Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
26° varmt i skuggan, som för övrigt är obefintlig. Vad gör vi då? Jo men vi springer på en liten utflykt! Det var en usel idé sa min kropp, efter 6 km var det som att den bara gav upp 🫠 då var det 7 km kvar till caféet vi tagit sikte på. Stundtals yr, mina fingrar var helt svullna(!) och jag orkade springa typ 500 meter i taget, max. Men vi tog oss dit, åt en god paj och började bege oss mot en sjö för ett dopp på vägen. Här sitter jag nu medan min sambo, som är helt oberörd av värme och aldrig blir trött, fortsätter springa hem för att hämta bilen eftersom vi ska iväg ikväll. Har gråtit typ tre fyra gånger på vägen för att jag blir så frustrerad på mig själv 🙈 19 km skrapade jag åtminstone ihop...

26° varmt i skuggan, som för övrigt är obefintlig. Vad gör vi då? Jo men vi springer på en liten utflykt! Det var en usel idé sa min kropp, efter 6 km var det som att den bara gav upp 🫠 då var det 7 km kvar till caféet vi tagit sikte på. Stundtals yr, mina fingrar var helt svullna(!) och jag orkade springa typ 500 meter i taget, max. Men vi tog oss dit, åt en god paj och började bege oss mot en sjö för ett dopp på vägen. Här sitter jag nu medan min sambo, som är helt oberörd av värme och aldrig blir trött, fortsätter springa hem för att hämta bilen eftersom vi ska iväg ikväll. Har gråtit typ tre fyra gånger på vägen för att jag blir så frustrerad på mig själv 🙈 19 km skrapade jag åtminstone ihop...
19 km är väldigt långt oavsett väder och i den här värmen är det otroligt långt! Tycker det är bra jobbat, ge dig själv en klapp på axeln och se till att dricka ordentligt med vatten 🤗

Men wow så bra kämpat i värmen! Inte konstigt att kroppen fick kämpa, dessutom har det varit supervarmt i många dagar nu och då är nog kroppen redan lite trött. Var inte så hård mot dig själv 🥰 Och fyll på med mat och vätska.

Är på landet och dessa dagar blir det inga joggingturer inte 😅
Men har krattat och flyttat en massa vass och sjögräs vilket blev ett bra pass igår!

Gör 10 pullups hängandes i trampolinen vid nästan varje bad också :D
Typ halva kroppen i vattnet därifrån så det blir perfekta assisted pullups/chins!

Haha, försökte mig på chins idag i svärföräldrarnas byggställning. Alltså, jag bara hängde där och tänkte: kom igen kroppen! Kooooom igen!! (Men vafan.) Inget hände... Men, får väl börja träna med gummiband så att jag iaf får något gjort. Chins är liksom en av sex övningar som ingår i programmet jag ska försöka mig på. Börjar imorgon då borde ryggen vara tipp topp igen.

Haha, försökte mig på chins idag i svärföräldrarnas byggställning. Alltså, jag bara hängde där och tänkte: kom igen kroppen! Kooooom igen!! (Men vafan.) Inget hände... Men, får väl börja träna med gummiband så att jag iaf får något gjort. Chins är liksom en av sex övningar som ingår i programmet jag ska försöka mig på. Börjar imorgon då borde ryggen vara tipp topp igen.
Gummiband är toppen men negativa chins gjorde jättestor skillnad för mig med! Hoppa upp och håll emot på vägen ner 😄👍💪

Började med nya upplägget idag. Kändes lite knepigt med uppvärmningen när tanken är att jag ska börja med det tyngsta setet. Får fundera på vad som blir bra. Inte kört rodd med skivstång tidigare och gick ut försiktigt med tanke på hur veckan har varit. Målbilden är 5 reps på tyngsta, därefter 10 reps x 4 set på lägre vikter. Höja 2,5 kg på tyngsta när det är avklarat. Gäller alla övningar. Och förlåt om jag tjatar men tillåt mig att fnissa lite när det även gäller chins :rofl:. (Har ju redan ett specialupplägg där.)
20250720_131255.webp

Blev ett pass idag också, med övningar jag inte fått med tidigare i veckan. :)

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
One-Arm Lat Pulldown: 8 x 11, 6 x 18, 8 x 11, 6 x 18, 8 x 11, 6 x 18
One-Arm Cable Row: 8 x 11, 6 x 18, 8 x 11, 6 x 18, 8 x 11, 6 x 18
Pallof Press: 8 x 55, 8 x 55, 10 x 50, 10 x 50
Seated Calf Raise: 8 x 45, 8 x 45, 8 x 45, 8 x 45

Mobilitetsövningar
Hack squat 0/20/30/30/30kg 10/8/8/8/8 💪💪💪
Hantelpress 14/14/12kg 8/8/10
Sittande Biceps curl 9/9/8 kg 10/9/10
Liggande tricepextension 6+6kg 12/12/15
Omvända hantelflyes 4/4kg 12/12

Jag tycker jag blir svagare och svagare för var vecka som går i hantelpress. Förra veckan kunde jag köra 10 rep/set och för nån vecka sen så orkade jag göra några rep på 16kg men det hade känt helt omöjligt idag.

Däremot ger jag guldstjärna till mig som varit bortrest några dagar, kommer hem på eftermiddagen och kör till gymmet på kvällen. ⭐

Kommer snart att ha loggat 100 pass och vill fira på något sätt. Jag köpte nya tights, shorts och sportbh i början av sommaren så har inget direkt behov av att tex köpa kläder just nu.

Förra veckan landade på 2 konditionspass och 2 styrkepass här hemma! 100 svingar om dagen tis-fre. Helgen blev inte riktigt som jag tänkt så det blev ingen träning men nu är jag igång igen!
Startade veckan med 5 km blandad promenad/jogg på 39:39. Totalt 25 min jogg enligt min klocka så det tar sig! 😊👍 Kändes bra idag!
Sen mina 100 svingar. Körde samtliga svingar med 16 kg kb 10x10 på 6 min. Ska pressa lite mer någon dag och se hur snabbt jag kan göra 100 svingar med 16 kg. 10x10 kändes lätt, hade kunnat göra lika många till.

Nu är ju detta någon dag sedan men 19 km i den värmen är ju otroligt starkt! Jämför dig INTE med din superman till sambo han låter inte normal 😉 Det låter inte heller som din kropp mådde riktigt bra mtp yrsel och svullnad så jag tycker du ska vara sjukt nöjd att du kämpade på så länge!!

Tack för peppen allihopa ❤️ igår var vi och badade och kom fram till att det var en mycket bättre idé än att springa 😅 med lite distans till det så är jag inte lika frustrerad längre. Och efter det svalkande doppet medan sambon hämtade bilen orkade jag till och med springa sista biten för att möta honom.
Kroppen känns överlag bra, har dock helt ont i stortårna eftersom fötterna uppenbarligen också svullnade så pass att skorna måste tryckt!
Men nu blir det lite lugnare på träningsfronten generellt eftersom vi flyttar om en vecka 🥳

Ordentlig premiär för chinsen idag. Fick använda dubbla gummiband :angel: . Glad att det inte blir marklyft förrän på torsdag (får pyssla med någon annan träning imorgon skulle jag tro). Lite fundersam redan nu på om detta upplägget kommer att få mig i mål på 100 i mark detta året men det återstår att se.
20250721_151341.webp

image.webp

På väg ut till sommarstugan passade jag på att träna på vägen, på ett gym jag inte varit på sedan typ 2017. Dels hade de gjort om och dels var det jättemycket folk (!) vilket jag inte väntat mig mitt i semestern. Helt fullt vid skivstängerna och då fegar jag ur direkt, vågar inte gå fram och fråga om att köra emellan… 🙈

Istället satte jag ihop ett pass med bara hantlar och det blev riktigt bra :) Supersetade några övningar för att hålla ner tiden. Känner mig skönt genomtränad nu och ska njuta av några dagar ensam i stugan :)

Har varit ute på en joggingtur, samma 2.5 km runda, samt en promenad i ökat tempo (kanske 5-6 km). Har ändå varit okej, någon led har haft mindre åsikter men de har hittils gått över snabbt. Undrar dock, ni som joggar och har glasögon. Hur får ni dem att stanna på plats? Mina går gärna på avvägar vilket mest är lite bökigt. Silvertejp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka