Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Har du provat att rida med bara ett smalt nackstycke, typ islandsvarianten utan käkrem & pannband. Det trivs min häst med väldigt bra, det väger ju inget och blir inte direkt något tryck i nacken utom bettets vikt. Min lilla gillar det bättre än vadderade/mjuka nackstycken av olika slag, går ju testa :)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Japp!
Travbettet va skräp, tyckte hästen så nu provar vi en vanlig stigrem med tre lager ludd i nacken :)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Hööks har flera modeller med svängt nackstycke + utanpåliggande nosgrimma, så den är bara att plocka av :). Kilbarry provade jag på min, läderkvallan var helt ok, pannbandet gillade jag inte och nackstycket var för litet.

Dom har ju shysst returpolicy så du kan ju alltid prova och se vad din häst tycker :)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Japp!
Travbettet va skräp, tyckte hästen så nu provar vi en vanlig stigrem med tre lager ludd i nacken :)

Synd! Hoppas det funkar med stigremmen :)

En tanke, stigremmen ska ju enbart hålla bettet på plats om hästen släpper det. Går det inte göra remmen lite längre än vanligt och sätta fast den en bit bak i manen? fläta manen i nacken och knyta fast remmen med ett snöre typ. Då kan den ju inte glida fram bakom öronen.
 
Senast ändrad:
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Typ såhär tänkte jag. Hur det funkar praktiskt vet jag dock inte. :)

 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Det är precis det som är min tanke :)
Jag vill ha ett träns med så få remmar som möjligt som ligger så långt bakom nacken som möjligt.
Frågan är bara hur man löser det på bästa sätt :)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Det är precis det som är min tanke :)
Jag vill ha ett träns med så få remmar som möjligt som ligger så långt bakom nacken som möjligt.
Frågan är bara hur man löser det på bästa sätt :)

Så ser ju islandstränsen ut.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Jag är inte alls insatt i just Islandshästar med nackstycket på dom tränsen ligger väl inte längre bak än vad ett "vanligt" träns gör?
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Fördelen med islänningarnas man är ju att man kan placera nackstycket lite längre bak om man modifierar lite med manen. Men många gör inte det utan låter nackstycket ligga bakom öronen som vanligt.
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

En elastisk rem mellan nackstycket och sadeln/förbygel kanske? Dvs så den inte kan dras fram :), som en grästygel typ
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

lady_vip - ja och så mycket man har dessvärre inte mitt halvblod :)
Buck - Jag vill gärna att hon ska ha möjligheten att ha huvudet där hon vill så det lär nog tyvärr inte bli så bra
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Annars kan det kanske vara intressant att testa på att rida utan huvudlag :D
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Hahaha jag brukar promenera hästen med endast grimskaft runt halsen men jag är nog lite för rädd om livet för att våga prova detta uppsuttet :D
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

jag sa inte att det skulle fungera eller vara så smart, jag sa att det skulle vara intressant.. för åskådarna :p
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Ps of Sweden Teenage Revolution har ju avtagbara nosgrimmor - ser det ut som på bilden i alla fall :)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Alla träns har avtagbara nosgrimmor på ett eller annat sätt. PS träns går dessvärre fetbort eftersom deras nackstycken har lika bred anläggningsyta som min 17" sadel :)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Jag har funderat jättemycket på den här tråden senaste dagarna. Jag tycker också att det är himla klurigt, det är ett känsligt område och vanliga träns tar ju ingen som helst hänsyn till det. The Difference ser ut som skit, PS är stora klumpar, Hööks-kopiorna är för min häst iaf helt feldoserade (och tråkig läderkvalla för det mesta)...

Det enda jag kan tänka mig som inte kräver en stor pengainvestering men som ändå ger rejäl avlastning (alltså att specialbeställa träns) är att köra sidepull och nackludd. Sidepullet belastar ju inte nacken alls, utan nackremmen är ju bara där för att hindra nosdelen från att glida ner.

Men jag antar att du vill kunna använda bett (och jag med), så det enda andra jag kan komma på är att själv köpa ett svinbilligt träns, gå loss på nackstycket med kniven, sen limma fast en utskuren bit tryckavlastande skumgummi. Jag har en yogamatta från Biltema som jag karvar inläggssulor ifrån, den avlastar mina fötter tillräckligt så det borde kunna funka för ett nackstycke :).
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Träns på isisvid med bara en rem är ju väldigt enkla att bara fläta fast i manen lite längre bak också :)
 
Sv: Träns utan nosgrimma och tryck i nacken

Det var detta bett:
35be5au.jpg


Jag vill passa på att förtydliga detta för alla
I mitt och hästen fall handlar det inte om att vi "bara" vill ha ett anatomiskt nackstycke. Hästen har en allvarlig nackskada och en ynka rem i nacken skapar i vårt fall en oridbar häst.
Jag är inte ute efter ett brett nackstycke eller ett som är utskuret för öronen, utan snarare ett där nackstycket inte nuddar nacken överhuvudtaget likt Dyon the difference.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 989
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Då min häst nu är utredd o det visat sig att hon har fel i munnen o inte ska gå med bett så blir det hackamore o Rambo Micklem. Det jag...
Svar
4
· Visningar
1 758
Senast: Liten
·
E
Utrustning Funderar på att köpa ett nytt träns till min häst, och har kollat på Dyon the difference eftersom han har en fettknöl precis bakom...
Svar
13
· Visningar
3 858
Senast: palle
·
G
Utrustning Jag rider utan nosgrimma. Och nu behöver jag ett nytt träns, och tänkte köpa ett snordyrt kvalitetsträns, kanske Passier eller nåt...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp