Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte haft möjlighet att träna så mycket i veckan så det blev fem dagars träningsvila. Men idag körde jag igen! Har ätit mycket i veckan haha så hade bra energi i kroppen :D Ökade på en del i flera övningar framför allt rumänska marklyft där jag har kört rätt lätta vikter, var tvungen att gå tillbaka till noll typ i våras när min armbåge klagade och jag inte kunde hålla en stång på raka armar… men nu närmar jag mig 40 kg igen och det känns bra :up:

Imorgon börjar jag jobba igen efter 6 veckors ledighet så det blir till att bana in träningsrutinen i vardagspusslet igen.

IMG_8348.webp

Morgonens pass ☺️ Mitt ena knä börjar krångla något, men tror det är eftersom jag fått dra ner på mina promenader i vardagen eftersom hälen gjort ont. Men hälen verkar må bättre så hoppas på att kunna promenera omkring som vanligt nästa vecka och att knät slutar krångla då

Ingen löpning i helgen, känner mig inte nog fräsch än. Men promenader, ridturer och massa annat grejjande har det blivit. Idag startade jag dagen med gym. Hatar frontböj. Måste tänkt att nu ska jag plåga mig själv när jag tog med den övningen i nya programmet :p

Statusrapport: Träningsvärk i musklerna kring revbenen av att ha andats så hårt under gårdagens sprint-intervaller. Kan inte bestämma mig för om det här är mest fascinerande eller sorgligt. O_o
Jag har också träningsvärk i magen! Jag går också så krokigt och stapplande att folk undrar om jag skadat mig. Imorse var jag stolt över att kunna kliva ur bilen utan att manuellt lyfta benen med händerna 😂

Gymmet idag. Lite lite ont i halsen, men försvann typ när jag drack vatten.

Nu är det dock tillbaka. Nåja, lite ridning eller helvila imorgon. Hoppas på en löprunda ons fm.
Iaf så kändes ju gymmet helt dödstungt, men var väldigt skönt att komma dit!

Lite vajsing på decline press som bara räknar ena sidans vikter (lagt in övningen själv), ska se om jag kan ordna det.

IMG_1890.webp

Knäböjspass som vanligt på måndagar och jag har därmed checkat av träningspass nummer 100 för året 🥳 Jag ligger ganska exakt en månad före jämfört med förra året (då jag alltså gjorde pass nr 100 kring mitten av september) vilket känns riktigt bra, hoppas nu bara att jag kan fortsätta såhär och inte behöver dras med för mycket förkylningar, skador och liknande under hösten.

Inget särskilt bra pass för min del, jag fick liksom inte riktigt till någon bra känsla, men avslutningen med stakmaskin, shuttle runs och devil's press var riktigt skoj :)

Planen för veckan är vila imorgon, frivändningspass + provridning av ny medryttarhäst på onsdag, Hyroxpass på torsdag, löpning på fredag och sedan kommer helgen att tillbringas dels på Skottlands största hästevenemang och dels på Edinburgh Fringe Festival. En ganska intensiv vecka med andra ord, men det känns lite lättare mentalt nu så jag hoppas orka med!

Knäböjspass som vanligt på måndagar och jag har därmed checkat av träningspass nummer 100 för året 🥳 Jag ligger ganska exakt en månad före jämfört med förra året (då jag alltså gjorde pass nr 100 kring mitten av september) vilket känns riktigt bra, hoppas nu bara att jag kan fortsätta såhär och inte behöver dras med för mycket förkylningar, skador och liknande under hösten.

Inget särskilt bra pass för min del, jag fick liksom inte riktigt till någon bra känsla, men avslutningen med stakmaskin, shuttle runs och devil's press var riktigt skoj :)

Planen för veckan är vila imorgon, frivändningspass + provridning av ny medryttarhäst på onsdag, Hyroxpass på torsdag, löpning på fredag och sedan kommer helgen att tillbringas dels på Skottlands största hästevenemang och dels på Edinburgh Fringe Festival. En ganska intensiv vecka med andra ord, men det känns lite lättare mentalt nu så jag hoppas orka med!

Bra jobbat! 💪 Jag gjorde mitt 99e pass i morse när jag sprang 5 km med hundarna :)

Morgonträning idag, lite trött och med lite träningsvärk kvar från söndagens pass. Men hade energi till träningen och kände mig rätt stark :up:

Jag börjar bli sugen på att öka från två pass styrketräning i veckan till tre, men vill inte heller ta mig vatten över huvudet. Kanske fortsätta med två pass tills vardagsrutinerna sitter? Om jag har tid och möjlighet kan jag ju lägga till ett valfritt pass även nu.

Dagens pass:
Cross Trainer (Elliptical): 20 min
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 36
Superset:
Back Extension: 8 x BW (PR!), 8 x BW, 8 x BW, 8 x BW
Lying Leg Raise: 6 x BW, 6 x BW, 6 x BW, 8 x BW
Pallof Press: 10 x 50, 10 x 50, 8 x 60 (PR!)

Vilohelg och igår sov jag kasst, plus att jag har nattpass, så skippade träning då med.
Smått omotiverad idag; missade yogan (pga sov) och på Egymmet är det dags för ny fas= trassligt att räkna ut och lägga in i strengthlo. Så jag hoppade över det och körde ett core-pass i vanliga gymmet.

30 min på löpband i morse innan jobbet! Först 5 min promenad sen 5 min lugn jogg sen 3 intervaller med 3 min successivt stegrande tempo följt av 1 min gång för återhämtning mellan.
Avslutade med 5 min lugn jogg.

Riktig sån ”runners high” efteråt, kände mig helt euforisk.

I måndags styrketränade jag innan jobbet och det var ett bra pass med 👍👍

Årets 100e pass avklarat i morse i form av styrketräning 💪 Kroppen känns rätt bra nu förutom träningsvärken i låren som jag hatar att ha då :p Men ska försöka lägga lite tid på mer stretch och massa ikväll när jag är klar med allt annat grejjande.

Blir en ridtur på lunchen också och en promenad med hundarna ikväll.

Träningsvärken har lagt sig, men jag har fortfarande brutalt ont i ljumsken/höftböjaren på höger sida. Molvärk i vila men när jag försöker lyfta benet mer än nån centimeter hugger det som en kniv. Plus en svullen vänstervrist men den gör inte så farligt ont. Har skrivit till 1177 för rådgivning, men gissar att höftböjaren har fått sig en liten inflammation pga överansträngning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka