Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har kört dagens lucka (superset sholuder press och shoulder lateral raise 3x10) och lite extra Machine Crunch efteråt.

368.webp

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Seated Dumbbell Shoulder Press: 5 x 3 (PR!), 10 x 5 (PR!), 10 x 6 (PR!), 10 x 6, 10 x 6
Dumbbell Lateral Raise: 5 x 3, 10 x 3, 10 x 3, 10 x 3, 10 x 3
Machine Crunch: 10 x 50, 10 x 50, 10 x 50, 6 x 54

Ny övning, därav PR. Har bara kört shoulder press i maskin innan, så jag tog det lite försiktigt med vikten. Kändes bra, märkte ju att det var mycket mer jobb med att stabilisera vikterna.

Maxningsveckan på gymmet börjar idag och det är främst idag och imorgon som vi ska testa våra 1RM (i knäböj, bänkpress och chins). Jag har haft siktet inställt på den här veckan i minst två månader, mer än så vad gäller knäböjen, och verkligen pushat mig att genomföra pass jag inte ville göra för att vara så väl förberedd som möjligt inför detta. Så det var ju jävligt tråkigt att min kropp bestämde sig för att dra på sig någon slags luftvägsinfektion under helgen, efter att ha hållit sig frisk hela hösten/vintern 😭

Jag orkar inte ens riktigt vara bitter över det just nu, jag hoppas bara må bättre framåt slutet av veckan så att jag kanske kan få möjlighet att testa då. Coacherna är väldigt snälla och tillmötesgående och har sagt flera gånger att man gärna får kontakta en av dem ifall man missar något pass den här veckan men vill komma in och testa vid en annan tidpunkt istället, så jag har siktet inställt på det. Kanske knäböj på torsdag och bänk på fredag? I vanliga fall hade jag bara tänkt "skit samma, jag tar det nästa vecka istället" men nu åker vi till Sverige på lördag kväll så jag kommer liksom inte att vara tillbaka i gymmet förrän tidigast den 28.

To be continued...

Maxningsveckan på gymmet börjar idag och det är främst idag och imorgon som vi ska testa våra 1RM (i knäböj, bänkpress och chins). Jag har haft siktet inställt på den här veckan i minst två månader, mer än så vad gäller knäböjen, och verkligen pushat mig att genomföra pass jag inte ville göra för att vara så väl förberedd som möjligt inför detta. Så det var ju jävligt tråkigt att min kropp bestämde sig för att dra på sig någon slags luftvägsinfektion under helgen, efter att ha hållit sig frisk hela hösten/vintern 😭

Jag orkar inte ens riktigt vara bitter över det just nu, jag hoppas bara må bättre framåt slutet av veckan så att jag kanske kan få möjlighet att testa då. Coacherna är väldigt snälla och tillmötesgående och har sagt flera gånger att man gärna får kontakta en av dem ifall man missar något pass den här veckan men vill komma in och testa vid en annan tidpunkt istället, så jag har siktet inställt på det. Kanske knäböj på torsdag och bänk på fredag? I vanliga fall hade jag bara tänkt "skit samma, jag tar det nästa vecka istället" men nu åker vi till Sverige på lördag kväll så jag kommer liksom inte att vara tillbaka i gymmet förrän tidigast den 28.

To be continued...
Nej vad typiskt!! Hoppas lite extra vila blir till en riktig formtopp senare i veckan ❤️

Jag hade planerat 1 rm mark på fredag men inser att jag troligtvis kommer få mens på typ torsdag så absolut sämsta timingen av den anledningen. Sista dagen på cykeln/dag 1 på mensen är den enda gången då jag verkligen varje månad känner av en otrolig dipp i energi. Men jag har ju ingen annan att förhålla mig till så planen är att jag skjuter på maxningen till nästa vecka.

Skulle springa, mina benhinnor sa ”Det ger du fan i!”
Blev en promenad i skogen istället, skönt för själen faktiskt.

Allmänt trött i både kropp och själ idag, så dagens träning blev bara dagens lucka i kalendern + lucka 9 (kettlebellsvings + gobletsquats).

Känner mig inte helt på topp idag. Undrar om jag börjar bli sjuk för vaknade inte natt av att jag var rosslig i halsen och det har ju såklart hängt i sen jag gick upp också. Men jag tränade som vanligt, men kände mig som sagt inte helt bra. Har jag otur är det årets sista träningspass. Men jag hoppas det inte blir något av det. Ska ta en promenad med hundarna på lunchen idag också.

Jag har sprungit intervaller på löpband idag!

Upplägget (1-minutersintervaller i block):
  • 4 × 1 min @ 11 km/h
  • 4 × 1 min @ 12 km/h
  • 4 × 1 min @ 13 km/h
30 sek ståvila mellan intervallerna. 10 min uppvärmning/lugn jogg och 5 min nedvarvning.
Pulsen tuggade sig upp till som max 195 spm. Inte min piggaste dag någonsin men kände mig ändå ok stark genom hela och där var lite ljusglimtar där det kändes riktigt bra.

Det blir nog sista löpbandsintervallen för detta året! Plan gym imorgon + söndag eller måndag men sen går jag på julledighet och då är planen intervaller ute istället 🎄

Fick hoppa in tidigare på jobbet igår så hann imte träna.
Så idag körd jag både gårdagen (maxa 1 set benpress) och dagens (21 bicep curls x3) luckor.

376.webp

Leg Press: "Add a few warm-up sets first, to get ready. Then pick a weight you think you can press for around 20 reps."
10 x 54, 10 x 74, 10 x 94,
25 x 101.5 (PR!)
Dumbbell Curl: 21 x 4, 21 x 4, 21 x 5 (PR!), 21 x 5, 21 x 5

Kändes bra😊 kul med PR i benpressen. Kändes som jag valde helt rätt vikter till båda övningarna. Precis lagom att det blev jobbigt och jag behövde tänka på formen, men tappade den inte.

Jag har vabbat några dagar och känt mig nere överlag. Känner samma som @pepp att när fasiken såg man solen sist?! Tror Uppsala har haft 11 minuter sol hittills i december 🥲

Men idag gym igen på lunchrasten, det blev ett pass enbart bestående av julkalenderluckor! 5 st för att vara exakt. Blev rätt kul :)

Benpress, maxa på ca 20 reps
Face pull 3x15
Skivstångsrodd 3x12
Superset benspark + sittande lårcurl 3x15
Latsdrag dropset

Dropset på latsdrag var svårt, på andra dropet blev vikten för låg så jag gjorde 30 reps utan att det blev direkt jobbigt… så sista setet höjde jag igen 😅 Trötta muskler i alla fall vilket väl är huvudsaken.

Idag kände jag mig äntligen mänsklig igen efter att mest ha sovit och ätit måndag-onsdag, så nu börjar det kännas rimligt att fundera på någon slags träning igen :) Har bokat in att testa mitt 1RM i knäböj med en av coacherna på gymmet imorgon lunch - det är absolut inte idealisk timing på något sätt (förutom det att jag inte känner mig sjuk längre alltså) men jag har som sagt inte jättemycket till val om jag inte ska låta ännu en dryg vecka gå. Får väl hoppas att jag har vilat mig i form, som nämndes tidigare :D

Planen är sedan att dra med mig maken till ett gym i Sverige på måndag/tisdag och testa 1RM bänkpress + max reps chins där med honom som spotter, var lite orimligt nöjd när jag kom på den idén :angel:

Dagens lucka grnomförd. Var lite trött i benen efter gårdagen. Men när jag värmt upp så kändes det ändå bra i marklyften.😊

397.webp

Deadlift:
"You decide on the weights and reps here. Keep doing sets until you've gathered a total volume of at least 2,000 kg/4,400 lb
5 x 15,
15 x 35 (PR!), 15 x 35, 15 x 35, 5 x 45, 5 x 45
Cheese Sandwich:
"The numbers of reps (i.e., sandwiches) is just a suggestion. But it's a good suggestion. For glory!"
50 x 0.5 (PR!)

Passade ju bra att gymmet serverade julsmörgås.😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn