Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

bejkonfis

Trådstartare
Jag försöker tappert hitta en lösning...
Min häst behöver ett träns som inte ligger an mot nacken precis bakom öronen.
Ett "dyon the difference"träns har stått på önskelistan tills jag insåg att alla viktiga remmar satt fast i nosgrimman, vilket jag inte använder. :down:

Är det någon som har något tips? Eller är det verkligen så hopplöst att jag måste specialbeställa ett träns hos en sadelmakare?

Det finns väl annars en känd hoppryttare som rider med endast bett som sitter fast under hakan. Kan det vara en lösning?
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Ett träns med brett nackstycke (finns ju breda nackplattor att köpa till annars samt fårskinn) och ett bett med curbstrap under hakan? (Det är det hoppryttaren har, curbstrap alltså)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Hittar du ett nackstycke till difference tränset så går det ju att sy om lite. Är ju bara att flytta käkremmens fästen från nosgrimman till sidostyckena.

Ett begagnat träns kan man nog utan större skuldkänslor sy om ^_^.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Ta kontakt med en skola som utbildar sadelmakare. Det kanske finns någon där som vill sy ett kvalitetsträns specialbeställt åt dig som en del i utbildningen?
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Har inte företaget som tagit fram ridbågen nått träns som inte ska trycka i nacken?
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Det är nosgrimmor med remmarna fästade i nackstycket på allihopa...
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Ah, jag har inte kollat närmare på dem, bara noterat att de finns.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Kruxet med ett så pass svängt nackstycke, är att utan de där remmarna ligger det inte an som det ska utan riskerar att tippa så att majoriteten av trycket hamnar vid ena kanten av nackstycket. Risken är också att hela alltet vill glida framåt, även om det bör gå att bromsa med käkremmen.
Men jag tänker som Buck, att det bör fungera att flytta remmarna så att de fäster i sidstyckena i stället. Frågan är dock om sidstyckena är tillräckligt stabila för att man ska kunna spänna remmen, utan att sidstycket dras neråt, så att säga. Det knepigaste med att göra ett liknande huvudlag som "Difference" är att Dyon har patent på sin lösning, vilket troligast är orsaken till bristen på andra huvudlag med samma nackstycke. Jag har inte stenkoll på vilka regler som gäller för patenterade lösningar (förutom att man inte får kopiera exakt), men det bör gå att komma runt om man är lite kreativ.
PS huvudlag sägs inte trycka i nacken, men nackstycket ligger ju ann på precis samma ställe som andra huvudlag - skillnaden jag ser är att det är mycket bredare (men allt tryck kommer ju inte från käkremmen, utan även från huvudlagets vikt och det faktum att sidstyckena fästs i nackstycket).
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Prova med att ta bort pannbandet och flytta remmen bakom öronen längre bak.
ev länga sidostyckena om det blir för kort. klipp av käkremmen om den är i vägen och sätt en curbstrap under hakan. vanlig sporrrem funkar bra. Om tränset åker fram så lägg något mjukt under. Många islandsträns ser ut på det viset förutom då att detta sitter längre bak.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Jag rider nästan alltid utan nosgrimma, men har inget problem att rida med en som är korrekt spänd. Hästen behöver ju gapa rätt mycket för att nosgrimman ska hindra..

Varför vill du rida utan?
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Men på väldigt många träns nuförtiden så är det inte långa remmar om nosgrimman som går över nacken längre utan korta sidostycken istället. Precis som till betten.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

*delvis kl*

Jag var också inne på att köpa ett billigare begagnat dyonträns och be någon slakta det lite efter vårt behov men jag har svårt att komma på om det ens skulle vara möjligt. Känns nästan som att varenda rem på tränset fyller sin funktion.

Perfect sit-tränsen är inget alternativ. Dom ligger an mot nacken och enda skillanden är att deras nackstycken är fruktansvärt breda, som jag har förstått det.

Jag struntar i nosgrimman av den enkla anledning att min häst inte behöver den.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Jag tog bort ordinarie pannrem och bytte ut det till ett x-full så att tränset inte ligger och spänner bakom öronen. Sen satte jag även dit fårskinn på nacken så nu är hästen nöjd.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Ja,"hela alltet"glider fram om man inte spänner remmarna hårt,i alla fall på Dyontränset. Det ligger inte kvar bakom nacken,måste verkligen dras åt alldeles för mycket!
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Menar du att jag ska göra detta med ett "vanligt" träns?
Nackstycket i vårt fall måste hamna så långt bak som ett Dyonträns ungefär.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

jag tror inte att det kommer att fungera med ett vanligt träns, sidostyckerna kommer ju att hämna väldigt konstigt och sen tror jag att det ändå kommer att dras fram mot öronen igen.

men har man ett kort nackstycke t ex ponny storlek så att käkremmens början/slut hamnar högre upp och om man har curbstrap på bettet eller sidostyckena så kan det gå kanske..
kan hända att man bör ersätta käkremmen mot ett kryss under käken så som dyon har. men det är nog hyfsat enkelt gjort. om man tänker sig en 8 form på tränset där man istället för att gå över nosryggen går igenom munnen/bettet så borde det nog vara hyfsat stabilt..
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Det är kruxet med svängda nackstycken överlag - ju mer bakåtsvängda, ju viktigare är passformen. Huvudlaget måste verkligen sitta bra (och som sagt; ska man ha så mycket svängt som på "Difference" behövs remmarna för att det ska ligga an ordentligt). Men som sagt, på Dyons träns fyller ju remmarna just den funktionen; att hålla huvudlaget på plats. På de jag hästar jag sett med det, har det funkat bra. Men det kräver ju att remmarna spänns, och inte bara sitter där (säger inget om dig, eftersom jag inte sett, men väldigt många spänner ju käkremmen väldigt löst).
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Jag tror inte heller att det kommer att funka med ett vanligt träns. Dels lär sidstyckena hamna i ett konstigt läge i förhållande till bettringarna, dels tror jag att käkremmen hamnar för långt bak för att kunna spänna den. På "Difference" sitter ju käkremmen i framkant av själva nackstycket, istället för i bakkant som på ett vanligt nackstycke.
Jag tror faktiskt att om nackstycket måste hamna så långt bak, så är "Difference"-nackstycket the way to go. (Jag har gjort ett "vanligt" träns med svängt nackstycke, och det funkar, men nackstycket ligger bara runt 1½cm längre bak än vanligt. Sådana huvudlag finns emellanåt lite varstans.) Alternativt ett sådant bett som någon visade ovan.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Ja just nu lutar det mest åt travbettet. Är dock väldigt tveksam till vad hästen skulle tycka om läderbett. Hon brukar ogilla "mjuka" bett och föredrar bett av gedigna material...
 

Liknande trådar

Utrustning Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 989
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Då min häst nu är utredd o det visat sig att hon har fel i munnen o inte ska gå med bett så blir det hackamore o Rambo Micklem. Det jag...
Svar
4
· Visningar
1 758
Senast: Liten
·
E
Utrustning Funderar på att köpa ett nytt träns till min häst, och har kollat på Dyon the difference eftersom han har en fettknöl precis bakom...
Svar
13
· Visningar
3 858
Senast: palle
·
G
Utrustning Jag rider utan nosgrimma. Och nu behöver jag ett nytt träns, och tänkte köpa ett snordyrt kvalitetsträns, kanske Passier eller nåt...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp