Träning vs. Vila

majola

Trådstartare
Jag har funderat på en sak en tid nu och vill höra era tankar kring detta.

Hur många hästar "vilas ihjäl" egentligen? Dvs de är halta eller lite knackiga och vila eller skrittas hur länge som helst utan att bli bra. Hur många av dem skulle blir friska av träning i stället? Knackiga människor ska ju nästan alltid träna istället för att vila. Hur ska en kropp som inte tränas kunna fungera?

Självklart finns det en djurskyddsaspekt på de hela och lika självklart finns det massor av akuta skador där belastning är direkt förödande. Och tyvärr fixar många ryttare int arbeta hästen på ett lämpligt sätt, men bortsett från detta?

Jag tycker det verkar som att träning istället för vila börjat komma mer och mer på senase tiden.Inbillar jag mig, eller tycker ni också det? Någon med egna erfarenheter?
 
Sv: Träning vs. Vila

Jo, jag har en del erfarenheter. Hade ett halvblod här tidigare som var gombitare och hade en gammal skada i bogen. Hon rörde sig knackigt, tydlig rörelsestörning i högervarv i framdelen. Inte direkt hälta men en klar störning. Hade vet.+ et på henne+IR-terapi och hon reds/arbetades i stort sett dagligen här. Tidigare stod hon mest (hon var dessutom känd som "oridbar") och det skylldes på att det var nåt "fel"...Nåväl, efter regelbunden träning blev det häst av henne...vila var direkt förkastligt. Det hade bara effekten av att hon avlastade ett ben som hon mentalt mindes som smärtsamt...inget fel där....och det fick till följd att hoven tappade tillväxt och blev mindre...När hon åkte härifrån var hon fullt frisk med normal hovtillväxt och ren i rörelserna.

Jag hör dessutom till en kategori människor som inte accepterar boxvila om det inte är väldigt extremt...utan jag ordnar sjukhage så att hästen kan röra sig.
 
Sv: Träning vs. Vila

Håller med dig.
Det beror självklart vad för slags skada och om det behövs vila.
En tjej i det förra stallet lät hennes hästar vila så fort hästarna hade ett sår någonstans. Hon tyckte att jag var näst intill djurplågare om jag red nån av mina hästar ifall de hade fått ett sår någonstans, trots att de inte var halta så borde dom vila tyckte hon.
Men hur många av oss sjukskriver sig om man råkat skära sig i fingret på t ex ett pappersark så det börjar blöda?
 
Sv: Träning vs. Vila

Jag hade ute veterinären till mitt sto idag eftersom hon hostat lite. Han har även sett och behandlat henne i maj och juli i år och var då väldigt pessismistisk om hon överhuvudtaget skulle kunna fungera som ridhäst. Han sa åt mig att försöka träna upp den, men utan att ha för stora förhoppningar, dock kunde jag inte skada hästen mer genom arbete (alltid något!).

Idag frågade han hur det gick med henne och jag sa att det gick bra. När jag tog av henne täcke utbrast han "Vad snygg hon har blivit!" Han var enormt överraskad då hennes typ av skada/problem normalt sett är oåterkalleligt och han hade verkligen inte räknat med att det skulle gå att rädda henne.

För min häst är det viktigt att hon inte blir stående (så det sattes in medicin mot hostan snabbt!) för då blir hon genast knackig igen. Hon har varit i "tung" (för henne) träning (rejäla pass ca 5 dagar i veckan + två lugnare pass) sedan i mitten av juli nu och hon håller!
Jag har varit jätteorolig för träningsmängden och nästan grinat när jag sett henne ibland (speciellt om hon av någon anlednig stått ett apr dagar), men min tränare har menat att det bara är att blunda och träna vidare - och det har stämt! (Vilket också veterinären bekräftade idag.)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 940
Senast: ll.96
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp