Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lucka 11, Romanian Deadlift 3x8, är genomförd och därmed har jag klarat utmaningen på 10 luckor. 🥳
211.webp

Cross Trainer (Elliptical): 0.4 x 96.7 x 00:10:00
Romanian Deadlift: 8 x 15, 8 x 15, 8 x 30, 8 x 30, 8 x 30
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 41, 10 x 41
Hip Abduction Machine: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 41, 10 x 41

Det kändes bra idag! Oftast har jag ju kört RDL efter Squats, så det var kul att köra dem när jag inte var så trött i benen redan. Får se hur morgondagen känns - idag har jag lite träningsvärk efter gårdagens skivstångsrodd.

Planerar att fortsätta med luckorna, har blivit fler men kortare pass och det har kännts bra hittills. 😊

Första passet marklyft efter sjukdom. Med jäkligt låga förhoppningar om att lyckas (och mot bättre vetande :angel: ) testade jag att maxa (100). Det gick såklart inte och om jag ska vara realistisk så tror jag att 100 kg är minst ett par månader bort för min del. När jag lyfte 90 (som numera aldrig är någon fråga om det går eller inte) så blev jag så sjukt yr! Inte varit med om något liknande tidigare. Funderade en stund på att inte träna mer men gick vidare till 95 och gjorde det så himla bra (utan att bli yr)! Har ju varit lite "tappig" på den vikten men supergrepp idag! Sen 100 då, millimeter från golvet, skittungt! Men bra att ha testat. Som avslutning körde jag 80x5x4 (målbilden denna veckan är 80x5x5), slutade med 75x5x1. Skönt att ha kört igång igen! Trist att målet just nu känns som Everest men jag kommer ju dit. Om inte annat får jag väl ha det som mål innan jag fyller 40 (har 10 månader på mig).

Drog ett hantelpass ikväll, la till Rumänska Marklyft med hantlar för att bocka dagens lucka i kalendern.

Behöver köpa tyngre hantlar, men eftersom mina händer är fucked up så avvaktar jag tills smärtnivån i dem skärper till sig. Hellre högreps på lättare vikt då.

2025-12-11
Träningstid: 00h 45m
Planka: 00:00:30, 00:00:30, 00:00:20
DB pullover: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Liggande hantelpress: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Höftlyft golv: 10 x KV+8, 10 x KV +8, 15 x KV +8
Hantelcurl: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Hammarcurl: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Shrug med hantlar: 15 x 4, 15 x 4, 20 x 4
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 8, 15 x 8, 15 x 8
Hantelrodd för baksida axlar: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Axelpress med hantlar: 10 x 4, 10 x 4, 15 x 4
Omvända hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Rumänska marklyft med hantlar: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Set: 39
Reps: 433

#strengthlogapp

+ promenader som vanligt (i spöregn, mindre najs), är så otroligt glad att min fot bara var vrickad + sträckning i underbenet, efter vurpan i måndags. 😅

Första passet marklyft efter sjukdom. Med jäkligt låga förhoppningar om att lyckas (och mot bättre vetande :angel: ) testade jag att maxa (100). Det gick såklart inte och om jag ska vara realistisk så tror jag att 100 kg är minst ett par månader bort för min del. När jag lyfte 90 (som numera aldrig är någon fråga om det går eller inte) så blev jag så sjukt yr! Inte varit med om något liknande tidigare. Funderade en stund på att inte träna mer men gick vidare till 95 och gjorde det så himla bra (utan att bli yr)! Har ju varit lite "tappig" på den vikten men supergrepp idag! Sen 100 då, millimeter från golvet, skittungt! Men bra att ha testat. Som avslutning körde jag 80x5x4 (målbilden denna veckan är 80x5x5), slutade med 75x5x1. Skönt att ha kört igång igen! Trist att målet just nu känns som Everest men jag kommer ju dit. Om inte annat får jag väl ha det som mål innan jag fyller 40 (har 10 månader på mig).
Ta det lugnt med kroppen ❤️ Du har precis varit sjuk så det är inte konstigt att kroppen inte hänger med.

Tycker du är taskig mot din kropp. Efter sjukdom går jag till gymmet och kör ett par snälla "värma" igenom kroppen pass första veckan innan jag återgår till vanliga träningen. Samma med mark, hade kört ett lättare snällt pass först för att sen försöka mig på maxning veckan efter.
Träna smart så kommer man längre än att ösa på in i kaklet (det sistnämnda ägnade jag mig åt första 10 åren innan jag insåg att det faktiskt gick bättre om man var frisk och hel än pressade så hårt så man åkte på bakslag och viloperioder på grund av att man inte tänkte till).

In på gymmet för ett lätt litet pass igen.
1,5 cm cykel, lite benpress och benspark. Försökte mig på lite annat men det var helkört så bara att acceptera och nöja sig där. Fick vara lite assisterande fysioterapeut till mitt gymsällskap istället, vilket var uppskattat åt båda håll (det var längesen jag hade arbetsuppgifter i gymmet på riktigt nu, men det kanske går att börja introducera igen snart).

Det är enormt svårt för hjärnan att acceptera att det ska vara låååga vikter och fåtal övningar per tillfälle. Men det är bara att försöka gilla läget, annars blir bakslagen helt orimliga (känner av gårdagens rodd rejält i ryggen, på ett mindre bra sätt)

Även jag har tränat idag, Hyroxpass, och det var både lock för öronen och blodsmak i munnen som gällde. Ett av de jobbigaste passen jag tränat på länge, jag känner typ att jag kommer att ha träningsvärk i magen imorgon av att ha flåsat så mycket :laugh:

Screenshot_20251211_222006_Zone One.webp

Det var alltså fyra varv per station och målet var att bli snabbare/hinna längre för varje varv. Stationen med löpning + sled push var den tuffaste, mina ben har fortfarande inte återhämtat sig sedan i måndags, men även rodden kändes smått oöverstiglig. Ja ja, det byggde i alla fall pannben om inte annat!

Nu blir det vila fredag + lördag och sedan dressyträning på söndag. Egentligen borde jag springa en runda och skulle kunna göra det antingen imorgon eller på lördag, men jag såg när jag loggade dagens träning att jag gjort något varje dag 9 dagar i sträck nu så det är helt klart på sin plats med ett par vilodagar (brukar försöka träna max 5 dagar i rad annars, nu var det främst söndagens spontanpass som "ställde till det" lite). Kvällens pass lär ju ha gett konditionen en rejäl omgång åtminstone!

Även jag har gjort dagens lucka eftersom det ändå var just 3x8 rumänska mark på mitt program idag. Först 6 set pausmark och sen rumänska som kändes lite för lätta så andra setet höjde jag 5 kg. 8 på 75 kg är reps pb iaf 🥳 rumänska ligger alltid efter pausmark i mitt program så är ju inte jättepigg jämfört om jag börjat med rumänska.

Kör du pausmark? Jag fick jättebra resultat av att börja med det 1 gång i veckan. Börjat älska pausmark för det verkar göra mig stark 😆

Trött idag, märks att det är fredag och att det närmar sig lite julledigt. Ska bli väldigt skönt med lite allmän återhämtning och några dagars paus från rutiner.

Men jag tränade i morse som vanligt på fredagar. Kändes bra trots trötthet. Så nu har jag gjort mina fyra pass denna veckan. På lunchen idag blir det promenad.

Drog till elljusspåret och ”sprang”, 3,3km blev det. Foten gnällde lite på slutet men den får skärpa sig bara.
Kan fortfarande inte springa for shit, men har iaf gått från att gå:springa 3:1 till att gå:springa 1:1, fint med någon slags progression! 😁

Eventuellt blir det ett pass med kettlebell i kväll också, om andan faller på.

Kör du pausmark? Jag fick jättebra resultat av att börja med det 1 gång i veckan. Börjat älska pausmark för det verkar göra mig stark 😆
Nej (var tvungen att googla först eftersom jag iaf alltid pausar en stund i toppläget och sen inte "studsar" när jag sätter ner och sedan lyfter igen). Men, inga pausmark här. Kanske något att lägga till 2026? Verkar ju finnas massor av variationer på denna fantastiska övning.

Hann preciiiis klämma in dagens lucka före passet jag gick på. Började för lätt så ökade vikten och gjorde ett set till.
245.webp

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Tricep Pushdown With Bar:
"Use the same weight for all drops in this set. Rest =15 seconds between every drop."
10 x 11.3, 10 x 11.3,
Dropset: D1: 30 x 15.8, D2: 25 x 15.8, D3: 10 x 22.6
Dropset: D1: 10 x 27.2, D2: 10 x 27.2, D3: 10 x 27.2, D4: 10 x 27.2

Aldrig kört med stång innan, bara rep. Kanske lite för lätt vikt på sista setet ändå iom att jag orkade 10 rep varje drop, men det får duga för idag.

Gick som sagt på pass efteråt, corefokuserat med gummiband som motstånd. Bl.a. bird-dog med gummiband i handen och sedan en omgång med gummiband runt foten. Klarade inte reverse xrunchvarianten vi körde - det blev typ legraises av dem. Men misstänker att det kommer att kännas ändå imorgon. 🙈

Jobb o helgen, så troligtvis vila om det inte kommer någon lätt lucka i kalendern som jag blir sugen på.

Superbitter, tog hela lunchen för att ta ett Medelpass på Friskis och svettis.

Fick inte ens upp pulsen, andades inte snabbt, inte en låt som inte var typ en ballad.

Har tyckt att passen blivit lite långsamma på sistone men det här tog helt priset. Frågade om jag råkat hamna på ett softjumpapass eller ngt, men tydligen hade Friskis Riks "breddat" medelpasset, vad nu det betyder.

Någon annan som upplevt att de totalt såsat ihop vissa av Medelpassen? :( (det finns ju bra pass kvar men det är verkligen inte som tidigare att man definitivt får röra sig och bli trött för att man går Medelpass)

Nej (var tvungen att googla först eftersom jag iaf alltid pausar en stund i toppläget och sen inte "studsar" när jag sätter ner och sedan lyfter igen). Men, inga pausmark här. Kanske något att lägga till 2026? Verkar ju finnas massor av variationer på denna fantastiska övning.
Jag studsar inte heller, alltid död start i både vanliga marklyft och pausmark. I toppläget stannar jag till tydligt men inte alltid lika länge som i pausen vid pausmark. Jag har lagt pausen lite olika, ibland precis ovan golvet och ibland lite närmare knäna. Brukar filma mina pausmark, i början blev pausen inte lika länge som jag trodde 😅

Jag studsar inte heller, alltid död start i både vanliga marklyft och pausmark. I toppläget stannar jag till tydligt men inte alltid lika länge som i pausen vid pausmark. Jag har lagt pausen lite olika, ibland precis ovan golvet och ibland lite närmare knäna. Brukar filma mina pausmark, i början blev pausen inte lika länge som jag trodde 😅

Jag älskar att studsa, det blir ju mycket lättare 😂😂 (vet att jag måste öva på pausa, hahah)

Jag älskar att studsa, det blir ju mycket lättare 😂😂 (vet att jag måste öva på pausa, hahah)
Jag har noterat ditt studsande 😄. Beror väl på vad syftet med ens marklyft är, jag vill klara så hög vikt som möjligt vid en rep. Och då är ju död start att föredra. Och även om det är lättare att studsa, alltså man klarar fler repetitioner, så tycker jag det är svårare att bibehålla teknik? Jag behöver andas och ta om mellan varje för att hålla tekniken och greppet.

I början när jag körde RDL lät jag nästan bli att andas och körde jättesnabbt så jag skulle få andas sen 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka