Bukefalos 28 år!

Tramsbyxa till Häst :P

E

Egonson

Hästar vet väl inte ens vad det innebär att vara trotsig/tramsig?
Syrran påstår när hennes häst blir rädd för något, att han "bara tramsar" och egentligen inte är rädd.
Kan ta ett exempel.
Jag kom gående med en stor granruska i famnen idag. Först blev han inte rädd alls, utan ville mer än gärna smaka på det gröna jag hade där (det fick han inte :angel:).
Sen när jag började gå igen blev han plötsligt döskraj och snodde runt,ställde sig och stirrade på mig som om jag var ett spöke.
"Han tramsar bara", sa syrran då eftersom han inte blev rädd förut. Det verkade faktiskt som om han bara tramsade och låtsades vara rädd.
Men jag har fått för mig att en häst inte tänker så alls :confused:
Har även läst i diverse böcker men inte kommit fram till något riktigt bra svar.. :smirk:
 
Jag är övetygad om att hästar kan tramsa.(däremot inte sagt att det har en viss benämning för trams)
Ex. mitt gamla sto.
Vi har ridit förbi samma omkullfallna träd 14 dagar i sträck. Sedan får hon vila 3 dagar pga. att jag blir sjuk. När vi nästa gång rider ut är hon på tårna hela tiden och det nedfallna trädet med sina krokiga rötter är helt plötsligt ett hästätande monster.
Hon blåser lite lagomt draklikt med näsborrarna och kastar sig någon gång och försöker vända samt trippar sedan vidare på tå.
Fast vi gått förbi samma träd flera massor med gånger och hon inte brukar bry sig.
Bara ett exempel.

Likadant en annan sak, i hörnet av våran paddock så står det en hög med sådana där stenplattor.
Dom kan bli livsfarliga med jämna mellanrum, trots att dom har stått där runt 1,5-2 år snart och vanligtvis inte är farliga...

Jag har massor med exempel...
(och när jag tänker efter så händer det alltid när hästen har stått ett par dagar och har lite extra energi att få upplopp för)
 
En häst övar alltid på sina flyktinstinkter, & om hästen inte kontinueligt får komma ut och se saker kommer den ha ett större behov av att öva detta beteende & därför öva det mer, dvs titta, hioppa, kasta dig. Överskotts energin gör att hästarna blir mer vaksamma, mer rastlösa och mer oroliga, KAN det vara något farligt är det bättre att kasta sig än att stanna kvar, men dan efter när den inte är på "påtå" så kan den titta först & SEN bestämma sig om den ska kasta eller inte... dvs, den har en längre reaktionstid mer betänke tid när den inte är lika pigg.

Ser inte det som tramsa direkt, utan som en föredetta vild häst som över på sitt naturligabeteende, ett överlevnads beteende i det vilda.
 
Hästars sinnen är inte samma som våra. En gång såg jag en älg långt framme på vägen som inte mitt sto upptäckte. Älgen försvann och vi kom fram till platsen där älgen korsat vägen. Trots att älgen sedan länge försvunnit så blev hon rädd. Kände förmodligen lukten av älgen som nyss varit där. Så när min häst skyggar - om jag då är uppmärksam - så kan jag nästan alltid upptäcka det vilt som skrämmer henne. Det är oftast vilda djur som skrämmer denna häst. Inte så ofta prasslande påsar eller brevlådor, som brukade skrämma en annan häst jag hade.
Stenar och nedfallna trädstammar är oftast utmärkta gömställen för smådjur (harar och liknande) att ta till när en stor skrämmande häst närmar sig. Så om man tror på sin häst, så kan man få se allt möjligt trevligt ute i skogen. Harar, rådjur och rävar. Så att en häst tramsar sig och låtsas vara skrämd det händer bara inte. Däremot så kan ju en häst bralla och hitta på bus av pur livsglädje. Det kan väl en och annan ryttare kanske misstolka och ta för rädsla. Men ju mer man umgås med sin vän hästen ju bättre blir man på att förstå den och lära sig dess språk, för luras gör aldrig hästen.
När jag var liten fick vi hem ett gammalt halvblod som gått på ridskola och tröttnat. Ägaren sa att hästen brukade låtsats att den haltade när den inte hade lust att bli riden. I vår okunskap trodde vid dem - men hade svårt att rida hästen när det var halt ändå, som tur var.
Hälsning Maja
 
Hästar är ärliga och spelar aldrig rädda eller tramsar sig.
Det hästen har sett från ett håll,och inte speciellt skrämmande, kan vara det från en annan vinkel,och betraktat med andra sidans öga.
Samma vanliga föremål ,fast på annan plats, kan skrämma.
Det kan räcka med att något inte stämmer,för att en häst kan vägra gå in i stallet transporten eller dy.
Det är frågan om hästens överlevnadsinstinkt,och den kan vara stark hos en del individer.
 
Ja, allt en häst gör, gör den av en "anledning" och att vi inte fattar varaför den gör så betyder ju bara att det är vi som inte kan/förstår nog mycket.
MEN jag tror också att en häst kan "spela rädd", inte i den bemärklesen som vi skulle göra det (medvetet logiskt uttänkt alltså *ler*), men nog kan det vara så att hästen "tramsar" och att man kan behandla hästen annorlunda då än vad man skulle ha gjort om man viste att den var "genuint rädd".
 
Jag har massor med exempel...
(och när jag tänker efter så händer det alltid när hästen har stått ett par dagar och har lite extra energi att få upplopp för)

Har läst någon hästpsykologibok att hästar gärna söker spänning om dom inte får det. Kanske det är just det dom händer när den stått några dagar, vilat och det inte har hänt speciellt mycket. :D
Fast jag tror personligen att det är lika viktigt att hästen får vila från all spänning ibland och låta saker och ting sjunka in. En så kallad psykisk pause...
:bow:
 
Visst kan de tramsa, börja skrita min 3 åring igår som stått i tre månader, han var superladdad och gick och letade saker att bli rädd för, han blev jättelycklig när en bil tutade, då kunde han passa på att flyga iväg och låssas vara jätterädd, jag känner honom så pass så jag vet om han är rädd eller bara låssas..
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 290
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 460
Senast: alazzi
·
Ridning Jag har ganska nyligen börjat rida en (medryttar)häst som har "en räv bakom varje öra". Han är helt enkelt opålitlig vid ridning, både...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Roheryn
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 559
Senast: RonjaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp