Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_8305.webp

Fortfarande ont i hälen så modifierade dagens pass en del. När jag inte tröttat ut mig innan kunde jag ändå höja vikten på flera av maskinerna så blev ett par PB vilket ju alltid är trevligt. Maxade dock höftabduktionen vilket var lite synd, tycker den är ganska kul. Får väl bli enbens nästa gång 🤷🏻‍♀️

Har mått piss efter löpningen 🥲 huvudvärk och helt kaputt. Får bli vilodag imorgon, jag jobbar min första dag efter semestern och det lär vara kaos som vanligt 🙂🙂🙂
Glöm inte att det är i vilan/återhämtningen som utvecklingen sker. Om man inte får tillräckligt med återhämtning går spiralen bara neråt (och till slut tar det tvärstopp). Jag har själv gjort det misstaget och har fått börja helt om (och fått lära om). ❤️

Även insett att mina knäböj är djupa knäböj men orkar inte ändra. Jag går ner med rumpan i golvet typ.
Finns ju så många olika iom hur en har fötterna med.

Kissande hunden gjorde jag dock med en 10kgs vikt. Men verka inte kunna lägga till vikt där? Visa bifogad fil 172469

Även insett att mina knäböj är djupa knäböj men orkar inte ändra. Jag går ner med rumpan i golvet typ.
Finns ju så många olika iom hur en har fötterna med.
Tror inte de har något i appen som heter djupa knäböj. Så länge du alltid gör de på samma sätt följer du ju din progression. Som du säger är det ju väldigt olika hur man utför knäböj, även beroende på stångplacering osv.

Jag har skapat en del nya övningar i appen, det kan du göra för att kunna lägga till vikt på kisande hunden tex. Det är bara att de inte räknas in i månadsutmaningarna men annars funkar det jättebra att skapa egna övningar 😊

Tror inte de har något i appen som heter djupa knäböj. Så länge du alltid gör de på samma sätt följer du ju din progression. Som du säger är det ju väldigt olika hur man utför knäböj, även beroende på stångplacering osv.

Jag har skapat en del nya övningar i appen, det kan du göra för att kunna lägga till vikt på kisande hunden tex. Det är bara att de inte räknas in i månadsutmaningarna men annars funkar det jättebra att skapa egna övningar 😊

Okej ska kolla lite på lunchen 🙂 tack!

Goblet squat heter de visst 😁 de djupa knäböjen
Jaha de verkar mest vara hur en håller vikten

Okej ska kolla lite på lunchen 🙂 tack!

Goblet squat heter de visst 😁 de djupa knäböjen
Jaha de verkar mest vara hur en håller vikten
Nu kanske du redan löst det men ett tips är annars att ta ”skapa ny övning” och sen ”kopiera befintlig” så kan du kopiera kissande hunden och sen bara göra så att du också kan addera vikt. Så slipper man välja muskelgrupper och massa annat 😊

Mobilitetsövningar

Quads S Leg extension 32/32/25kg 12/12/12
Abduction 86kg 15x3
Adduction 50/50/46kg 15/13/14
Liggande tricep extension 10kg 15/15/12
Reverse Nordics 10x2
Crosstrainer 15x45 sek x8min

Riktigt trött i benen idag. Hade inte alls lika mycket ork som förra veckan.

En fråga, är det skillnad på muskelövningar som tränar uthållighet tillskillnad från tex styrka?
Jag behöver längre uthållighet och ork i armarna när jag tex klipper fåren, borde jag träna armarna mer statiskt då? Nu är det mer pump 😅
Detsamma för när jag verkar hästar, det är ju en position där man står med fötterna isär med knäna ihop. Är det något jag borde träna med en boll mellan knäna i typ jägarställning istället för att köra adductor i maskin?

Tar gärna emot tankar eller om det går att läsa på någonstans.

Mobilitetsövningar

Quads S Leg extension 32/32/25kg 12/12/12
Abduction 86kg 15x3
Adduction 50/50/46kg 15/13/14
Liggande tricep extension 10kg 15/15/12
Reverse Nordics 10x2
Crosstrainer 15x45 sek x8min

Riktigt trött i benen idag. Hade inte alls lika mycket ork som förra veckan.

En fråga, är det skillnad på muskelövningar som tränar uthållighet tillskillnad från tex styrka?
Jag behöver längre uthållighet och ork i armarna när jag tex klipper fåren, borde jag träna armarna mer statiskt då? Nu är det mer pump 😅
Detsamma för när jag verkar hästar, det är ju en position där man står med fötterna isär med knäna ihop. Är det något jag borde träna med en boll mellan knäna i typ jägarställning istället för att köra adductor i maskin?

Tar gärna emot tankar eller om det går att läsa på någonstans.
Vad jag förstått det som så ja, det är skillnad. Vill man ha bättre uthållighet (vilket överlag är fördelaktigt, men kanske inte ser lika bra ut om man vill se muskulös ut) så ska man ha lägre vikt och fler repetitioner. Tror att "fibrerna" då inte blir mycket tjockare, utan starkare. Vill man mest bygga massa så ska man hålla sig till höga vikter och få repetitioner. Då blir fibrerna tjockare. Väldigt förenklat. Kommer inte ihåg exakt hur det fungerar, det var ett tag sedan jag läste på om det. Ska se om jag hittar några länkar :)

Vad jag förstått det som så ja, det är skillnad. Vill man ha bättre uthållighet (vilket överlag är fördelaktigt, men kanske inte ser lika bra ut om man vill se muskulös ut) så ska man ha lägre vikt och fler repetitioner. Tror att "fibrerna" då inte blir mycket tjockare, utan starkare. Vill man mest bygga massa så ska man hålla sig till höga vikter och få repetitioner. Då blir fibrerna tjockare. Väldigt förenklat. Kommer inte ihåg exakt hur det fungerar, det var ett tag sedan jag läste på om det. Ska se om jag hittar några länkar :)
Du får gärna kolla om du hittar något! Jag har läst så mycket om muskelbyggnad och då är det ju mest om att bygga synliga muskler och bli stark. (Det vill jag ju också såklart.)

Du får gärna kolla om du hittar något! Jag har läst så mycket om muskelbyggnad och då är det ju mest om att bygga synliga muskler och bli stark. (Det vill jag ju också såklart.)
Skrolla ner lite för mer konkreta råd.
https://hevycoach.com/glossary/strength-endurance/

Den här har många bra videor, här är ett exempel som jag tror är av de mest relevanta för dig. Innehåller klipp på kadaver, dock på ett väldigt professionellt sätt som nog de allra flesta klarar av.

Hoppas det är okej med engelska, jag försökte hitta på svenska men lyckades inte. Finns väldigt mycket forskning på engelska :)

Jag kom hem igår efter att ha varit bortrest i tre veckor, skönt men jag har haft det ganska kämpigt mentalt framförallt de senaste 10 dagarna vilket även påverkat träningen. Lite ironiskt eftersom jag vet att träning är ett av de bästa botemedlen mot min ångest, men hjärnan är ju inte helt rationell alltid... I vanliga fall brukar jag längta tillbaka till mitt gym, det brukar vara det absolut bästa med att komma hem igen, men idag vill jag verkligen inte gå dit. Jag vet att jag borde tvinga mig ändå eftersom det kommer att få mig att må mycket bättre, men samtidigt känns det otroligt jobbigt och jag har typ 47 saker här hemma som jag skulle behöva göra istället. Det är fortfarande en timme kvar tills jag behöver gå, så vi får se hur det blir.

Jag kom hem igår efter att ha varit bortrest i tre veckor, skönt men jag har haft det ganska kämpigt mentalt framförallt de senaste 10 dagarna vilket även påverkat träningen. Lite ironiskt eftersom jag vet att träning är ett av de bästa botemedlen mot min ångest, men hjärnan är ju inte helt rationell alltid... I vanliga fall brukar jag längta tillbaka till mitt gym, det brukar vara det absolut bästa med att komma hem igen, men idag vill jag verkligen inte gå dit. Jag vet att jag borde tvinga mig ändå eftersom det kommer att få mig att må mycket bättre, men samtidigt känns det otroligt jobbigt och jag har typ 47 saker här hemma som jag skulle behöva göra istället. Det är fortfarande en timme kvar tills jag behöver gå, så vi får se hur det blir.

Kan du gå dit, kanske bara köra 30 min och sen gå hem igen? Tänker att det kan hjälpa, eller bara ta en promenad? ❤️
Känner igen mig i det där, hade extremt mycket ångest under min semester, var jag på gymmet? Nej.

Kan du gå dit, kanske bara köra 30 min och sen gå hem igen? Tänker att det kan hjälpa, eller bara ta en promenad? ❤️
Känner igen mig i det där, hade extremt mycket ångest under min semester, var jag på gymmet? Nej.
Ja, det är nog ingen dum idé. Mitt gym är en väldigt social miljö vilket vanligtvis är det jag älskar med det, men just den aspekten känns lite jobbig idag. Samtidigt vet jag att det kan vara bra för mig att tvingas kliva ur min lilla ångestbubbla och "fake it until you make it", det kan hjälpa till att få stopp på de värsta tankespiralerna, så det är lite dubbelt där och av den anledningen är det inte säkert att en promenad eller löptur på egen hand kommer att ha en lika stor positiv effekt. Men jag kanske ska sätta som mål att gå dit och vara med på uppvärmningen, känns det fortfarande skit då så kan jag bryta och kanske ta en power walk/joggingtur istället.

2025-08-11 16:16 - 17:15
Träningstid: 00h 59m
Höftabduktion mot band: 15 x 0, 15 x 0, 15 x 0
Utfall bakåt med hantlar: 10 x 8, 10 x 8, 8 x 10 (PB!)
Hantelrodd: 10 x 7,5, 10 x 7,5, 12 x 7,5
Omvända hantelflyes: 10 x 3, 10 x 3, 10 x 3
Sidolyft med hantlar: 12 x 2, 8 x 3
Hantelcurl: 10 x 5, 10 x 5, 12 x 5
Liggande benlyft: 15 x 0, 15 x 0, 15 x 0
Set: 20
Reps: 232
Medelvikt: 13,4 kg
Volym: 3 101,8 kg
#strengthlogapp

På’t igen efter tre dagars träningsvila. Har dock varit väldigt aktiv med mycket promenader och trädgårdsarbete. Snittade 15 000 steg per dag förra veckan vilket är mycket för mig.

Bra pass och jag hittar utförandet bättre och bättre i flera övningar så det känns tryggt att fortsätta öka. Testade att göra hantelcurls med en arm i taget, liksom lutandes så att armen hänger fritt nedåt. Hörde nån som sa att det ofta kan funka bättre för kvinnor för att höfterna inte kommer i vägen då. Kändes helt okej, får se om jag fortsätter så eller inte :)

Resten av veckan får vi se, har fortfarande semester och vi ska åka bort torsdag-lördag. Så kanske ett pass på onsdag och/eller söndag. När vi är bortresta blir det på sin höjd kroppsviktsträning.

Vilodag idag. Grym träningsvärk i den översta överkroppen så att säga 😆. Tänkte egentligen dra igång med vecka 4 på programmet redan idag men jobbar inte förrän till helgen så jag hinner nog mina pass ändå. Fick bli en "göra tråkiga saker så att jag slipper hålla på med sånt resten av veckan"-dag idag. Träning imorgon :up:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur