Bukefalos 28 år!

trafikrädd häst

H

hammering

Hej! Jag har en kallblodstravare som inte är trafiksäker. Han har som unghäst blivit påkörd av en bil och är efter det trafikrädd. han har blivit bättre men kan fortfarande kasta sig när det kommer bilar.
Försöker verkligen att inte spänna mig m.m men det är ju svårt ibland då man även har en självbevarelsedrift.
Någon som har några konkreta tips hur man kan träna? Han är värst vid ridning.
 
Sv: trafikrädd häst

Det är ett elände när hästarna är trafikrädda. Man kan ju aldrig säga att en häst är 100% trafiksäker för allt kan hända!

Du skulle kunna be någon köra fram och tillbaks på en väg där det inte är någon annan trafik.

Sen hade det varit bra om du kunde rida tillsammans med en annan häst som inte är trafikrädd.
 
Sv: trafikrädd häst

Träna, träna och åter träna!

Ta hästen på en lugn gårdsplan eller paddock och ta dit en läskig bil och öva med den. Provocera lagom och envist, och låt det ta tid!

Helt bra kanske det aldrig kommer att bli, män bättre blir det undan för undan.

Lycka till.
Ptr
 
Sv: trafikrädd häst

Brukar rida med en häst som inte bryr sig ett dugg. Det är som är jobbigt att det kan gå bra 15bilar sen 16e bilen så flippar han ur totalt. Speciellt om någon kommer i lite högre fart, och bilister utan omdöme kan man ju inte styra över:(
 
Sv: trafikrädd häst

Det är bara att träna... Utsätt hästen för trafik så ofta som möjligt, i början under ordnade former. Ha en medhjälpare som kan stå stilla, köra sakta osv. Ha gott om utrymme i början så hästen inte känner sig trängd.

Min blev rädd efter att en bil rivstartade och sprutade grus på honom. Nu när vi börjat rida mer i trafik så stannade jag i början, om bilen kom bakifrån så vände jag honom så han såg den ordentligt. Vid behov hoppade jag av. Det gick väldigt fort för honom att vara okej med bilar. Vid större fordon så såg jag till att kunna ta mig av vägen, signalerade åt dem att stanna ifall jag behövde ta mig en bit innan jag kunde göra det. Med tiden blev även tyngre fordon bättre och bättre. Det märks att han känner sig mer trygg om man gör halt, nu saktar han ner eller stannar av sig självt när han ser en bil. :)

Jag tvekar inte på att hoppa av om han blir väldigt spänd. Jag kan skilja på om han bara är lite smårädd eller om han är livrädd. Vid det senare så hoppar jag alltid av, då han är lugnast om jag är på backen. Om det kommer "nya" fordon som han inte är van vid och som kan verka skrämmande så hoppar jag också av. Gjorde det i början nu på motorcykelsäsongen och efter bara några få möten så var motorcyklar en baggis.
 
Sv: trafikrädd häst

Jag har just köpt en häst (10 år, NSV Bruks-vallack) som jag upptäckt är livrädd för tung trafik! Jag har ännu inte ridit honom på bilväg för jag ville se hur han reagerade på trafik först och det var ju tur att jag gjorde det!

Han var verkligen jätterädd! En mindre lastbil, en skåpbil med släp och en timmerbil mötte vi och de fick krypköra förbi eftersom han dansade runt på vägen, stackaren!

Det är en liten asfaltväg med plats att gå av och in i skogen eller ut på fält, så det är en bra väg att träna på. Att vi faktiskt mötte så många olika fordon var ren tur, för det brukar inte komma så mycket olika fordon där.

Cyklar var inget problem alls och personbilar blev han bara lite spänd av!

Han försökte flera gånger att dra iväg med mig hemåt, eftersom där fanns ju tryggheten i form av hans nya kompisar i den stora fina hagen! Jag representerade uppenbarligen inte tillräckligt mycket trygghet för honom än.

Jag hade repgrimma, ett långt ledrep och handskar på mig. Det var tur för annars hade han nog slitit sig och sprungit hem!

Det var naturligtvis tråkigt att upptäcka att det var så illa ställt med trafiksäkerheten hos denna häst, men jag tänker på intet sätt ge upp! Det är han i övrigt alldeles för bra för!

Jag tänker börja träna med min mans stora skåpbil, både med och utan hästtransport. I övrigt vara på ridbanan och träna på andra konstiga saker som tex presenningar, paraplyer och saker som låter mycket, för att på så sätt förhoppningsvis få hästen att förstå att den klarar av skrämmande saker tillsammans med mig.
 
Sv: trafikrädd häst

Något som kan vara guld värt är att ha en hage som ligger intill en bilväg, gärna en väg där det kör fler än 2 bilar om dygnet, och allra helst en väg där folk gärna vill dra på lite. Då får hästen även träning när den går i hagen och det blir en rätt effektiv mängdträning när hästen går brevid trafik hela tiden.
 
Sv: trafikrädd häst

Det som KAN funka är att så fort det kommer en lastbil är att gå efter den.

jag hade turen att ha en massa lastbilar vid ett järnvägsbygge.
Nu var den hästen inte rädd, men... o den var uppfödd i obygden.

Min nuvarande kan stå vid sidan av en större väg men kan ej möta stora fordon. Det har aldrig hänt den ngt. jo jäklar. Den o mamman hade rymt som liten o förstört fötterna på asfalten. Jag vet inte, men tror att ngt kan ha hänt.

Jag mötte en stor hästbuss en gång o då var den på väg att hoppa in i en hage med plåtstaket med mig på.

den har som ung gått invid E4an men inte fasen hjälpte det.

Den har kastat sig in MOT fordonet o jag tänker inte riskera livet på oss.
Den blir ej kontaktbar.

Jag hade den även på utsidan av den orädde o då funkade det med viss reservation.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 563
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp