Träningsråd för treåring?

G

GoldenDress

Hej! Jag har precis köpt min första unghäst. Jag är väldigt hästvan och har ridit och utbildat många hästar men inte på denna nivån. Jag har massa frågor och hoppas att ni allvetande bukefalister kan ge mej lite inputs!

Hästen det rör sig om är en treåring som är inriden i våras och sedan gått på ett långt sommarbete. Nu är hn lite försiktigt igångsatt.

1) Hur ofta brukar man rida en treåring?
2) När man inte rider, jobbar man på annat sätt (longering, promenader, skogsturer) eller är det bäst att de helt får vila?

Helt enkelt hur ser ett lagomt träningsupplägg ut?

3) Känner att jag kanske skulle behöva få lite hjälp att börja i rätt ände, är det okej att ta med hästen till tränaren ibland på kortare pass? Hur ofta isf?
4) Vad övar man på? Utbildningsnivån ligger idag vid start-stopp-galoppfattning-svänga. Vart ska kraven sitta efter detta?
5) Hur får jag hästen att söka sej i rätt form automatiskt? Vill VERKLIGEN inte sitta och dra i dom!
6) Kan man använda sig av inspänningstyglar vid longering för att underlätta att formen hamnar rätt? Tidigare ägare har inte gjort detta.

Hoppas att ni kan hjälpa mej med mina frågor!
Tack på förhand!
 
Sv: Träningsråd för treåring?

kom gärna till 06.a tråden där vi med 3åringar samlas. där får du en massa svar på dina frågor då vi diskterat de mesta av dem redan.

Jag rek. dig dock att direkt ta kontakt med en tränare så du får någon att backa tillbaka på med dina funderingar.
 
Sv: Träningsråd för treåring?

Som havregryn sa - en duktig tränare som kan det här med unghästar är det första att skaffa.
 
Sv: Träningsråd för treåring?

3) Skulle absolut rida för tränare, så att ni som du själv säger börjar i rätt ände o får hjälp med träningsupplägg osv.

4) Träna på att hitta din hästs "knappar" o variera träningen, det är ju av yttersta vikt att din 3-åring tycker att det är roligt, roligt att vara duktig, roligt att det ställs lagom med krav och roligt att jobba tillsammans med dig.

6) Nu har du världens chans att ta tillvara på din hästs känslighet och lyhördhet. Hade inte använt inspänningstyglar, låt din häst få känna sig fram efter "sin form".

Detta är bara små avspeglingar av min erfarenhet lycka till!!!! :)
 
Sv: Träningsråd för treåring?

Till alla: Tack så jätte mycket för era svar! Jag behöver verkligen så mycket "inputs" som möjligt!

Hur motiverar ni hästarna på bästa sätt? Mycket beröm är jag absolut med på, asnvänder ni mycket "mutor" i form av godis och så också?

Jag har en jätte bra tränare som jag självklart kommer ta mycket hjälp av med ridningen. Dock är hn ganska upptagen så jag tänkte få lite tips härifrån också med vardagsträningen och hanteringen.

Ang inspänningstyglarna så är hästen inte alls longerad med detta sedan innan, dock är hn riden lite med graman, men försiktigt såklart, vilket jag inte vill göra (tycker att de blir så himla indragna).

Finns det någon tanke med att inte använda inspänningstyglar i longeringen? Kan det förstöra något? Min tanke var att det kanske är bra att de jobbar rätt från början?

Funderar även på hoppningen, jag vill ju rida dressyr men tycker att det kan vara bra för hästen att lära sig hoppa också. När börjar man med det, och hur börjar man??? Är det för tidigt att börja rida över någon enstaka bom?

Mer tips emottages tacksamt!
 
Sv: Träningsråd för treåring?

tömkör hellre än longera, och utan inspäningstyglar. Förstår inte att folk ska sätta inspänningstyglar och förstöra så unga hästar. Med rätt ridning kommer hästen själv söka sig efter formen, en oförstörd unghäst behöver hjälp av ryttaren inte av en graman.

Du kan börja med att löshoppa din häst, ha inte för stora krav utan se till så att hästen har framåtbjudning och sluta i tid innan den hinner blir trött.

Godismutor bör man inte använda sig av, för hästen räcker det med beröm och eftergifter i rätt sekund. Det är mer beröm för hästen än godis i tid och otid.

Om din tränare är upptagan, skaffa ytterligare än till. Det är i början av ridningen du kan behöva mest vägledning så att inget går fel.
 
Sv: Träningsråd för treåring?

1. Jag kör efter metoden 3 år 3 dagar i veckan i 30min, 4 år 4 dagar i veckan i 40min, osv. upp till 6 år. Dock inte slaviskt, men jag brukar ha det tänket i upplägget.

2.Jag promenerade ganska mkt i skogen när min var tre, kanske lite över bommar, lite lydnadsövningar, osv. Eller vissa dagar helt enkelt bara rykta o pyssla, osv. Gjordes iofs varje dag, men lite mer nogrannt^^ Ca 2 dgr i veckan fick hon gå i hage o bara vara.

3.Jag red för tränare kanske varannan var tredje vecka, vi körde så länge det behövdes. Allt från 15min-30min, dom dör inte av ett längre pass då och då. Min tränare har dessutom "unghäst pris"=billigare, så det var det värt:)

4. Vi gjorde inte så mkt mer än stanna, starta svänga, påbörjade lite flytt för skänkeln men ganska kravlöst innan vintervilan.

5.Formen kan du glömma för ett tag. Bjudningen behövs först, formen kmr automatiskt det är inget som man "drar fram".

6. Använde inte inspänningstyglar, kanske är smaksak men jag tycker det är liite för tidigt vid 3 att börja med det.
 

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 477
Senast: Wildhearts
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Ridaranka
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 810
Senast: Gry
·
Ridning går det? Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt. Dessutom...
2
Svar
28
· Visningar
12 249
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp