Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gymet idag! Kvällstid för ovanlighetens skull. Stegrade vikterna lite steg för steg mtp tillbaka efter semestern.
Har tappat så mycket i knäböj sen förra sommaren när jag körde det två dagar i veckan i flera månader 😅😭 Idag gjorde jag 5 reps på 60 kg, förra sommaren gjorde jag 15 reps på den vikten. Sänkte till 50 kg och satte ett årsbästa iaf som ett litet litet plåster på såren 😂
Testade någon magmaskin på slutet men den var väl ingen höjdare direkt.
Iaf, passet! ⬇️

IMG_3304.webp

Jag tog mig iväg och var med på hela passet, det visade sig vara riktigt bra med lite distraktion i form av folk som pratade lättsamt med & omkring mig och jag reflekterade halvvägs genom passet över att såhär tyst och lugnt har det inte varit i min lilla hjärna på länge. Sedan gick det lite utför igen när jag kom hem och det slutade med att min man övertalade mig att plocka upp psykologkontakten som jag avslutade i höstas. Det är något jag funderat på och nämnt själv flera gånger de senaste månaderna men det är lätt att hitta anledningar att låta bli. Nu blev det av och även om det är lite (mycket) ångestladdat hela grejen så vet jag ju att det blir bra till slut.

Har för övrigt redan träningsvärk :wtf::laugh:

Skrolla ner lite för mer konkreta råd.
https://hevycoach.com/glossary/strength-endurance/

Den här har många bra videor, här är ett exempel som jag tror är av de mest relevanta för dig. Innehåller klipp på kadaver, dock på ett väldigt professionellt sätt som nog de allra flesta klarar av.

Hoppas det är okej med engelska, jag försökte hitta på svenska men lyckades inte. Finns väldigt mycket forskning på engelska :)
Engelska blir jättebra, tack för hjälpen! :)

Yoga ikväll. Gick till gymmet tidigare och tränade lite innan det.

Cross Trainer (Elliptical): 20min
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32
Superset:
Reverse Machine Fly: 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25
Machine Chest Fly: 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25, 5 x 25

Blev lite random övningar, men kändes bra. :)

Edit, stavfel🙈

Senast ändrad:
Fortfarande förkyld och det känns som det kommer hänga i några dagar till 😴 Blev iallafall en liten promenad, en lugn ridtur i skogen och ett ridpass igår förutom trädgårdpyssel och longering av unghäst. Så stegmålet blev nått med råge iallafall.

Idag blev det en promenad på morgonen innan jobbet. Ikväll funderar jag på att cykla med hundarna så taxen får mer än promenad. Hon måste tränas eftersom jaktsäsongen närmar sig och jag kan ju inte springa just nu :p

IMG_8322.webp

Morgonens pass, hälen känns inte helt hundra än men mycket bättre. Är faktiskt så glad att jag (peppar peppar) har fått in min rutin att träna på gymmet 3 gånger i veckan. Visst att det tar emot lite när jag ställer klockan men det är aldrig en tanke att jag inte ska gå dit, jag bara gör det. Det är otroligt skönt ☺️

Blev några km cykel med hundarna igår och kanske blir det samma ikväll, får se vad sent jag kommer hem. Blev en promenad med hundar och tjock ponny i morse iallafall och på lunchen ska jag rida.

Börjar få abstinens efter att träna. Kändes kul att vara igång ordentligt igen efter semestern plus att jag ju gjort ett till schema att varva med och så blir jag sjuk...så jäkla tröttsamt. Men men vill inte börja för tidigt. Räcker med allt jag ändå måste hålla igång med i livet.

Än så länge en (styrke)träningsfri vecka. I måndags var jag hos min magiska fysio som fixade till min krånglande rotatorkuff så jag nu är nästan helt smärtfri 😭🤩😍! Så jag har vilat från styrketräning i måndags och igår efter behandlingen. Nu ska jag smyga igång igen 💪

Igår gick jag och maken en 10 km led i naturreservat, och idag börjar vår PT-träning efter sommaruppehåll. Jag bävar lite för vad vår PT kan ha kokat ihop som säsongsstart 😅😁

Huuuurk!
Men också WOHO!
Sommarens jobbigaste löppass avklarat. (Okej, av typ fyra stycken totalt :rofl: )

Insåg efter att jag ju precis varit lite krasslig ett par dagar, inte undra på att det var jobbigt 🙄

Inkl hyperventilation och en tår eller två när jag var klar, heh. Sista tre km på över 180 i puls. Iofs inte sprungit nåt alls i 5:30 tempo på minst ett år tror jag.

IMG_1815.webp

Mot bättre vetande körde jag pass nr 2 för veckan idag (knäböj och chins). Var helt matt och totalt dödstrött efter bänkpress och rodd igår (så idag borde nog ha varit en vilodag). Meeen, imorgon blir det ultramarathon (läs: jaga sonen trehundra varv) runt Skånes djurpark, så inget gym för mig. Fredag och lördag bjuder på nattjobb så när jag väl ska köra marklyft och militärpress mot slutet av veckan så kanske jag känner mig riktigt utvilad i kroppen :up:. Tyvärr inte en enda cykelträning i sikte men det är supervarmt så det där uppförs-puttandet för att sedan få njuta av utförsåkningen känns inte så lockande. Men veckan är ung.

Cross Trainer (Elliptical): 20 min
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32
Standing Hip Flexor Raise: 10 x 4 (PR!), 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Superset:
Hip Adduction Machine: 12 x 32, 12 x 32, 15 x 32 (PR!)
Hip Abduction Machine: 12 x 32, 12 x 32, 15 x 32 (PR!)

Lite improviserat idag också: färre övningar än jag brukar klämma in, lägre vikter, fler reps och fler set.
Kändes bra. :)

Mobilitetsövningar extra fokus på ankel
Pogohopp

Bear stance rotation+serratus 10x4
Leg curl 66/66/59kg 12/12/10
Enarms rodd 20+20+20kg 12/12/12
Single RDL 20kg 10/10
Hantelflyes 9kg 12/12/12
Crosstrainer 15x45 sek x8min

Jag har valt att lägga till leg curl för att verkligen komma åt baksida lår på detta passet.
Jag sänkte även hanteflyes till 9kg för ROM. Är starkare i vänstersida, trots att jag är högerhänt men det är också min "problemaxel".

Nöjd med passet, jag kände mig stark och tyckte jag såg stark ut när jag hade möjlighet att kolla formen i spegeln. 💪:banana::bump:

Huuuurk!
Men också WOHO!
Sommarens jobbigaste löppass avklarat. (Okej, av typ fyra stycken totalt :rofl: )

Insåg efter att jag ju precis varit lite krasslig ett par dagar, inte undra på att det var jobbigt 🙄

Inkl hyperventilation och en tår eller två när jag var klar, heh. Sista tre km på över 180 i puls. Iofs inte sprungit nåt alls i 5:30 tempo på minst ett år tror jag.

Visa bifogad fil 172563
Ja jäklar ja, PANNBEN! :bow:

Mina ben är heeelt förstörda efter måndagens pass, och då tog jag det ändå lugnt med både vikter och reps! Det är inte nådigt att behöva resa sig upp eller sätta sig ner, och vi ska inte ens prata om när jag råkar tappa något på golvet... :wtf:

Trots detta stapplade jag (bokstavligen talat) bort till gymmet för att vara med på morgonens frivändningspass vilket är mitt favoritpass på hela veckan. Det kändes totalt omöjligt i början, trots att jag kom dit lite tidigare för att hinna med lite extra stretching, men efter ett tag kom blodflödet igång och det kändes riktigt bra till slut. Glad att ha fått det gjort tidigt också, det är 29 grader och strålande sol här idag och gymmet är INTE gjort för den sortens temperaturer! 🥵

Så nöjd!
Vid dagens runda som var på 5,2 km joggade jag större delen när jag väl fått upp pulsen. Har lärt mig att jag behöver börja lugnt, få upp pulsen en nivå, gå lite och sänka pulsen lite och sen jogga och få upp pulsen lite högre ändå och sen sänka lite och upprepa 3-5 ggr. Därefter kan jag jogga länge, så länge jag inte höjer pulsen över den sista lägre nivån. Nu vill jag ha en pulsklocka för att få riktig koll!

Avslutade med en kort simtur i älven, var riktigt skönt! Mätte inte vattentemperaturen förrän efter och det var nog bra, 16 grader 😂

1000009459.webp
1000009459.webp

Så nöjd!
Vid dagens runda som var på 5,2 km joggade jag större delen när jag väl fått upp pulsen. Har lärt mig att jag behöver börja lugnt, få upp pulsen en nivå, gå lite och sänka pulsen lite och sen jogga och få upp pulsen lite högre ändå och sen sänka lite och upprepa 3-5 ggr. Därefter kan jag jogga länge, så länge jag inte höjer pulsen över den sista lägre nivån. Nu vill jag ha en pulsklocka för att få riktig koll!

Avslutade med en kort simtur i älven, var riktigt skönt! Mätte inte vattentemperaturen förrän efter och det var nog bra, 16 grader 😂

Visa bifogad fil 172570Visa bifogad fil 172570

Så vacker vy att springa till 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat