Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glöm inte att det är i vilan/återhämtningen som utvecklingen sker. Om man inte får tillräckligt med återhämtning går spiralen bara neråt (och till slut tar det tvärstopp). Jag har själv gjort det misstaget och har fått börja helt om (och fått lära om).Har mått piss efter löpningenhuvudvärk och helt kaputt. Får bli vilodag imorgon, jag jobbar min första dag efter semestern och det lär vara kaos som vanligt
![]()
Kissande hunden gjorde jag dock med en 10kgs vikt. Men verka inte kunna lägga till vikt där? Visa bifogad fil 172469
Tror inte de har något i appen som heter djupa knäböj. Så länge du alltid gör de på samma sätt följer du ju din progression. Som du säger är det ju väldigt olika hur man utför knäböj, även beroende på stångplacering osv.Även insett att mina knäböj är djupa knäböj men orkar inte ändra. Jag går ner med rumpan i golvet typ.
Finns ju så många olika iom hur en har fötterna med.
Tror inte de har något i appen som heter djupa knäböj. Så länge du alltid gör de på samma sätt följer du ju din progression. Som du säger är det ju väldigt olika hur man utför knäböj, även beroende på stångplacering osv.
Jag har skapat en del nya övningar i appen, det kan du göra för att kunna lägga till vikt på kisande hunden tex. Det är bara att de inte räknas in i månadsutmaningarna men annars funkar det jättebra att skapa egna övningar![]()
Nu kanske du redan löst det men ett tips är annars att ta ”skapa ny övning” och sen ”kopiera befintlig” så kan du kopiera kissande hunden och sen bara göra så att du också kan addera vikt. Så slipper man välja muskelgrupper och massa annatOkej ska kolla lite på lunchentack!
Goblet squat heter de visstde djupa knäböjen
Jaha de verkar mest vara hur en håller vikten
Vad jag förstått det som så ja, det är skillnad. Vill man ha bättre uthållighet (vilket överlag är fördelaktigt, men kanske inte ser lika bra ut om man vill se muskulös ut) så ska man ha lägre vikt och fler repetitioner. Tror att "fibrerna" då inte blir mycket tjockare, utan starkare. Vill man mest bygga massa så ska man hålla sig till höga vikter och få repetitioner. Då blir fibrerna tjockare. Väldigt förenklat. Kommer inte ihåg exakt hur det fungerar, det var ett tag sedan jag läste på om det. Ska se om jag hittar några länkarMobilitetsövningar
Quads S Leg extension 32/32/25kg 12/12/12
Abduction 86kg 15x3
Adduction 50/50/46kg 15/13/14
Liggande tricep extension 10kg 15/15/12
Reverse Nordics 10x2
Crosstrainer 15x45 sek x8min
Riktigt trött i benen idag. Hade inte alls lika mycket ork som förra veckan.
En fråga, är det skillnad på muskelövningar som tränar uthållighet tillskillnad från tex styrka?
Jag behöver längre uthållighet och ork i armarna när jag tex klipper fåren, borde jag träna armarna mer statiskt då? Nu är det mer pump
Detsamma för när jag verkar hästar, det är ju en position där man står med fötterna isär med knäna ihop. Är det något jag borde träna med en boll mellan knäna i typ jägarställning istället för att köra adductor i maskin?
Tar gärna emot tankar eller om det går att läsa på någonstans.
Du får gärna kolla om du hittar något! Jag har läst så mycket om muskelbyggnad och då är det ju mest om att bygga synliga muskler och bli stark. (Det vill jag ju också såklart.)Vad jag förstått det som så ja, det är skillnad. Vill man ha bättre uthållighet (vilket överlag är fördelaktigt, men kanske inte ser lika bra ut om man vill se muskulös ut) så ska man ha lägre vikt och fler repetitioner. Tror att "fibrerna" då inte blir mycket tjockare, utan starkare. Vill man mest bygga massa så ska man hålla sig till höga vikter och få repetitioner. Då blir fibrerna tjockare. Väldigt förenklat. Kommer inte ihåg exakt hur det fungerar, det var ett tag sedan jag läste på om det. Ska se om jag hittar några länkar![]()
Skrolla ner lite för mer konkreta råd.Du får gärna kolla om du hittar något! Jag har läst så mycket om muskelbyggnad och då är det ju mest om att bygga synliga muskler och bli stark. (Det vill jag ju också såklart.)
Jag kom hem igår efter att ha varit bortrest i tre veckor, skönt men jag har haft det ganska kämpigt mentalt framförallt de senaste 10 dagarna vilket även påverkat träningen. Lite ironiskt eftersom jag vet att träning är ett av de bästa botemedlen mot min ångest, men hjärnan är ju inte helt rationell alltid... I vanliga fall brukar jag längta tillbaka till mitt gym, det brukar vara det absolut bästa med att komma hem igen, men idag vill jag verkligen inte gå dit. Jag vet att jag borde tvinga mig ändå eftersom det kommer att få mig att må mycket bättre, men samtidigt känns det otroligt jobbigt och jag har typ 47 saker här hemma som jag skulle behöva göra istället. Det är fortfarande en timme kvar tills jag behöver gå, så vi får se hur det blir.
Ja, det är nog ingen dum idé. Mitt gym är en väldigt social miljö vilket vanligtvis är det jag älskar med det, men just den aspekten känns lite jobbig idag. Samtidigt vet jag att det kan vara bra för mig att tvingas kliva ur min lilla ångestbubbla och "fake it until you make it", det kan hjälpa till att få stopp på de värsta tankespiralerna, så det är lite dubbelt där och av den anledningen är det inte säkert att en promenad eller löptur på egen hand kommer att ha en lika stor positiv effekt. Men jag kanske ska sätta som mål att gå dit och vara med på uppvärmningen, känns det fortfarande skit då så kan jag bryta och kanske ta en power walk/joggingtur istället.Kan du gå dit, kanske bara köra 30 min och sen gå hem igen? Tänker att det kan hjälpa, eller bara ta en promenad?
Känner igen mig i det där, hade extremt mycket ångest under min semester, var jag på gymmet? Nej.