Träning ?

Softicut

Trådstartare
Hallå allihopa! Jag undrar om det finns någon träningskunnig islandsmänniska där ute som skulle kunna hjälpa mig med tips för ett passande träningsshema till mitt lilla sto. Jag köpte henne för två månader sedan och hon är min första egna häst, ett sto på 13 år, väldigt liten - mkh 131,5 cm. Hon är väldigt pigg och framåt och har lätt för att bli spänd och stressad. Hon har tidigare gått på turidning i cirka två år, men där fungerade hon inte speciellt bra då hon blir väldigt stressad i stor grupp.
Hon är emellanåt ganska passig. Hennes tölt förbättras hela tiden, likaså hennes trav. Men traven går oftast alldeles för fort. Galoppera kan hon endast riktigt fort. Oftast blir det korsgalopp eller galopp med pass. Men jag tror att galoppen kommer kunna utvecklas mycket. Just nu trillar jag nästan av henne varje gång jag ska försöka galoppera henne eftersom det går så fort och då är korsgalopp.
I alla fall, jag vill börja träna med henne så att hon kommer upp i en fin tävlingskondition så att jag kan börja starta lätta klasser på henne, för jag tror starkt att hon har kapacitet för det. Jag är bara dålig på att beskriva henne. Om någon har något bra tips på gångartsträning så släng fram dem! Allt uppskattas, för alla hennes gångarter behöver finputsas en hel del. Vore oerhört tacksam om någon ville hjälpa mig med detta.

(Ge gärna förslag på saker jag bör göra flera gånger i veckan som kanske har funkat för er, specifik träning etc.)
 
Sv: Träning ?

Jag är ingen expert, nej långt därifrån. Men mina 2 hästar har jag lärt tölta och lite lättare dressyr.
Men jag har tagit det på lång sikt.

Tycker att du bara ska ut och skritta och ta det lungt med henne och inte börja ställa krav på att tävla ännu. Det är ju vad JAG tycker. Har just nu själv ett sto på 13 som är pigg som attan men tackålov rider jag med en valack på 26 år, lugn och trygg.

Så jag har väl inget direkt svar på din fråga när det gäller gångartsträning, tycker bara att du ska ta det lungt och lära känna hästen.

Kan du inte sätta in en bild på henne? Snälla? Nyfiken.
 
Sv: Träning ?

Känt hästen har jag gjort i flera år eftersom jag ridit henne rätt mycket innan jag köpte henne. Jag tror inte att hon blir tillräckligt stimulerad av att bara skrittas, hon behöver tränas rätt mycket. Hon är en ganska energisk och entusiastisk häst med MYCKET energi. Hon skulle säkert kunna galoppera i en timme utan att bli sådär jättetrött.
Jag litar på henne till 100%, hon är nästan inte rädd för något vilket är jätteskönt. :) Men om jag ska tävla längre fram vill jag först att hon (och även jag) ska vara så bra som möjligt så att vi kan prestera iaf hyfsat bra. Så jag vill bygga upp hennes gångarter ordentligt först. :)

Bild... Hm.. Jag har ingen aning om hur man infogar bilder till buke, men jag länkar min deviantArt så kan du kolla på henne där. Hon är rätt så snygg, ;D

http://softicut.deviantart.com/gallery/#/d3d1rfh
http://softicut.deviantart.com/gallery/#/d3d3jpw
http://softicut.deviantart.com/gallery/#/d3d4pao
http://softicut.deviantart.com/gallery/#/d3em6ma
 
Sv: Träning ?

Hon har alla gångarterna redan (utom passen, som jag kommer vänta med att lära henne), men de är inte jättebra i takt och så + att galoppen och traven går alldeles för snabbt. Så det jag egentligen vill ha hjälp med är hur jag ska få hennes gångarter bättre. :)
 
Sv: Träning ?

Det bästa är ju om ni har möjlighet att börja träna regelbundet för en tränare som kan hjälpa er.
Det är väldigt svårt för oss som inte ser hur det ser ut vid ridning att komma med råd och tips.

Med det sagt så antar jag hästen är en 5 gångare till att bärja med.
Anledningen till att hon "springer" i trav är antagligen för att hon inte orkar, har inte muskler att jobba ihop sig.

5 gångare kan ha väldigt svårt att få till en bra galopp.
Jag har själv inte så stor erfarenhet av 5 gångare men jag tror att du framförallt måste rida denna häst så att hon får styrka, muskler, ork och kondition att kunna bära sig bra.

Varför trillar du av för att det är korsgalopp ? Om du känner det så sakta ner och låt bli galoppen eller fatta ny galopp.

Rider du ute, i skog och mark, grusvägar eller mycket i paddock ?

Det kanske verkar som att hästen behöver jobba mycket för att den mest bara springer på men jobbar man den rätt behövs oftast inte så långa pass innan den är mentalt, och troligen fysiskt, trött.

Har hon gått på turridning så är det nog en del jobb med att få henne till en tävlingshäst.
Jag hade inte räknat med att komma ut i år på nån tävling.
 
Sv: Träning ?

Det är så svårt att beskriva henne i text! Det är absolut inte så att jag trillar av varje gång jag fattar galopp, haha. Men när hon galopperar kommer hon upp i ett så jäkla högt tempo så jag tror att hon har lite svårt att hålla balansen. Och sen när det blir korsgalopp så blir det liksom vingligt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få henne mer stabil liksom. Ska jag träna kondition och styrka menar du? Jag brukar som det ser ut just nu mest träna i ganska korta pass tills jag känner att hon 'lossnar' liksom - tills det går bra, och sedan avsluta. Fast jag varierar träningen ganska mycket så att hon vissa dagar kanske har ett längre pass med mer skrittarbete och andra ett kortare pass med mer trav/töltarbete o.s.v.

Mitt stall har både ridhus och paddock som tillhör anläggningen så där brukar jag rida. Men jag rider även ut några gånger i veckan (är rädd att hon ska tröttna på ridbanan om jag är där för mycket). Vi har även som en naturlig ovalbana precis bredvid anläggningen. Eller ja, det är ingen riktig ovalbana, men det är en väg som man kan rida runt på (den sitter liksom ihop så att man kan rida varv runt utan att vägen tar slut... svårt att förklara).

Jag vet att det är svårt för någon att komma med tips utan att ha sett henne, men jag hoppades bara få svar av någon som har egna erfarenheter av träning av islandshäst. Någon som kanske skulle kunna hjälpa till med bra övningar eller vägledning om hur jag bör lägga upp hennes träning över veckorna. :)
 
Sv: Träning ?

Om du har möjlighet så prova branta backar. Klättra i skritt uppför i de allra brantaste partierna. Galoppera uppför korta bitar där det inte är allför brant.
Att klättra uppför ger styrka och balans och kräver också koncentration av hästen.
Lägg aldrig flera dagar i sträck med klättring. Ett par dagar i veckan räcker. Lätt träning dagen efter ett sådant träningspass. Klättring är tuff och krävande intervallträning om backarna är branta och man lägger in flera klättringar. Hitta också helst en nerväg som inte är lika brant och skritta där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träning ?

Tack för tipset! Tror dock endast att vi har runt en eller kanske två backar här där jag bor i plattaste delen av Skåne. Men det funkar kanske i alla fall. Vid klättring tränar man väl mycket ryggmuskler har jag hört?
Havet finns överallt där jag bor, det kanske är en bra typ av träning att rida i vattnet någon gång i veckan under sommaren? Eller vad tror du? :)
 
Sv: Träning ?

Superläcker häst!:love:

En spänd och stressad häst är ingen mening att börja gångartsträna, jag hade mer fått henne lugn och focuserad på dig.

Sätt henne i arbete så hon får fundera, börja i skritt.

Försök få henne att söka sig neråt, rid mycket volter, böjd, få med bog och rumpa., rid 90 grader- så hon får tvära fram, rid mycket halter lyssnar hon inte för ditt säte så backa bak henne något steg och så fram och halt igen.

Var lugn och konsekvent.

Jag har bara haft heta idioter så jag vet vad jag pratar om:D När dom sedan är lugn och lyssnar på mig har de varit änglar att jobba med:banana:
 
Sv: Träning ?

Tack så jättemycket! :rofl:

Jag vet precis vad du menar, hon blir väldigt fin efter att man har ridit henne en stund. Då söker hon sig neråt, i alla fall på böjt spår. Däremot har hon lite svårt för halter då hon lätt går emot bettet, om du förstår vad jag menar då. Kör upp nosen och drar i bettet/tyglarna liksom. Men hon blir bättre med det också. Försöker vara konsekvent och noga med eftergiften.

Ingen som har tips på hur jag kan förbättra de andra gångarterna? För jag har nog överdrivit en del nu när jag har beskrivit henne känner jag. Det är absolut inte så att hon är helt okontrollerbar och helstressad, hon har bara en massa energi och hon är väldigt entusiastisk till allt. Hon behöver träna både tölt och trav så vore tacksam om någon hade tips på hur jag bäst gör det. :)
 
Sv: Träning ?

Tack så jättemycket! :rofl:

Jag vet precis vad du menar, hon blir väldigt fin efter att man har ridit henne en stund. Då söker hon sig neråt, i alla fall på böjt spår. Däremot har hon lite svårt för halter då hon lätt går emot bettet, om du förstår vad jag menar då. Kör upp nosen och drar i bettet/tyglarna liksom. Men hon blir bättre med det också. Försöker vara konsekvent och noga med eftergiften.

Ingen som har tips på hur jag kan förbättra de andra gångarterna? För jag har nog överdrivit en del nu när jag har beskrivit henne känner jag. Det är absolut inte så att hon är helt okontrollerbar och helstressad, hon har bara en massa energi och hon är väldigt entusiastisk till allt. Hon behöver träna både tölt och trav så vore tacksam om någon hade tips på hur jag bäst gör det. :)

Nej hästen behöver inte vara superhet men behöver ändå vara uppmärksam och ha ett lugn för att kunna jobba korrekt.

Hon har ren trav och tölt eller?

Det jag brukar göra är att rygga och sedan upp i gångartern, så de får med sig kärran. Men var noga med att hon ryggar rakt och samlat och verkligen har med sig rumpan.

Skall man träna balansen så brukar jag rida 90 graders, åttor, böjd.. kommer för tillfället inte på nå mer. Helt black out.
 
Sv: Träning ?

För att "förbättra gångarterna" är det ju så mkt som spelar in!

Först och främst måste hästen ta förhållningar/halter och svara i munnen, tänker jag, så att det går att samla hästen.

Min Rudis, som är hetare än het, och jättekänslig men blir vansinnig och tjurig om man tar för mkt i munnen och biter sig då fast och blir stenhård- fast hon i grunden är superkänslig- henne har jag jobbat med så här: Jag sitter till med rumpan och sträcker upp ryggen ännu mer, kniper med knäna och sist tar mjuka försiktiga förhållningar. Då ska hon stanna, bums, om vi hinner hit. Och då- jättemkt beröm!!! Stannar och gör halt på fyra ställen på volten eller vid varje bokstav eller i mitten av varje serpentin. Ohc hon SKA ge upp och ta ryggresning eller knip m knäna!!! Och nu är hon underbar att rida!!!

Träna mkt sidvärtsrörelser, så de funkar. framdelsvändning, öppna, sluta, bakdelsvändning och skänkelvikning. Så hästen blir mjuk.

Jobba med åttor, volter, volt tillbaka. Gör mkt ridvägar, lägg in mkt lydnad- så hon lyssnar och inte blir uttröttad.

Min häst kan bara trava i hagen ännu. Och när hon är supertrött. Så för att stärka traven får man rida halvslut på "dem" och sedan jogga trav, förhållning, förhållning, balans, koncentration- mkt beröm och sedan sluta när det går bra. Så småningom gäller samma övningar som ovan.

Stärka galoppen är väl samma också, eg. plus klättra, intervallträna konditionen, gå rakt ut i skogen och rida över stock och sten, eller på små skogsstigar. Galoppera i svag uppförsbacke. Sitt försiktigt ner, ha en jämn skön kontakt med munnen, sitt passiv utan att störa och ta galoppskänkel. Ge henne en stund, bryt av om det blir fel. Prata lugnt med henne. På ett igen. Och håll på så. Hjälper på min heta tok som också blandar ihop benen och gångarterna.

Nyckeln är väl lösgjord häst som tar förhållningar, lyssnar på dig, har framåtbjudning, kondition och muskler....

Jag har tyvärr inte lärt mig helt rätt från början utan har mest suttit och böjt nacke förr. Numera skiter jag rätt mkt i halsen på hästen, bara den inte står rätt upp, utan att hästen söker sig fram¨åt/nedåt med lite stöd och fokuserar på bakänden istället. En helt ny värld med att känna bakbenen i rumpan osv.

Men en bra tränare är ju a och o!

Lycka till med din skitsnygga häst! :love:
 
Sv: Träning ?

Nej hästen behöver inte vara superhet men behöver ändå vara uppmärksam och ha ett lugn för att kunna jobba korrekt.

Hon har ren trav och tölt eller?

Det jag brukar göra är att rygga och sedan upp i gångarterna, så de får med sig kärran. Men var noga med att hon ryggar rakt och samlat och verkligen har med sig rumpan.

Skall man träna balansen så brukar jag rida 90 graders, åttor, böjd.. kommer för tillfället inte på nå mer. Helt black out.

Hon har ren trav och tölten blir bättre och bättre hela tiden. Den är också rättså ren när det går långsamt. Går det för fort så blir det mer passigt. Hon springer lätt iväg i traven, hon har rätt svårt att hålla sig i traven någon längre stund. Men antar att det är för att hon inte är riktigt rätt musklad ännu. Vad är 90 graders? :)
 
Sv: Träning ?

För att "förbättra gångarterna" är det ju så mkt som spelar in!

Först och främst måste hästen ta förhållningar/halter och svara i munnen, tänker jag, så att det går att samla hästen.

Min Rudis, som är hetare än het, och jättekänslig men blir vansinnig och tjurig om man tar för mkt i munnen och biter sig då fast och blir stenhård- fast hon i grunden är superkänslig- henne har jag jobbat med så här: Jag sitter till med rumpan och sträcker upp ryggen ännu mer, kniper med knäna och sist tar mjuka försiktiga förhållningar. Då ska hon stanna, bums, om vi hinner hit. Och då- jättemkt beröm!!! Stannar och gör halt på fyra ställen på volten eller vid varje bokstav eller i mitten av varje serpentin. Ohc hon SKA ge upp och ta ryggresning eller knip m knäna!!! Och nu är hon underbar att rida!!!

Träna mkt sidvärtsrörelser, så de funkar. framdelsvändning, öppna, sluta, bakdelsvändning och skänkelvikning. Så hästen blir mjuk.

Jobba med åttor, volter, volt tillbaka. Gör mkt ridvägar, lägg in mkt lydnad- så hon lyssnar och inte blir uttröttad.

Min häst kan bara trava i hagen ännu. Och när hon är supertrött. Så för att stärka traven får man rida halvslut på "dem" och sedan jogga trav, förhållning, förhållning, balans, koncentration- mkt beröm och sedan sluta när det går bra. Så småningom gäller samma övningar som ovan.

Stärka galoppen är väl samma också, eg. plus klättra, intervallträna konditionen, gå rakt ut i skogen och rida över stock och sten, eller på små skogsstigar. Galoppera i svag uppförsbacke. Sitt försiktigt ner, ha en jämn skön kontakt med munnen, sitt passiv utan att störa och ta galoppskänkel. Ge henne en stund, bryt av om det blir fel. Prata lugnt med henne. På ett igen. Och håll på så. Hjälper på min heta tok som också blandar ihop benen och gångarterna.

Nyckeln är väl lösgjord häst som tar förhållningar, lyssnar på dig, har framåtbjudning, kondition och muskler....

Jag har tyvärr inte lärt mig helt rätt från början utan har mest suttit och böjt nacke förr. Numera skiter jag rätt mkt i halsen på hästen, bara den inte står rätt upp, utan att hästen söker sig fram¨åt/nedåt med lite stöd och fokuserar på bakänden istället. En helt ny värld med att känna bakbenen i rumpan osv.

Men en bra tränare är ju a och o!

Lycka till med din skitsnygga häst! :love:

Jag tränar mycket på halterna och kör då också att hon ska stanna direkt då jag ber henne om det och inte förrän då får hon eftergift. På volt brukar jag 'flytta ut baken' rättså mycket. Hon lossnar och blir mjuk av det. Vad menar du med halvslut? Sluta fast halvt? :confused:

Menar du att man stärker galoppen genom att klättra? I så fall ska jag testa det med en gång! :D

Vad tror du om longering? Kan det hjälpa henne att hitta gångarterna? Har fått tipset om att jag ska longera henne för att förbättra galoppen, men jag vet inte om det kommer hjälpa henne.

Tusen tack för alla tips! Man får massa inspiration till att testa nya grejer! Vad kul att du gillar henne, :banana:
 
Sv: Träning ?

Jag tränar mycket på halterna och kör då också att hon ska stanna direkt då jag ber henne om det och inte förrän då får hon eftergift. På volt brukar jag 'flytta ut baken' rättså mycket. Hon lossnar och blir mjuk av det. Vad menar du med halvslut? Sluta fast halvt? :confused:

Menar du att man stärker galoppen genom att klättra? I så fall ska jag testa det med en gång! :D

Vad tror du om longering? Kan det hjälpa henne att hitta gångarterna? Har fått tipset om att jag ska longera henne för att förbättra galoppen, men jag vet inte om det kommer hjälpa henne.

Tusen tack för alla tips! Man får massa inspiration till att testa nya grejer! Vad kul att du gillar henne, :banana:

:DHalvslut = nästan helt färdig/förbi/slut/trött.

För att kunna skjuta på i galoppen och få en fin galopp krävs kondition och bakkärra. Bakkärra får du av att klättra. :idea: Det är inte alla hästar som har en stor, fin och rund galopp- det krävs mkt kraft och ork för de som inte har det naturligt. Klättring är görbra!

Jag är ingen större vän av longering. Sliter mkt. Men visst, enstaka ggr är det ok. Testa tömkörning istället, då kan du bryta av de evinnerliga volterna med lite raka språr och sedan kan du inverka lite mer.

Flytta rumpan utåt är ju jättebra förstås.

Om hästen inte har balans och muskler för trav riktigt, så träna korta stunder och låt den inte falla fram på bogarna och öka. Försök få hästen att åtminstone bibehålla farten om hästan kan trava. Min tok hittar inte traven knappt alls, det tar lång stund ohc behöver bli rejält framtung innan hon kan gå i något som påminner om trav. Men därifrån, när de kan sätta benen rätt måste man försöka få dem mer på bakdelen igen. Men när det är dags kanske en tränare är till mest hjälp.

Lycka till!

PS. Buke är fantastiskt bra! Så mkt inspiration man får här!! :love:
 
Sv: Träning ?

Balans och bärighet behöver tränas, din häst ersätter detta med ett högt tempo och hamnar också som du skriveri korsgalopp just därför balansen inte finns.
 
Sv: Träning ?

Tack för tipset! Tror dock endast att vi har runt en eller kanske två backar här där jag bor i plattaste delen av Skåne. Men det funkar kanske i alla fall. Vid klättring tränar man väl mycket ryggmuskler har jag hört?
Havet finns överallt där jag bor, det kanske är en bra typ av träning att rida i vattnet någon gång i veckan under sommaren? Eller vad tror du? :)

Klättring är allsidig träning. Visst tränar det också ryggmuskler som är en viktig del för att hästen ska fungera bra.
Att rida i vatten är säkert bra att växla med. Borde locka fram både trav och galopp. Välj gångart och rätt hastighet till vattendjup.
Du kanske till och med kan lägga in ett simpass ;)

"Stryp" henne inte med för mycket ridning på volt bara. Variera.
 
Sv: Träning ?

Hej!

Konditionsträning - tja, säger väl sig själv lite hur du ska göra. Intervallträning är oftast bra.

Styrketräning: uppför backar (synd att du bor i Skåne). Övergångar mellan gångarterna. Tempoväxlingar inom gångarterna, funkar utmärkt även i skritt.
Skolorna stärker i alla gångarter. Variera graden av samling inom samma gångart.

Bästa tipset: rid regelbundet för instruktör!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 986
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp