Träningstips för osäker häst *långt*

D

Dezdemona

Min syster har två islandshästar som är 8 och 9 år gamla. En av dem, Reitur, har väldigt speciell personlighet, han har dessutom bott hos en som var rädd för honom för något hem sen, där var han var i princip misskött. Därför har han inte riktigt lärt sig hur det är att leva i flock och han har inte heller lärt sig lita på sig själv eller andra. Vi håller på med en slags "andra inridning" nu där vi hela tiden fokuserar på att bygga upp hans självförtroende och hans tillit till både sig själv och oss. Han är egentligen förhållandevis ridbar, vi rider honom inte särskilt mycket för tillfället. Han är inte riktigt mogen för det än. Det funkar jättebra att leda honom medan nån sitter på. Men så fort han måste gå själv blir han oerhört nervös och vill gärna springa iväg om det blir för krävande och han tror att han inte ska klara av det.

Jag skulle därför bli oerhört tacksam om ni som verkligen kan det här med islandshästar gav mig tips på någon form av träningsschema man kan lägga upp åt honom. Det får gärna vara lite annorlunda övningar, något som bygger upp hans själförtroende och tillit till oss. Vi tror att han kommer bli betydligt lugnare när han lär sig lita på oss och se på oss som någon form av trygg ledargestalt. Vi är sakta men säkert på väg dit. Han har gjort stora framsteg sen han flyttade in i december. Då kunde han inte ens gå in i hagen (eftersom han tyckte det var skrämmande att gå mellan saker, trots att hagöppningen är ca 2,5 meter bred). Numera lallar han gärna efter i skogen som någon sorts hundaktig bebis, klämmer sig mellan träd och klänger i berg.

För tillfället ser hans vardag ut ungefär såhär:
Han går i en rätt stor hage med syrrans andra häst Blida. Hagen har kuperad terräng men inga äng som de kan rasa av sig på.
Syrran gör (oftast) något med dem dagligen. Hon går mycket med honom i kuperad terräng, det finns inga idealiska klätterbackar där hon bor, men båda hästarna har utvecklats till riktiga bergsgetter så på det viset klättras de ändå, dock oftast från marken och i skritt.
Ett par dagar per vecka blir han longerad, ca 10-15 minuter i sträck. Ett par gånger har hon löshoppat lite och lekt med bommar. Det finns tyvärr ingen bana där så att ordna en organiserad löshoppning är svårt. Däremot finns det massor med åkrar av olika storlek och form. Men de är såklart inte stängslade så det begränsar ändå möjligheterna en smula.
Hon har försökt träna dem att gå på lastpallar och annat läskigt, det gick sådär.
Då och då rids han lite försiktigt i skritt (så han ska få se att det faktiskt är kul och inte alls så läskigt). Nästa vecka har vi tänkt försöka rida honom utan någon som leder, då tillsammans med Blida. Vi får väl se hur det går ;)

Som sagt, allehanda tips, råd och korrigeringar mottages med glädje!
Hoppas ni orkade läsa.
 
Sv: Träningstips för osäker häst *långt*

hej.. jag förstår eran sitution, jag har en som är lika dan och har nyligen sålt en som jag har rehabiliterat. det absolut viktigaste att göra först är att befästa ledarskapet! när det är gjort kan man sedan börja med alla "läskiga" saker. innan hästen litar på dig spelar det ingen roll va du gör för det kommer inte funka till 100 % ändå. det allra bästa vore om du kunde göra en rundcorall, som en volt på 18-20 m i diameter med helst 130 höga staket. den kommer att bli erat viktigaste redskap! sedan skulle jag råda er till att studera filmer på vildhästar. se hur stona gör för att uppfostra sina föl. även läsa böcker om Natural Horsemanship, och/eller kontakta en NH tränare/ westernryttare där nu bor.

vart bor ni? jag kanske kan hjälpa er?! lycka till och skriv gärna till mig med fler frågor! mvh erica
 
Sv: Träningstips för osäker häst *långt*

Tack för ditt svar! Vi har tyvärr varken ridbana eller runcorall, trots att det vore väldigt praktiskt. Nån slags ridbana kommer vi förmodligen lyckas bygga om inte alltför länge, en rundcorall är jag dock rädd för att det kommer bli nästan omöjligt att skaffa.
Jag bor på en liten ö i Finland och hon bor på en annan om möjligt mindre ö. Så jag tror tyvärr att du är för långt bort för att kunna hjälpa oss. :( tack för erbjudandet i alla fall :)

Som det ser ut nu kommer hon/vi förmodligen fortsätta i samma stil som vi har gjort hittills; långa skogspromenader, lite ridning, longering ett par dagar i veckan, lite halvhjärtad löshoppning och liknande. Det verkar fungera på honom eftersom han gjort såna framsteg sen han flyttade in för snart 4 månader sen. Dock är variation alltid trevligt.
Jag läste i en annan tråd om olika övningar man kunde göra från marken. Tex rygga, halt osv.
Fler förslag mottages tacksamt.
 
Sv: Träningstips för osäker häst *långt*

jaha.. ok.. ja det kanske är lite långt för mig... *ler* en rundcorall behöver inte vara avancerad att bygga... jag använde mig av "vita plaststolpar" i början. såna man kan bygga en provisorisk hage med vet du.. dom funkar utmärkt! va bara noga med att det är nogorlunda plant och att hästen ionte kan halka! i min värld är detta det enda fungerande sättet att ta i tu med ett sådan problem på ett snabbt och effektivt sätt.. du kan alltid kontakta min NH tränare för fler och utförligare tips! http://www.home.no/pwestern/ mvh erica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
7 907
Senast: Marvin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 857
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp