

Ge kroppen och hjärnan en chans att komma ikapp - lusten kommer att komma tillbaka, det kan jag nästan garantera! Skulle det kännas alldeles för jobbigt mentalt kan du kanske sätta någon slags deadline, typ slutet av månaden eller nått, och ha en plan för hur du ska göra då om läget är oförändrat.
 
Morgonträning idag, hör och häpna! Det gick bättre än förväntat. Helkroppsträning med superset, ca 30 minuter. Får så himla lätt mjölksyra nu för tiden, plus att flåset ju ger sig till känna direkt, så avslutningen med thrusters i 3x1 minut var rätt jobbig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
417
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
996
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 337
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
550
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp