vinkelina

Trådstartare
tyvärr, jag lider av bukediarré för tillfället ;)

har nu äntligen tagit mig i kragen och kommit i gång med träningen. och det känns verkligen jätteskönt.

Funderar dock om jag tänker rätt eller fel i mitt upplägg av träningen? Har inte så mycket motivation till konditonsträning på gym, utan kör 5 min uppvärmning på tex motionscyklen eller crosstrainern. Det är helt enkelt för tråkigt.

Utan jag satsar på styrka i stället. Och har delat in kroppen i tre delar. Så en dag kör jag armar, en ben och den sista mage/rygg. på så sätt får varje "del" två dagars vila. och jag kan gymma och röra på mig varje dag (målet är några kilon bort och en stadigare och starkare kropp)

kör i regel 30-45 min per dag beroende på vilken del som tränas.

Eller tänker jag helt fel i mitt upplägg, borde jag köra färre dagar och i stället ta hela kroppen? Rider även ca 5 dagar i veckan och försöker då cykla till stallet (dock bara 1 km/väg)
 
Sv: träning

Förutsatt att man kör hyfsat slut på sig så är det rätt meningslöst att träna stora muskelgrupper oftare än en gång i veckan (tex ben) då dom behöver 5-7 dagar för att återhämta sig och det stör man bara om man tränar oftare (dvs man får för mycket nedbrytning av musklerna i förhållande till hur fort det tar att bygga upp dom). Mindre muskelgrupper är ok att träna två ggr vecka men det bygger på att man gör det med ett par dagars mellanrum och tränar man tre dagar i veckan brukar det bli rätt lagom att ta varje "kroppsdel" en gång. Tycker du tänkt helt rätt där. Men skulle ökat på kontidionen lite så att det i alla fall tar 10-15 min att värma upp även om jag håller med om att det är tråkigt.
Jag har sån tur att jag har jättenära till gymmet och har en crosstrainer hemma så brukar stå hemma och värma upp framför tvn och sen knalla två minuter till gymmet och träna. :angel:
 
Sv: träning

tyvärr, jag lider av bukediarré för tillfället ;)

har nu äntligen tagit mig i kragen och kommit i gång med träningen. och det känns verkligen jätteskönt.

Funderar dock om jag tänker rätt eller fel i mitt upplägg av träningen? Har inte så mycket motivation till konditonsträning på gym, utan kör 5 min uppvärmning på tex motionscyklen eller crosstrainern. Det är helt enkelt för tråkigt.

Utan jag satsar på styrka i stället. Och har delat in kroppen i tre delar. Så en dag kör jag armar, en ben och den sista mage/rygg. på så sätt får varje "del" två dagars vila. och jag kan gymma och röra på mig varje dag (målet är några kilon bort och en stadigare och starkare kropp)

kör i regel 30-45 min per dag beroende på vilken del som tränas.

Eller tänker jag helt fel i mitt upplägg, borde jag köra färre dagar och i stället ta hela kroppen? Rider även ca 5 dagar i veckan och försöker då cykla till stallet (dock bara 1 km/väg)

Ja om målet är kilon och inte exempelvis midjemått eller fettlager är styrketräning inte rätt. Däremot är det bra träning, men inte om man preliminärt vill gå ner i vikt.

Och krasst motionärer behöver sällan fundera så mycket över hur de tränar det viktiga är, att. Sen kan det väl vara viktigt att inte lägga på för mycket vikt i början, fundera lite över återhämningstider osv men i stort sett har det ingen betydelse.
 
Sv: träning

Förutsatt att man kör hyfsat slut på sig så är det rätt meningslöst att träna stora muskelgrupper oftare än en gång i veckan (tex ben) då dom behöver 5-7 dagar för att återhämta sig och det stör man bara om man tränar oftare (dvs man får för mycket nedbrytning av musklerna i förhållande till hur fort det tar att bygga upp dom). Mindre muskelgrupper är ok att träna två ggr vecka men det bygger på att man gör det med ett par dagars mellanrum och tränar man tre dagar i veckan brukar det bli rätt lagom att ta varje "kroppsdel" en gång. Tycker du tänkt helt rätt där. Men skulle ökat på kontidionen lite så att det i alla fall tar 10-15 min att värma upp även om jag håller med om att det är tråkigt.
Jag har sån tur att jag har jättenära till gymmet och har en crosstrainer hemma så brukar stå hemma och värma upp framför tvn och sen knalla två minuter till gymmet och träna. :angel:

Nja, det är ingen kunskap som nått vare sig riksidrottsförbundet eller Sveriges olympiska kommitté. I viss mån är det åldersberoende, hur mycket du har tränat och hur mycket vikt du lägger på. Men att ha som generell regel att inte köra ben mer än en gång i veckan är fel.

Allt kan i och för sig nyanseras till delar av säsong, mjölsyrehalter osv, men då är vi på överkursen.
 
Sv: träning

Förutsatt att man kör hyfsat slut på sig så är det rätt meningslöst att träna stora muskelgrupper oftare än en gång i veckan (tex ben) då dom behöver 5-7 dagar för att återhämta sig och det stör man bara om man tränar oftare (dvs man får för mycket nedbrytning av musklerna i förhållande till hur fort det tar att bygga upp dom). Mindre muskelgrupper är ok att träna två ggr vecka men det bygger på att man gör det med ett par dagars mellanrum och tränar man tre dagar i veckan brukar det bli rätt lagom att ta varje "kroppsdel" en gång. Tycker du tänkt helt rätt där. Men skulle ökat på kontidionen lite så att det i alla fall tar 10-15 min att värma upp även om jag håller med om att det är tråkigt.
Jag har sån tur att jag har jättenära till gymmet och har en crosstrainer hemma så brukar stå hemma och värma upp framför tvn och sen knalla två minuter till gymmet och träna. :angel:

som parentes kan nämnas att det kan var klokt att cykla efteråt istället för... lårmuskeln är väldigt bra på se till att du får en snabbare återhämtning.

Det är ingen slump att skidåkare jobbar med låren eller cyklar mellan sprintloppen... och efteråt.
 
Sv: träning

Stora muskelgrupper är bra på att göra sig av med slaggprodukter och dessutom så ökar det syreupptagningsförmågan snabbare så visst ökar det återhämtningstiden men känner inte riktigt att jag har behov av det då jag enbart gymmar för att hålla mig i hyfsad form och inte har något behov av att tävla på elitnivå i uthållighetssporter. Det är trots allt en viss skillnad i träningsmängd.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 938
Senast: MayGrace
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 260
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Lite bakgrundsinfo. Alltid varit överviktig. Var som mest aktiv när jag red, red då 5 dagar i veckan som mest. Har alltid hatat att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 028
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp